Education of Users in Information Science

bibliometric analysis from Brapci

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.338

Keywords:

Educación del usuario. Estudios de usuarios. Ciencias de la información.

Abstract

This study aims to identify and analyze publications available in the Database of Articles of Journals of Information Science, characterizing itself as descriptive, documentary, quantitative in nature, using the inferences of descriptive statistics and the analysis of social networks. To achieve this objective, the descriptor “user education” is used, resulting in 26 articles. For data analysis, the bibliometric method was used, through which it was found that the occurrence of studies took place between 1981 and 2021, presenting theoretical gaps in certain periods, boasting from 2012 onwards current dissemination flow, at alternating levels, with the highest incidence in 2018 (n=6) and 2019 (n=4). Of the 53 authors found, Silva, J., Freire, G. and Almeida, J. qualify as the most productive. It was also found that the scientific journal presents itself as an official scientific communication vehicle, boasting, in general, 22 (85%) of the production on the subject, while four (15%) comprise articles published in the annals of the National Research Meeting and Post-Graduation in Information Science. Therefore, from this research, it was found that the theme of user education in Information Science is little discussed and approached, from which the need for production and suggestions for further research is indicated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kleisson Lainnon Nascimento Silva, UFPB

Mestrando em Ciência da Informação e graduado em Biblioteconomia pela Universidade Federal da Paraíba. 

Kleane Pâmela dos Santos Franklin, UFPB

Mestranda pelo Programa de Pós-graduação em Ciência da Informaçao da Universidade Federal da Paraíba e Graduada em Arquivologia pela Universidade Estadual da Paraíba

Daniel Henriques Vasconcelos, UFPB

Mestrando pelo Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba e Graduado em Enfermagem pela Faculdade de Ciências Médicas de Campina Grande.

References

BELLUZZO, R. C. B. Educação de usuários de bibliotecas universitárias: da conceituação e sistematização ao estabelecimento de diretrizes. 1989. 210 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1989.

CÓRDOBA GONZÁLEZ, S. La formación de usuarios con metodos participativos para estudiantes universitários. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 27, n. 1, p. 61-65, 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/sKDyb9Fs9hYM77CTW89wvms/abstract/?lang=es. Acesso em: 15 mar. 2022.

DUDZIAK, E. A. Em busca da pedagogia da emancipação na educação para a competência em informação sustentável. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 9, n. 2, p. 166–183, 2011. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1925. Acesso em: 15 mar. 2022.

EMYDIO, M. M.; ROCHA, R. F. Gestão do conhecimento e tecnologia: aplicação na educação. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, v. 5, n. Especial, p. 53-57, 2018. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/120. Acesso em: 12 fev. 2021.

MEADOWS, A. J. A comunicação científica. Brasília: Brinquet de Lemos, 1999.

NASCIMENTO, A. S.; SANTOS, L. C. P. D. A importância da educação de usuários nas bibliotecas. Revista Fontes Documentais, v. 2, n. 1, n. 1, p. 24-35, 2019. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/120072. Acesso em: 30 ago. 2021.

SANTIAGO, S. M. N.; AZEVEDO NETTO, C. X. Educação de

usuários: um estudo junto ao sistema integrado de bibliotecas da UFPE. Revista ACB, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 246-268, set. 2012. ISSN 1414-0594. Disponível em:

https://revistaacb.emnuvens.com.br/racb/article/view/835. Acesso em: 1 out. 2021.

PERES, M. R. Competência informacional: educação e sociedade. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, v. 4, n. 1, p. 22-34, 2011. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/1644/1447. Acesso em: 29 jun. 2021.

Published

2022-06-20

How to Cite

SILVA, K. L. N.; FRANKLIN, K. P. dos S. .; VASCONCELOS, D. H. Education of Users in Information Science: bibliometric analysis from Brapci. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–19, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.338. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/338. Acesso em: 3 jul. 2024.