Bibliometric Analysis and Application in Studies on International Higher Education Quality Rankings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v12.431

Keywords:

Higher education, University governance, International rankings

Abstract

This article presents a thematic bibliographic analysis of international higher education rankings, using data from the Scopus database and the VOSviewer software. To this end, it adopts the perspective that bibliometric metrics, due to their graphical objectivity, can be used to reveal situations, scenarios, and movements—academic, political, social, and economic—that are not explicitly stated and, therefore, open up a more in-depth interpretative view of the identified data. Accordingly, the primary objective of the study was to investigate the global relevance of educational rankings, highlighting the main countries that allocate financial and institutional resources to understand their importance, impact, and operational mechanisms. Secondly, it analyzed how Brazilian universities are engaging in the internationalization movement and adapting their operations to achieve world-class university status. Furthermore, in this direction, the study sought to identify the most prominent authors in this field of research, particularly in Latin America, as well as their academic affiliations with universities and funding institutions. Finally, the discussion focused on the role of educational public policies and university governance in the strategic use of metrics, demonstrating their potential to transform institutions into competitive and innovative organizations on an international scale.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTBACH, P. G.; DE WIT, H. International higher education: reflections on policy and practice. 2. ed. Boston: Sense Publishers, 2020.

ARAÚJO, C. A. Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em Questão, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 11–32, 2006.

BEUREN, I. M.; PINTO, J.; ZONATTO, V. C. da S. Abordagens da Controladoria nos Trabalhos do Congresso USP de Controladoria e Contabilidade: um enfoque nas perspectivas conceitual, procedimental e organizacional. Revista Contemporânea de Contabilidade, Florianópolis, v. 9, n. 17, p. 3-16, 2012.

CALDERÓN, A. I. FRANÇA, C. M. Rankings acadêmicos na educação superior: tendências da literatura ibero-americana. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, v. 23, n. 2, p. 448-466, 2018.

CALDERÓN, A. I. FRANÇA, C. M.; GONÇALVES, A. Tendências dos rankings acadêmicos de abrangência nacional de países do espaço ibero-americano: os rankings dos jornais El Mundo (Espanha), El Mercurio (Chile), Folha de São Paulo (Brasil), Reforma (México) e El Universal (México). EccoS: Revista Científica, São Paulo, n. 44, p. 117-142, 2017.

CALDERÓN, A. I.; POLTRONIERI, H.; BORGES, R. M. Os rankings na educação superior brasileira: políticas de governo ou de Estado? Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 19, n. 73, p. 813-826, 2011.

CONTRERAS, F. G. CALDERÓN, A. I.; WANDERCIL, M. Os rankings acadêmicos: implicações na governança universitária das universidades católicas brasileiras. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 47, 117631, 2022.

GALLELLI, F.; MARANGONI, A.; MONTEIRO, M. A. C. Sustentabilidade nas instituições de ensino superior: análise das práticas educacionais e desafios estratégicos. Sustainability Switzerland, Basel, v. 14, n. 12, p. 7301-7318, 2022.

GALVÃO, G.; CLEMENTE, D. H.; HOMRICH, A. S.; ABADIA, L. G.; CARVALHO, M. M. Economia Circular: um estudo bibliométrico. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO (ENEGEP), 2017, Joinville. Anais [...]. Joinville: ABEPRO, 2017.

HAZELKORN, E. Rankings and the reshaping of higher education: the battle for world-class excellence. 2. ed. Londres: Palgrave Macmillan, 2015.

HUANG, F. Building world-class research universities: a case study of China. Higher Education, Dordrecht, v. 70, n. 2, p. 203-215, 2015.

KNIGHT, J. Concepts, rationales, and interpretive frameworks in the internationalization of higher education. In: DEARDORFF, D. K.; DE WIT, H.; HAYLLAR, J.; ADAMS, T. (Eds.). The SAGE handbook of international higher education. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2012. p. 27-42.

LOPES, G. Z. L. O referencial teórico de Paulo Freire no ensino de ciências e na educação CTS: um estudo bibliométrico e epistemológico. 2013. 258 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.

MARGINSON, S. University rankings and global higher education: a European perspective. European Journal of Education, Oxford, v. 49, n. 1, p. 45-59, 2014.

MELO, J. H. N. de; TRINCA, T. P.; MARICATO, J. de M. Limites dos indicadores bibliométricos de bases de dados internacionais para avaliação da Pós-Graduação brasileira: a cobertura da Web of Science nas diferentes áreas do conhecimento. Transinformação, Campinas, v. 33, e 200071, 2021.

MELO RIBEIRO, H. C. Bibliometria: quinze anos de análise da produção acadêmica em periódicos brasileiros. Biblos, Pittsburgh, n. 69, p. 1-20, out. 2017.

PELEIAS, I. R.; CAETANO, G.; PARISI, C.; PEREIRA, A. C. Produção científica sobre controle interno e gestão de riscos no ENANPAD e Congresso USP: análise bibliográfica no período 2001-2011. Revista Universo Contábil, Blumenau, v. 9, n. 4, p. 29-49, 2013.

SALMI, J. The challenge of establishing world-class universities. Washington, D.C.: World Bank Publications, 2009.

SEVILLANO, E. The role of university rankings in higher education reform in Spain. Journal of Higher Education Policy and Management, Londres, v. 46, n. 3, p. 319-332, 2024.

THIENGO, L. C. BIANCHETTI, L.; DE MARI, C. L. Rankings acadêmicos e universidades de classe mundial: relações, desdobramentos e tendências. Educação & Sociedade, Campinas, v. 39, n. 145, p. 1041-1058, 2018.

VANTI, N. A. P. Da bibliometria à webometria: uma exploração conceitual dos mecanismos utilizados para medir o registro da informação e a difusão do conhecimento. Ciência da Informação, Brasília, v. 31, n. 2, p. 152-162, 2002.

ZUPIC, I.; ČATER, T. Bibliometric methods in management and organization. Organizational Research Methods, Thousand Oaks, v. 18, n. 3, p. 429-472, 2015.

Published

2025-12-02

How to Cite

TANGERINO, Denise. Bibliometric Analysis and Application in Studies on International Higher Education Quality Rankings. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 1–32, 2025. DOI: 10.24208/rebecin.v12.431. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/431. Acesso em: 7 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos de Pesquisa