The information literacy of the students of the Graduate Course in Distance Library Science at the Federal University of Bahia

Authors

Keywords:

informational literacy, graduates, Librarianship

Abstract

Information constitutes an essential input to the history of societies, passing through  human transformations, which begins with the development of the first labor instruments  and advances to the advent and consolidation of digital information and communication  technologies. Thus, librarians and documentalists need to pay attention to changes in  contemporary society, always paying attention to operations related to the  representation, organization and dissemination of content aimed at information users.  Based on the above preamble, this article sought to investigate how students of the  Distance Learning Undergraduate Library Science (BibEaD) course at the Federal  University of Bahia (UFBA) understand the theme associated with information literacy.  To fulfill the objective of the research, we determined the methodological procedures with  a qualitative and technical approach and instrument with the application of the electronic  questionnaire to a group of 10 (ten) students. The survey results revealed that the  respondents' understanding of the disciplines contributes to the development of  information literacy; we also recovered the conception of the investigated students in  relation to the theme “information literacy”. The final considerations highlight the  importance of investigating the understanding of the students of the Graduate Course in  Distance Library Science (BibEaD) at UFBA on the theme associated with information  literacy, associating theory and practice in the continuous learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALCARÁ, A. R. A competência em informação nos currículos de biblioteconomia do sul do Brasil. Encontros Bibli: Revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 24, n. 56, p. 01-23, set./dez. 2019.

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Tendências da pesquisa brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-103, jan./dez. 2009.

BELLUZZO, R. C. B. Competência em Informação: cenários e espectros. Revista Memória e Informação, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 29-50, jan./jun. 2018. Disponível em: https://labirintodosaber.com.br/wp-content/uploads/2018/11/coinfo-regina-belluzzo-casa-de-rui-barbosa-2017.pdf. Acesso: 21 jul. 2023.

DUDZIAK, E. A. Information Literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília. v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v32n1/15970.pdf. Acesso em: 23 jul. 2023.

DUDZIAK, E. A. Políticas de competência em informação: leitura sobre os primórdios e a visão dos pioneiros da informacion literacy. In: ALVES, F. M. M; CORRÊA, E. C. D.; LUCAS, E. R. de. Competência da informação: políticas públicas, teoria e prática. Salvador: EDUFBA, 2016. 457 p.

FARIAS, M. G. G.; LIMA, J. S.; SANTOS, F. E. P. Bibliotecário e editoração: mercado e competências necessárias. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 28, n. 2, p. 63-81, maio/ago. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/38682. Acesso em: 3 set. 2023.

LEITÃO, D. S.; BARREIRA, M. I. J. S. Competência informacional – um panorama curricular nacional. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 16., 2015, João Pessoa. Anais [...]. João pessoa: UFPB, 2015. Disponível em:

https://brapci.inf.br/index.php/res/download/187382. Acesso em: 23 jul. 2023.

MORAES, F.; VALADARES, E.; AMORIM, M. M. Alfabetizar letrando na biblioteca escolar. São Paulo: Cortez, 2013.

MORAIS, R. S.; EVANGELISTA, J. P. A relevância do planejamento Pedagógico no contexto das TICs. In: SOUZA, A. A. C.; PESSOA, A. M. M. S. (org.). Tecnologias da Informação e comunicação na educação: perspectivas interdisciplinares na era digital. Jundiaí: Paco Editorial, 2021.

SANTANA, A. B. Análise comparativa da competência em informação focada na abordagem digital: o contexto da escola pública e privada da cidade de Salvador. 2011. 136 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Instituto de Ciência da Informação, Universidade Federal da Bahia, Salvador. 2011.

Published

2024-04-26

How to Cite

MORAIS, R. S.; SANTOS, J. C. S.; ARAÚJO, R. C. S. The information literacy of the students of the Graduate Course in Distance Library Science at the Federal University of Bahia. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, p. 1–17, 2024. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/387. Acesso em: 18 may. 2024.