The monitoring in the teaching and learning process

experience report in the Library Science Course at the Federal University of Maranhão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.335

Keywords:

monitoring; teaching; learning; active methodologies; UFMA

Abstract

Actions of the Monitoring Teaching Project in the Librarianship Course at UFMA, through active methodologies. It aims to provide students with theoretical and practical knowledge in the monitoring process and encourage their development in academic activities, as a quality input in the teaching and learning process, through the experience of pedagogical practice and the appreciation of interpersonal relationships. The methodologies developed by the monitors, professors and coordinators were intertwined with the Pedagogical Project of the Librarianship Course in relation to the subjects offered in different courses at UFMA and those of a professional nature. The following stand out as the monitors' productions developed in the listed curricular components: participation in planning meetings; bibliographic survey in information sources; assistance in guiding bibliographic research; selection of videos, movies and podcasts; organization of webinars; reading, noting and participating in the discussion of recommended texts; monitoring the students in the practical activities proposed in the subjects; participation in online discussions in the chat, dissemination of the activities agenda and posting material in WhatsApp groups; assistance in the elaboration of questions for evaluation; participation in the planning and execution of the actions of Revista Bibliomar, Semana de Monteiro Lobato, Natal com Leitura e Semana Acadêmica. The results were related by students and professors, during the planning and evaluation meetings and in the reports, when they commented that the monitoring experience exceeded their expectations, especially due to the impacts of remote learning that required creativity, empathy and interaction strategies, giving new meaning to the teaching and learning process in times of pandemic, resulting from Sars-CoV-2.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, J. C. S. Fundamentos da metodologia de ensino ativa (1890-1931). In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2015. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt02-4216.pdf. Acesso em: 17 out. 2019.

BERGMAN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC, 2016.

BRASIL. Lei nº. 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L5540.htm. Acesso em: 1 nov. 2019.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm#art92. Acesso em: 1 nov. 2019.

DURAND, T. L’alchimie de la compétence. Revue Française de Gestion, Paris, n. 127, p. 84-102, jan./fév. 2000.

FLAVELL, J. H. Metacognitive aspects of problem solving. In: RESNIK, L. B. (ed.). The nature of intelligence. Hillsdale: Lawrence Erlbaum, 1976. p. 231-236.

FREIRE, P. Política e educação. São Paulo: Cortez, 1993.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MARX, K. Terceiro manuscrito. In: MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos escolhidos. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

MATTAR, J. Metodologias ativas para educação presencial, blended e a distância. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.

PACHECO, J. A. Estudos curriculares: desafios teóricos e metodológicos. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 21, n. 80, p. 449-472, jul./set. 2013. Disponível em: www.scielo.br/pdf/ensaio/v21n80/a04v21n80.pdf. Acesso em: 17 out. 2019.

PEIXOTO, A. G. O uso de metodologias ativas como ferramenta de potencialização da aprendizagem de diagramas de caso de uso. Outras Palavras, Brasília, DF, v. 12, n. 2, p. 35-50, 2016.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO. Edital nº 280/2019 – Proen. Regulamenta o processo seletivo de projetos de ensino de monitoria e as orientações gerais para organização dos processos seletivos de monitores no âmbito da UFMA, para 2020/1º. São Luís: UFMA, 16 de outubro de 2019. Disponível em: https://portais.ufma.br/PortalUfma/paginas/editais/edital.jsf?id=14364. Acesso em: 17 out. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO. Resolução nº 1875 – Consepe, de 6 de junho de 2019. Institui as normas regulamentares do programa de monitoria da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). São Luís: UFMA, 6 de junho de 2019. Disponível em: http://www.ufma.br/portalUFMA/arquivo/xL7eXa9CMoJ8iH3.pdf. Acesso em: 17 out. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO. Pró-Reitoria de Ensino. Diretoria de Desenvolvimento de Ensino de Graduação. Roteiro para elaboração de projeto de ensino de monitoria (PEM). Disponível em: http://www.ufma.br/portalUFMA/arquivo/MuJHhsfo1vltTAN.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO. Coordenação de Biblioteconomia. Projeto Político Pedagógico. São Luís: Coordenação de Biblioteconomia, 2007.

VEIGA-NETO, A. Currículo e interdisciplinaridade. In: MOREIRA, A. F. B. (org.). Currículo: questões atuais. Campinas: Papirus, 1997.

ZARIFIAN, P. O modelo da competência. São Paulo: Senac, 2003.

Published

2022-06-20

How to Cite

FREITAS, G. The monitoring in the teaching and learning process: experience report in the Library Science Course at the Federal University of Maranhão. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–16, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.335. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/335. Acesso em: 3 jul. 2024.