Education of Users in Information Science
bibliometric analysis from Brapci
DOI:
https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.338Keywords:
Educación del usuario. Estudios de usuarios. Ciencias de la información.Abstract
This study aims to identify and analyze publications available in the Database of Articles of Journals of Information Science, characterizing itself as descriptive, documentary, quantitative in nature, using the inferences of descriptive statistics and the analysis of social networks. To achieve this objective, the descriptor “user education” is used, resulting in 26 articles. For data analysis, the bibliometric method was used, through which it was found that the occurrence of studies took place between 1981 and 2021, presenting theoretical gaps in certain periods, boasting from 2012 onwards current dissemination flow, at alternating levels, with the highest incidence in 2018 (n=6) and 2019 (n=4). Of the 53 authors found, Silva, J., Freire, G. and Almeida, J. qualify as the most productive. It was also found that the scientific journal presents itself as an official scientific communication vehicle, boasting, in general, 22 (85%) of the production on the subject, while four (15%) comprise articles published in the annals of the National Research Meeting and Post-Graduation in Information Science. Therefore, from this research, it was found that the theme of user education in Information Science is little discussed and approached, from which the need for production and suggestions for further research is indicated.
Downloads
References
BELLUZZO, R. C. B. Educação de usuários de bibliotecas universitárias: da conceituação e sistematização ao estabelecimento de diretrizes. 1989. 210 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1989.
CÓRDOBA GONZÁLEZ, S. La formación de usuarios con metodos participativos para estudiantes universitários. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 27, n. 1, p. 61-65, 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/sKDyb9Fs9hYM77CTW89wvms/abstract/?lang=es. Acesso em: 15 mar. 2022.
DUDZIAK, E. A. Em busca da pedagogia da emancipação na educação para a competência em informação sustentável. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 9, n. 2, p. 166–183, 2011. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1925. Acesso em: 15 mar. 2022.
EMYDIO, M. M.; ROCHA, R. F. Gestão do conhecimento e tecnologia: aplicação na educação. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, v. 5, n. Especial, p. 53-57, 2018. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/120. Acesso em: 12 fev. 2021.
MEADOWS, A. J. A comunicação científica. Brasília: Brinquet de Lemos, 1999.
NASCIMENTO, A. S.; SANTOS, L. C. P. D. A importância da educação de usuários nas bibliotecas. Revista Fontes Documentais, v. 2, n. 1, n. 1, p. 24-35, 2019. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/120072. Acesso em: 30 ago. 2021.
SANTIAGO, S. M. N.; AZEVEDO NETTO, C. X. Educação de
usuários: um estudo junto ao sistema integrado de bibliotecas da UFPE. Revista ACB, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 246-268, set. 2012. ISSN 1414-0594. Disponível em:
https://revistaacb.emnuvens.com.br/racb/article/view/835. Acesso em: 1 out. 2021.
PERES, M. R. Competência informacional: educação e sociedade. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, v. 4, n. 1, p. 22-34, 2011. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/1644/1447. Acesso em: 29 jun. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Kleisson, Kleane, Daniel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.