Ethics in the production and sharing of information

tensions from a theoretical perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.345

Keywords:

Information ethics, Disinformation, Information user, Fake news, Post-truth

Abstract

The development of Digital Technologies of Information and Communication allowed a new perspective to society. The forms of production, sharing and use of information were changed and in this new scenario the user figures as the protagonist and mediates the information transmitted. More than that, it can influence the formation of knowledge of other users. Despite countless benefits arising from digital technologies, this new scenario expands the possibilities of informational disorders. In the virtual environment, the available contents are created and circulated without monitoring, making misinformation possible. In this sense, the article reflects on the ethics of information related to the phenomenon of fake news and post-truth culture. With the work, it is intended to debate about this informational issue that has emerged in recent years from the perspective of the Information Science field and to identify initiatives that seek to combat misinformation. The research is classified as bibliographical for bringing concepts from the area and qualitative for presenting a critical analysis of the issue in question. Thus, it is concluded that the web is configured as the largest publishing system in the world and that its open architecture makes it possible to share false news. Even so, it is understood that the dissemination of this incorrect information is linked to factors related to the post-truth: personal beliefs, psychological comfort and/or personal gain. In this scenario, users' personal ethics gains more and more importance in society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, L. F. Fake News: contra-ataque à pós-verdade. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE ARTE E TECNOLOGIA, 17., 2018, Goiânia. Anais [...] Goiânia: Editora Ufg, 2018. p. 212 - 219.

AOS FATOS, Aos Fatos. 2021. Acompanham declarações de políticos e autoridades de expressão nacional, de diversas colorações partidárias, de modo a verificar se eles estão falando a verdade. Disponível em: https://www.aosfatos.org/. Acesso: 20 dez. 2021.

ARAUJO, C. A. A. A. O que é ciência da informação. Belo Horizonte: KMA, 2018.

BUCHANAN, C. Revisiting the UNESCO debate on a New World Information and Communication Order: Has the NWICO been achieved by other means?. Telemat. Inf. v. 32, n. 2, p. 391–399, maio 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.tele.2014.05.007. Acesso em: 20 dez. 2021.

BUCKLAND, M. K. Information as thing. Journal of American Society for Information Science, v. 5, n. 42, p. 351-360, 1991.

CAPURRO, R. A liberdade na era digital. In: GOMEZ, Maria Nelida Gonzalez de; CIANCONI, Regina de Barros (org.). Ética da Informação: Perspectivas e Desafios. Niterói: PPGCI/UFF, 2017.

DUNKER, C. Subjetividade em tempos de pós-verdade. In: DUNKER, Christian et al. Ética e Pós-verdade. Porto Alegre: Dublinense, 2017.

FLORIDI, L. The Ethics of Information. Oxford: Oxford University Press, 2013.

FOLHA DE S. PAULO, Lupa. 2020. A primeira agência de fact-checking do Brasil. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/lupa/. Acesso em: 20 dez. 2021.

GENESINI, S. A pós-verdade é uma notícia falsa. Revista USP, n. 116, p. 45-58, 2018.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

INSTITUTO Poynter, Poynter. 2020. Escola de jornalismo sem fins lucrativos localizada na Flórida, cujo validação dada aos veículos de checagem de informação legitima o trabalho destes sites. Disponível em: https://www.poynter.org/. Acesso em: 20 de maio 2020.

JORGE, T. M.; PEREIRA, F. H.; ADGHIRNI, Z. L. Jornalismo na Internet: desafios e perspectivas no trinômio formação/universidade/mercado. In: RODRIGUES, C. (org.) Jornalismo On-line: Modos de Fazer. Rio de Janeiro: PUC-Rio/Sulina, 2009.

LCARÁ, A. R.; PEREIRA, C. C. Formação e desenvolvimento de habilidades informacionais nas disciplinas de fontes de informação. REBECIN, São Paulo, v. 8, edição especial, p.01-13, 2021. DOI: 10.24208/rebecin.v8i.277

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

MARTINO, L. M. S. Teoria das Mídias Digitais: Linguagens, Ambientes, Redes. Petrópolis: Vozes, 2014.

PARAJO, E. Internet, Desinformação e Democracia [recurso eletrônico]. / Eduardo Parajo (Coord.) – São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil – CGI.br, 2020. Disponível em: https://www.cgi.br/publicacao/relatorio-internet-desinformacao-e-democracia/. Acesso em: 12 nov. 2021.

INSTITUTO Poynter, Poynter. 2020. Escola de jornalismo sem fins lucrativos localizada na Flórida, cujo validação dada aos veículos de checagem de informação legitima o trabalho destes sites. Disponível em: https://www.poynter.org/. Acesso em: 20 de maio 2020.

JORGE, T. M.; PEREIRA, F. H.; ADGHIRNI, Z. L. Jornalismo na Internet: desafios e perspectivas no trinômio formação/universidade/mercado. In: RODRIGUES, C. (Org.) Jornalismo On-line: Modos de Fazer. Rio de Janeiro: PUC-Rio/Sulina, 2009.

LCARÁ, A. R.; PEREIRA, C. C.. Formação e desenvolvimento de habilidades informacionais nas disciplinas de fontes de informação.REBECIN, São Paulo, v. 8, edição especial, p.01-13, 2021.DOI: 10.24208/rebecin.v8i.277

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

MARTINO, L. M. S. Teoria das Mídias Digitais: Linguagens, Ambientes, Redes. Petrópolis: Vozes, 2014.

PARAJO, E. Internet, Desinformação e Democracia [recurso eletrônico]. / Eduardo Parajo (Coord.) – São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil – CGI.br, 2020. Disponível em: https://www.cgi.br/publicacao/relatorio-internet-desinformacao-e-democracia/. Acesso em: 12 de nov. 2021.

Published

2022-06-20

How to Cite

FARIAS, M. W. N. de . Ethics in the production and sharing of information: tensions from a theoretical perspective. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–18, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.345. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/345. Acesso em: 3 jul. 2024.