The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period

Authors

  • Beatriz Lima Oliveira Federal University of Cariri (UFCA)
  • Maria Cleide Rodrigues Bernardino Federal University of Cariri (UFCA) https://orcid.org/0000-0002-3812-3167

Keywords:

reading, reading practices, reading clubs

Abstract

It addresses reading and socialization through reading groups, seeking to understand how reading and book clubs work. Its main objective is to analyze the socialization process in these groups developed in the period between 2020 and 2022, emphasizing how the interaction takes place and how the reading experiences helped to overcome the pain caused by the pandemic. Its specific objectives are: to reflect on the development of reading practices; and analyze how reading experiences helped overcome the pain caused by the Pandemic. The methodological path was based on an exploratory and descriptive research, with a qualitative approach, questionnaire and content analysis. It is concluded that group reading represented an escape from the atypical reality experienced, with the sharing of experiences and experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BERNARDINO, Maria Cleide Rodrigues; ELLIOTT, Alice Goes; RLIM NETO, Modesto Leite. Biblioterapia com crianças com câncer. Informação & Informação, Londrina, v. 17, n. 3, p. 198-210, 2012. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/10992. Acesso em: 9 jul. 2023.

CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

CHARTIER, Roger. História cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel; Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

CHARTIER, Roger. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Brasília: Editora UnB, 1994.

FAILLA, Zoara. (org.). Retratos da leitura no Brasil. 5. ed. São Paulo: Instituto Pró-Livro, 2021.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GOULEMOT, Jean Marie. Da leitura como produção de sentidos. In: CHARTIER, Roger. (org.). Práticas da leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 2011. p. 107 -116.

MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

MORAIS, José. A arte de ler. São Paulo: Editora UNESP, 1996.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani César. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.

Published

2024-04-22

How to Cite

OLIVEIRA, B. L. .; BERNARDINO, M. C. R. The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, p. 1–12, 2024. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402. Acesso em: 21 nov. 2024.