Sociotechnical network of digital information in basic and public education in the State of Bahia
Keywords:
information, digital technologies, sociotechnical networks, basic education, BahiaAbstract
This work addresses the sociotechnical network, digital information and the promotion of a reliable network through technology. It aims to describe how the sociotechnical network in Education in Bahia promotes access to digital information, interacting in basic and public education in the state by analyzing the information shared between the Department of Education and its school network in the 417 municipalities of Bahia on the official portal of the public agency. The methodology used is documental and bibliographical, which can be inferred, after qualitative analysis of the information, that the sociotechnical network, through the official portal of Education in Bahia, brings together different contents based on school education and partnerships with other agencies that promote education. research, innovation and technologies that invest in this educational niche. The official portal is informative, updated, but simple in its institutional design, bringing together other social networks, such as Facebook (Meta), Instagram, Youtube, Twitter, among other digital networks to share official information with teachers, coordinators, students and their families, Bahian society and education partners in Brazil and the world. The Portal is considered one of the sociotechnical networks of basic and public education in Bahia, using technologies for the dissemination and democratization of information in digital format, promoting more transparency in public policies and in the provision of services to society in general that has access to the internet network and digital devices for the use of basic and public education information in Bahia.
Downloads
References
ASSESSORIA DE COMUNICAÇÃO. Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Entrevista. ASCOM, Salvador, jul. 2023.
BAHIA (Estado). Secretaria de Educação. Salvador, 2023.
BAHIA (Estado). Portal oficial da Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Disponível em: https://www.educacao.ba.gov.br/. Salvador, 2023.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Lei n° 12.965, 23 de abril de 2014. Estabelece princípios, garantias, direitos e deveres para o uso da Internet no Brasil. Brasília: Presidência da República, [2014]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l12965.htm. Acesso em: 12 jul. 2023.
CGI.BR. Governança multissetorial e pluriparticipativa da Internet no Brasil. [S. l.: s. n.], 2014. 1 vídeo (17 min). Disponível em: https://www.youtube.com/embed/5CD6TPfIIYs?autoplay=0. Acesso em: 12 jun. 2023.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.
LATOUR, B. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Rio de Janeiro: 34,1994.
CENTRO DE INFORMÁTICA UFPE. O que é a Internet?. Recife, 1997. Disponível em: https://www.cin.ufpe.br/~flash/resultados/cursos/taais/1997-2/Internet/internet.html. Acesso em: 10 jul. 2023.
SANTOS, E. J.; VILALOBOS, A. P. O. As políticas de informação digital adotadas nas escolas públicas no Nordeste. Informação & Informação, v. 22, n. 2, p. 356–370, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n2p356. Acesso em: 12 jul. 2023.
SILVA, P.; BARBOSA, J. C. Das redes sociotécnicas à cartografia de controvérsias na educação. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIA. ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 2018, São Carlos, Anais [...]. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos, 2018. p. 1-13. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/244. Acesso em: 12 jul. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eunice de Jesus Santos, Raul Marques Leite Souza, Barbara Coelho Neves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.