The implementation of the subject "University Extension" at PPGCI/UFBA

Authors

Keywords:

University Extension – Teaching and Research, Graduate Program in Information Science

Abstract

University Extension is an endeavor that aims to bridge the gap between the academy and society by fostering knowledge sharing, promoting civic engagement, and facilitating sustainable development. Its significance lies in the central and indispensable role it fulfills regarding student formation and societal transformation, thereby consolidating the social mission of universities. This study offers a concise historical overview of the University Extension theme. It delves into the experience of the Institute of Information Science Graduate Program at the Federal University of Bahia in the implementation process of the "University Extension" course during the first academic semester. Moreover, it elucidates the expert guidance rendered by the Federal University of Bahia in integrating University Extension into both undergraduate and graduate programs. In addition, it analyses the project's titles undertaken by master's and doctoral students admitted at the Institute of Information Science Graduate Program between 2022 and 2023 to identify a research bias related to University Extension. The study finishes providing an assessment of the availability of this academic component in the Graduate Programs in Information Science in Brazil, in which it is observed that based on data collected from the Sucupira Platform, the Graduate Program in Information Science at UFBA (Federal University of Bahia) is a pioneer in offering the University Extension Discipline within its curriculum structure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Extensão Universitária. Brasília: Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras e SESu/MEC, Edição Atualizada, 2000/2001. Disponível em: http://www.prae.ufrpe.br/sites/prae.ufrpe.br/files/pnextensao_1.pdf. Acesso em: 25 maio 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA. Conselho Acadêmico de Ensino. Resolução nº 03, de 13 de novembro de 2019. Dispõe sobre o ordenamento administrativo dos processos acadêmicos de criação, reestruturação, alteração curricular isolada e extinção dos cursos de graduação e de pós-graduação stricto sensu. Salvador: Conselho Acadêmico de Ensino, 2020. Disponível em: https://www.ufba.br/sites/portal.ufba.br/files/resolucoes/resolução_03.2019__controle_de_alteraes_04.2020_0.pdf. Acesso em: 27 maio 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA. Conselho Acadêmico de Ensino. Resolução nº 04, de 23 de setembro de 2020 - Altera os artigos 7º, 10, 12, 13, 17, 18 e acrescenta o anexo II na Resolução 03/2019, que dispõe sobre o ordenamento administrativo dos processos acadêmicos de criação, reestruturação, alteração curricular isolada e extinção dos cursos de graduação e de pós-graduação stricto sensu. Salvador: Conselho Acadêmico de Ensino, 2020. Disponível em: https://www.ufba.br/sites/portal.ufba.br/files/resolucoes/resoluo_04.2020_.pdf. Acesso em: 27 maio 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA. Conselho Superior de Ensino Pesquisa e Extensão. Resolução CONSEPE nº 02/2022 - Regulamenta a inserção, o desenvolvimento e o registro das atividades de Extensão Universitária nos currículos dos cursos de Graduação da UFBA. Salvador: Conselho Superior de Ensino Pesquisa e Extensão, 2020. Disponível em: https://www.ufba.br/sites/portal.ufba.br/files/resolucoes/resolucao_02.2022_-_consepe.pdf. Acesso em: 29 jun. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA. Guia de Curricularização da Extensão nos Cursos de Graduação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Salvador: UFBA, 2022 Disponível em: https://proext.ufba.br/sites/proext.ufba.br/files/guia_de_curricularizacao_da_extensao.pdf. Acesso em: 21 jun. 2023.

Published

2024-04-26

How to Cite

LINS, I. A. B.; NOVO, H. F.; JESUS, C. S.; SANTOS, J. F.; LIMA, M. de F. S.; BATISTA, T. I. N. The implementation of the subject "University Extension" at PPGCI/UFBA. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, p. 1–14, 2024. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/392. Acesso em: 21 nov. 2024.