Teia extension program

dialogues between Graduation in Library Science and Basic Education

Authors

  • Maria Cleide Rodrigues Bernardino Universidade Federal do Cariri (UFCA). https://orcid.org/0000-0002-3812-3167
  • Oriana César Bastos Coordenadoria Regional de Desenvolvimento da Educação (CREDE-19)
  • Cícera Camila de Carvalho Dantas Universidade Federal do Cariri (UFCA) https://orcid.org/0000-0002-7181-1412
  • Maria Raysa Gomes Santiago Universidade Federal do Cariri (UFCA) https://orcid.org/0000-0003-1193-4493
  • Francisco Fábio Soares Universidade Federal do Cariri (UFCA)
  • José Matheus Pereira Belarmino Universidade Federal do Cariri (UFCA)

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.341

Keywords:

Agenda 2030; School Library; University Extension.

Abstract

It deals with the university extension program 'Web: advocacy for sustainable libraries', which aims to build a network of projects, integrating library, school and community, from a universe of 28 schools distributed in 6 municipalities. The Web program consists of 5 projects that aim to act in the 4 axes of the Federal University of Cariri: teaching, research, extension and culture. This work aims to present the first year of one of these projects, the 'Radar project: monitoring of innovative actions and solutions in favor of the 2030 Agenda'. The theoretical framework is focused on the constructs of sustainability, sustainable development and the school library. Exploratory research was used, with a dialectical approach and qualitative and quantitative analysis. The results point to 33 projects in the schools surveyed, meeting 10 of the 17 sustainable development goals and a high concentration in SDG 4: 'quality education', in the projects developed by school libraries. It is concluded that the identified projects bring together actions that focus on other SDGs than those indicated in the original project and that actions such as those listed show the dialogical relationship between the University and the School, contributing greatly to academic and citizen education of the actors involved. It is also pointed out the difficulties in monitoring actions in 2021 due to the Covid-19 Pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Cleide Rodrigues Bernardino, Universidade Federal do Cariri (UFCA).

Professora do Curso de Biblioteconomia e do Programa de Pós-Graduação em Biblioteconomia (PPGB) da UFCA. Doutora em Ciência da Informação, pela Universidade de Brasília (UnB); Mestre em Linguística, pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e Bacharel em Biblioteconomia, pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

Oriana César Bastos, Coordenadoria Regional de Desenvolvimento da Educação (CREDE-19)

Mestranda em Biblioteconomia, pela Universidade Federal do Cariri (UFCA). Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia com habilitação para Supervisão Escolar pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Especialista em Metodologia do Ensino Médio, pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA Sobral). Especialista em Gestão e Avaliação da Educação Pública pelo Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação CAEd da Universidade de Juiz de Fora (UFJF). 

Cícera Camila de Carvalho Dantas, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

Graduanda em Biblioteconomia, pela Universidade Federal do Cariri (UFCA). Bolsista do Programa TEIA: advocacy para bibliotecas sustentáveis.

Maria Raysa Gomes Santiago, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

Graduanda em Biblioteconomia, pela Universidade Federal do Cariri (UFCA). Bolsista do Programa TEIA: advocacy para bibliotecas sustentáveis.

Francisco Fábio Soares, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

Graduando em Biblioteconomia, pela Universidade Federal do Cariri (UFCA). Bolsista do Programa TEIA: advocacy para bibliotecas sustentáveis.

José Matheus Pereira Belarmino, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

Graduando em Biblioteconomia, pela Universidade Federal do Cariri (UFCA). Bolsista Voluntário do Programa TEIA: advocacy para bibliotecas sustentáveis.

References

ACESSO e oportunidade para todos: como as bibliotecas contribuem para a agenda 2030 das Nações Unidas. [2017]. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/hq/topics/libraries-development/documents/access-and-opportunity-for-all-pt.pdf Acesso em: 27 mar. 2022.

AS BIBLIOTECAS e a implementação da agenda 2030 da ONU: https://www.ifla.org/files/assets/hq/topics/libraries-development/documents/libraries-un-2030-agenda-toolkit-pt.pdf. Acesso em: 27 set. 2021.

BRASIL. Projeto de Lei nº 9.484, de 06 de fevereiro de 2018. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2167716 Acesso em: 1 out. 2021.

CÔRTE, Adelaide Ramos e; BANDEIRA, Suelena Pinto. Biblioteca escolar. Brasília: Briquet de Lemos, 2011.

DIRETRIZES da IFLA para bibliotecas escolares. 2015. Disponível em: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/school-libraries-resource-centers/publications/ifla-school-library-guidelines-pt.pdf Acesso em: 13 out. 2021.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

GUIA de interseccionalidades na Agenda 2030: para uma educação transformadora. Brasília: Universidade de Brasília, 2021. Disponível em: https://brasilnaagenda2030.files.wordpress.com/2021/09/guia-da-agenda-2030.pdf. Acesso em: 10 out. 2021.

NOSSO futuro em comum. 2. ed. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1991. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4245128/mod_resource/content/3/Nosso%20Futuro%20Comum.pdf. Acesso em: 29 mar. 2022.

ORGANIZAÇÕES das Nações Unidas. Rio + 20. 2012. Disponível em: http://www.rio20.gov.br/documentos/documentos-da-conferencia/o-futuro-que-queremos/at_download/the-future-we-want.pdf. Acesso em: 29 jan. 2021.

ORGANIZAÇÕES das Nações Unidas. A ONU no Brasil: 2012-2016. 2016. Disponível em: https://brasil.un.org/sites/default/files/2020-07/A-ONU-no-Brasil-2012-2016_Portugues.pdf. Acesso em: 29 mar. 2022.

PORTAL ODM Brasil. 2015. Disponível em: http://www.odmbrasil.gov.br/os-objetivos-de-desenvolvimento-do-milenio. Acesso em: 29 mar. 2022.

PROGRAMA Teia: projeto. Pró-Reitoria de Extensão, UFCA. Juazeiro do Norte: PROEXT, 2020.

RELATÓRIO Luz da Sociedade Civil Agenda 2030 de Desenvolvimento sustentável: Brasil: volume 5. 2021. Disponível em: https://brasilnaagenda2030.files.wordpress.com/2021/07/por_rl_2021_completo_vs_03_lowres.pdf Acesso em: 10 out. 2021.

RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2015.

SACHS, Ignacy. O tripé do desenvolvimento includente: palestra magna. In: SEMINÁRIO DE INCLUSÃO SOCIAL, 2003, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: BNDES, 2003. Disponível em: http://ignacysachs.blogspot.com/2008/12/o-trip-do-desenvolvimento-includente.html Acesso em: 11 out. 2021.

SCHNEIDER, Eduarda Maria; FUJII, Rosângela Araújo Xavier; CORAZZA, Maria Júlia. Pesquisas quali-quantitativas: contribuições para a pesquisa em ensino e ciências. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 5, n. 9, p. 569-584, dez. 2017. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/157/100 Acesso em: 29 mar. 2022.

Published

2022-06-20

How to Cite

BERNARDINO, M. C. R.; BASTOS, O. C. .; DANTAS, C. C. de C. .; SANTIAGO, M. R. G.; SOARES, F. F.; BELARMINO, J. M. P. . Teia extension program: dialogues between Graduation in Library Science and Basic Education. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–23, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.341. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/341. Acesso em: 3 jul. 2024.