The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period
Keywords:
reading, reading practices, reading clubsAbstract
It addresses reading and socialization through reading groups, seeking to understand how reading and book clubs work. Its main objective is to analyze the socialization process in these groups developed in the period between 2020 and 2022, emphasizing how the interaction takes place and how the reading experiences helped to overcome the pain caused by the pandemic. Its specific objectives are: to reflect on the development of reading practices; and analyze how reading experiences helped overcome the pain caused by the Pandemic. The methodological path was based on an exploratory and descriptive research, with a qualitative approach, questionnaire and content analysis. It is concluded that group reading represented an escape from the atypical reality experienced, with the sharing of experiences and experiences.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BERNARDINO, Maria Cleide Rodrigues; ELLIOTT, Alice Goes; RLIM NETO, Modesto Leite. Biblioterapia com crianças com câncer. Informação & Informação, Londrina, v. 17, n. 3, p. 198-210, 2012. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/10992. Acesso em: 9 jul. 2023.
CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.
CHARTIER, Roger. História cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel; Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.
CHARTIER, Roger. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Brasília: Editora UnB, 1994.
FAILLA, Zoara. (org.). Retratos da leitura no Brasil. 5. ed. São Paulo: Instituto Pró-Livro, 2021.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GOULEMOT, Jean Marie. Da leitura como produção de sentidos. In: CHARTIER, Roger. (org.). Práticas da leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 2011. p. 107 -116.
MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. São Paulo: Brasiliense, 1994.
MORAIS, José. A arte de ler. São Paulo: Editora UNESP, 1996.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani César. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Beatriz de Lima Oliveira, Maria Cleide Rodrigues Bernardino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.