The Podcast as a teaching tool in the Student Researcher Training Extension Project
Keywords:
podcast in education, teaching methodologies, student researcher training extension projectAbstract
Study of the Podcast as a facilitator in interactive teaching-learning. It emphasizes that learning has a social character carried out through interaction between subjects participating in the educational process. In this context, the development of Information and Communication Technologies (ICT) brought challenges to the teaching-learning process with the use of active methodologies, such as Podcasts. Is characterized as an educational tool for the web environment, which has audio as the main means of communication. It aims to investigate the implications of using the Podcast tool in the teaching-learning process based on its application in training activities developed by the Student Researcher Training Extension Project (PEFDP), according to the opinion of scholarship students and those served by the project. It uses action research as a methodology through the report on the construction of the Podcast by the PEFDP team of teachers and monitors. It concludes that actions at this level collaboratively involve the entire team through planning, execution and actions permeated by the use of this active teaching-learning methodology.
Downloads
References
ARAÚJO, E. A. A construção social da informação: práticas informacionais no contexto de Organizações Não-Governamentais/ONGs brasileiras. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) − Faculdade de Estudos Sociais Aplicados, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 1998. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/34342. Acesso em: 3 abr. 2023.
ARESTA, M. S. L. As ferramentas web 2.0 e as comunidades de aprendizagem: estudo de casos sobre as comunidades de aprendizagem no Mestrado em Multimédia em Educação. 2009. (Mestrado em Multimédia em Educação) – Universidade de Aveiro, Aveiro, 2009. Disponível em: https://ria.ua.pt/bitstream/10773/1391/1/2009001379.pdf. Acesso em: 3 abr. 2023.
BOTTENTUIT JUNIOR, J. B.; COUTINHO, C. P. A educação a distância para a formação ao longo da vida na sociedade do conhecimento. In: CONGRESO INTERNACIONAL GALEGO-PORTUGUÉS DE PSICOPEDAGOXÍA, 2007, Coruña. Actas [...]. Coruña: Universidade da Coruña, 2007. p. 613-623. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/7056/1/EAD.pdf. Acesso em: 3 abr. 2023.
CARDOSO, R.; HIPÓLITO, B. Guia de uso: criação de podcast como recurso educacional. 2. ed. Recife: Faculdade Pernambucana De Saúde, 2022. Disponível em: https://repositorio.fps.edu.br/bitstream/4861/698/1/Guia%20Podcast_2ed_2022.pdf. Acesso em: 8 abr. 2023.
COSTA, L. F. Usabilidade do Portal de Periódicos da Capes. 2008. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Faculdade de Estudos Sociais Aplicados, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2008.
CRUZ, S. Blogue, YouTube, Flickr e Delicious: software social. In:
CARVALHO, A. A. A. (Org.). Manual de ferramentas da Web 2.0 para professores. [Lisboa]: Ministério da Educação, 2008. p. 15-40. Disponível em: https://pt.slideshare.net/uftdoc6693695/evolucin-de-la-web-10-hasta-70. Acesso em: 8 abr. 2023.
FREIRE, E. P. A. Podcast: breve história de uma nova tecnologia educacional. Educação em Revista, Marília, v.18, n. 2, p. 55-70, jul./dez. 2017. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/7414. Acesso em: 8 abr. 2023.
FREIRE, E. P. A. Potenciais cooperativos do podcast escolar por uma perspectiva freinetiana. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 63, p. 1033-1056, out./dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/fkBmgrpkfLsDtMzvYWjtMCG/?format=pdf. Acesso em: 8 abr. 2023.
KHANZODE, C. A.; SARODE, R. D. Evolution of the world wide web: from web 1.0 to 6.0. International Journal of Digital Library services, [s. l.], v. 6, n. 2, p. 1-11, 2016. Disponível em: http://www.ijodls.in/uploads/3/6/0/3/3603729/ijodls121.pdf. Acesso em: 3 abr. 2023.
LIMA, J. A. O. Pesquisa-ação em Ciência da Informação. In: MUELLER, S. (org.) Métodos para a pesquisa em Ciência da Informação. Brasília, DF: Thesaurus, 2007.
LIMA, K. M. C. F.; CAMPOS, C. S.; BRITO, A. L. O podcast como ferramenta ao ensino: implicações e possibilidades educativas. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7., 2020, Maceió. Anais [...]. Maceió: UFAL, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD4_SA19_ID5360_26092020221728.pdf. Acesso em: 8 abr. 2023.
MACHADO, A. R.; BERLEZZI, F. L. C. Produção de podcast como metodologia ativa no ensino-aprendizagem de literatura portuguesa. Letras & Letras, Uberlândia, v. 37, n. 1, p. 237-249, jan./jun. 2021. Disponível em:
https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/56736/32329. Acesso em: 8 abr. 2023.
MASLOW, A. H. Motivation and personality. New York: Harper & Row, 1954.
MINAYO, M. C. de S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petropólis: Vozes, 2016.
PÉREZ, I. Mapas conceptuales sobre un la evolución de la Web 1.0 hasta la Web 7.0. Valencia: Universidad Fermín Toro, 14 mayo 2014. Disponível em: https://es.slideshare.net/uftdoc6693695/evolucin-de-la-web-de-10-hasta-70-34660197. Acesso em: 8 abr. 2023.
PINTO, M. J. T. A utilização de ferramentas web 2.0 em contexto educativo: um estudo com professores do 1º ciclo do ensino básico. 2011. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) − Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Porto, 2011. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/62496943.pdf. Acesso em: 3 abr. 2023.
SILVA, A. S. R. et al. Produção em aulas remotas: tutoriais e guias didáticos. Fortaleza: UFCE, 2020.
SPOTIFY. Disponível em: https://podcasters.spotify.com/features/create. Acesso em: 3 abr. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cláudia Maria Pinho de Abreu Pecegueiro, Silvana Maria de Jesus Vetter, Raimunda Ramos Marinho, Georgete Lopes Freitas, Maria da Glória Serra Pinto de Alencar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.