The act of teaching in adverse times
reflection on teaching practice in the pandemic context
DOI:
https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.342Keywords:
Remote teaching; Paulo Freire 's pedagogy; Information teaching. Meaningful learning.Abstract
It approaches the teaching and learning process in the Pandemic scenario by Covid-19, dialoguing with Paulo Freire and David Ausubel, intersecting with Jean Piaget and bell hooks. It aims to reflect on the teaching-learning process, from the pandemic period, considering the possible paths for the Information area, based on meaningful learning and Freirian pedagogy. The methodological procedures took place through bibliographical research and dialectical approach. It is concluded that the Pandemic revealed social and economic inequalities that impact on educational outcomes and contributed to dropouts and failures in Higher Education. And that meaningful learning is a two-way street in which everyone, faculty and students, learn. It is noticed, from the theorists under discussion, that there are possible intersections and, of future reflections, in the field of information. As an example of the dimensions of mediation of information, proposed by Henriette Gomes. This, therefore, is a preliminary study, from the perspective of such discussions, lacking in greater depth to be done in the future.
Downloads
References
AUSUBEL, David. Educational psychology: a cognitive view. New York: Holt, Rinehart an Winston, 1968.
DANTAS, Messias P.; SILVA, Flávio Urbano; BORGES, Jacques. Uso dos mapas conceituais como ferramenta de avaliação qualitativa, com ênfase no ensino de Física. Holos, ano 34, v. 3, p. 186-200, set. 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/327945653_Uso_dos_mapas_conceituais_como_ferramenta_de_avaliacao_qualitativa_com_enfase_no_ensino_de_Fisica. Acesso em: 30 mar. 2022.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: teoria e prática da libertação, uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez e Moraes, 1979. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/Paulo%20Freire%20-%20Conscientiza%C3%A7%C3%A3o_pp.5-19.pdf Acesso em: 30 mar. 2022.
FREIRE, Paulo. Conscientização: saberes necessários à prática educativa. 69. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021b.
GOMES, Henriette Ferreira. Mediação da Informação e suas dimensões dialógica, estética, formativa, ética e política: um fundamento da Ciência da Informação em favor do protagonismo social. Informação & Sociedade: João Pessoa, v. 30, n. 4, p. 1-23, out./dez. 2020.
GRAÇA, Daniela; OLIVEIRA, Lídia. Informação e comunicação em plataformas digitais: novos desafios para o sistema prisional português. In: PASSARELLI, Brasilina; SILVA, Armando Malheiros da; RAMOS, Fernando. E-Infocomunicação: estratégias e aplicações. São Paulo: SENAC, 2014. p. 169-200.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
MOREIRA, Marco Antônio. ?Al final, qué és aprendizaje significativo? Revista Qurriculum, v. 25, p. 29-56, mar. 2012. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/96956/000900432.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 30 mar. 2022.
NOGUEIRA, Maria José Carvalho. Saúde mental em estudantes do ensino superior: fatores protetores e fatores de vulnerabilidade. 2017. Tese (Doutorado em Enfermagem) - Escola Superior de Enfermagem de Lisboa, Universidade Federal de Lisboa, 2017. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/28877/1/ulsd730773_td_Maria_Nogueira.pdf. Acesso em: 30 mar. 2022.
NOVAK, Joseph D.; GOWIN, Bob. Aprender a aprender. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 1996.
PEREIRA, Mara Dantas. A pandemia de COVID-19, o isolamento social, consequências na saúde mental e estratégias de enfrentamento: uma revisão integrativa. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, maio 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4548/4043. Acesso em: 30 mar. 2022.
PIAGET, Jean. Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1998.
PIAGET, Jean. A tomada de consciência. São Paulo: EDUSP, 1977.
RAMONET, Ignacio. Geopolítica do Caos. Petrópolis: Vozes, 1998.
TENENTE, Luiza; SANTOS, Emily. ‘Depois de tanta luta, precisei abrir mão da vaga na universidade’: como a pandemia pode reduzir nº de jovens com diploma. G1, Educação, 14 ago. 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2021/08/14/impacto-pandemia-ensino-superior.ghtml. Acesso em: 31 mar. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Maria Cleide Rodrigues Bernardino, Denise Braga Sampaio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.