The information professional and competence in marketing

Authors

Keywords:

information professional, competence, marketing

Abstract

The changes in the job market demand from information professional’s new skills to face the challenges imposed by current technologies. Marketing, which was previously associated solely with profit-oriented services, is undergoing a conceptual expansion and getting closer to promoting services to attract the target audience. In this sense, it is urgent to question how competence in marketing impacts the work of information professionals when they incorporate this skill into their professional practice. Therefore, the intention is to investigate how information professionals can benefit from marketing competence to promote information services and reach a broader target audience. Additionally, it aims to understand the main barriers and difficulties in acquiring and applying these competences, considering the current context of digital evolution. This work is characterized as an exploratory study of a qualitative nature. A literature review was conducted to understand the theme in question, and an analysis was carried out on articles published in the field's databases. As a result, it was observed that the application of marketing competence in information professionals is still incipient, as well as the existing barriers in their training and development. It is concluded that, considering the need for the professional to stay updated in response to societal demands, the adoption in marketing competences contributes to strengthening the profile of information professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, F. V.; PINTO, M. D. S. Marketing em unidades de informação públicas: reflexões em tempos de crise. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 20., Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/124378. Acesso em: 8 jul. 2023.

AMARAL, S. A.; DANTAS, E. B. Satisfação de clientes, marketing e serviços de informação In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 15., 2014, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2014. Disponível em: http://enancib2014.eci.ufmg.br/documentos/anais/anais-gt4. Acesso em: 27 jun. 2023.

AMARO, B. O bibliotecário e o seu relacionamento com a tecnologia. In: RIBEIRO, A. C. M. L.; FERREIRA, P. C. G. Bibliotecário do Século XXI: pensando o seu papel na contemporaneidade. Brasília: IPEA: 2018. p. 33-45.

ARAÚJO, A. S.; FONSECA, J. S. da. Marketing como ferramenta estratégica para gestão em arquivos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO. 22., Porto Alegre, 2022. Anais [...] Porto Alegre, 2022. Disponível em: https://ancib.org/enancib/index.php/enancib/xxiienancib/paper/view/1015. Acesso em: 14 jul. 2023.

BRISOLA, A. C.; RAMOS JÚNIOR, M. A. C. O bibliotecário como um fator estratégico de marketing e de aprimoramento da competência crítica em informação. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 16, p. 1-21, 2020. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/135658. Acesso em: 6 jul. 2023.

FERREIRA, J. G. S.; GUERRA, M. A. M. A. Gestão e marketing em unidade de informação: competências do profissional da informação. Informação em Pauta, Fortaleza, v. 3, n. 1, p. 81-96, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/41817. Acesso em: 7 jul. 2023

LIMA, E. B.; FERREIRA, E. G. A.; ABREU, F. F.; LIMA, G. M. C.; ARAÚJO, C. A. A. Profissionais da informação: conceitos, competências e mercado de trabalho. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 18., Marília. Anais [...]. Marília: UNESP, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/105233. Acesso em: 6 jul. 2023.

PALETTA, F. C.; MOREIRO-GONZÁLEZ, J. A. A informação e o entorno digital: competências e habilidades do profissional da informação. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, Brasília, n. 1, v. 13 No 1, p. 327-338, 2020. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/136065. Acesso em: 30 jun. 2023.

SANTOS, J. F.; LUBISCO, N. M. L. Marketing na gestão das bibliotecas públicas de Salvador/BA: obstáculos para sua adoção. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 14., 2013. Anais [...]. Florianópolis, 2013. Disponível em: https://cip.brapci.inf.br/benancib/v/184261. Acesso em: 7 jul. 2023.

SANTOS, J. C. Atuação do profissional da informação no processo de inteligência competitiva organizacional. REBECIN, v. 3, n. 2, p. 26-50, jul./dez., 2016. Disponível em: http://abecin.org.br/portalderevistas/index.php/rebecin. Acesso em: 8 jul. 2023.

WERLANG, E.; FACHN, J.; BLATTMANN, U. Breve introdução ao marketing para profissionais da informação. In: NEVES, B. C.; PINTO, M. D. de S.; SPUDEIT, D. (org.). Marketing na Ciência da Informação: métodos, perspectivas e desafios. Salvador: EDUFBA, 2021.

Published

2024-04-22

How to Cite

SOUZA, R. M. L.; BARRETO, M. S. F. The information professional and competence in marketing. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, p. 1–13, 2024. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/408. Acesso em: 24 nov. 2024.