Information literacy in the basic education curriculum
DOI:
https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.332Keywords:
Informational Literacy. Basic Education. Development of Competencies.Abstract
This paper is the result of a master's research in progress that deals with the understanding of the Informational Literacy (IL) process in Basic Education. The problem of this work arises while it was observed the lack of skills and competencies regarding the handling of information, by the students, during the development of school research. Therefore, it aims to point out how the LI is a necessary process for the active search, critical selection and ethical use of information among the students of this educational level. To this end, a methodology was developed through qualitative research of exploratory nature, using techniques such as bibliographic research, as well as action research. The result of this research is the creation and application of a didactic-pedagogical material that promotes the teaching-learning of skills and competencies that guide the process called Information Literacy. At the end of the research, it is expected that the participants will develop some autonomy, critical thinking, and ethics regarding the use of information.
Downloads
References
ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A.; SILVA, R. J. (Org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. 278p.
ARMSTRONG, S.; BRUNSKILL, P. Information Literacy: Separating fact from fiction. 1. ed. Huntington Beach, CA, USA: Shell Education, 2018. 200 p.
BELLONI, M. L. O que é mídia-educação. 2. ed São Paulo, SP: Autores Associados, 2009.
BICALHO, L. M.; OLIVEIRA, M. Aspectos conceituais da multidisciplinaridade e da interdisciplinaridade. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 16, n. 32, p. 1-26, 2011. DOI: 10.5007/1518-2924.2011v16n32p1. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2011v16n32p1. Acesso em: 28 maio 2021.
CANCLINI, N. G. Leitores, espectadores e internautas. Editora Iluminuras Ltda, 2008. Disponível em: https://d3nv1jy4u7zmsc.cloudfront.net/wp-content/uploads/ itau_pdf/000726.pdf. Acesso em: 08 maio 2021.
CARDOSO, L. A. A.; TOSCANO, C. A Mediação Pedagógica na Sala de Aula: O Papel do Professor na Construção do Conhecimento. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 10., 2011, Curitiba. Anais eletrônicos [...] Curitiba: Champagnat, 2011. 13466-13475 p. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/5829_2776.pdf. Acesso em: 27 jun. 2021.
CARVALHO, F. C. A.; IVANOFF, G. B. Tecnologias que educam: ensinar e aprender com as tecnologias de informação e comunicação. São Paulo, SP: Pearson Prentice Hall, 2010.
DELORS, J. et al. Educação: um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 1998. Disponível em: http://www. dominiopublico.gov.br/download/texto/ue000009.pdf. Acesso em: 01 jun. 2021.
DUDZIAK, E. A. Conhecimento da informação: princípios, filosofia e prática. Ci. Inf., Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, abr. 2003. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652003000100003& lng=en&nrm=iso. Acesso em: 08 maio 2021.
GASQUE, K. C. G. D.; TESCAROLO, R. Desafios para implementar o letramento informacional na educação básica. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 41-56, abr. 2010. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982010000100003&l ng=en&nrm=iso. Acesso em: 11 maio 2021.
GASQUE, K. C. G. D. Letramento informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, 2012. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/ 13025/1/LIVRO_Letramento_Informacional.pdf. Acesso em: 11 maio 2021.
IFLA. Manifesto IFLA/UNESCO para biblioteca escolar. Tradução Neusa Dias Macedo. São Paulo: IFLA, 2000. Disponível em: http://archive.ifla.org/VII/s11/pubs/portuguese-brazil.pdf. Acesso em: 27 maio 2021.
PERCDC LEARNHUB. QuexHub: Media and Information Literacy. 122. ed. Bacoor City, Cavite, Philippines: PERCDC Learnhub, 21 fev. 2020. Disponível em: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gerund.hubmedia. Acesso em: 7 out. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Matheus Ribeiro Menezes, Pablo Boaventura Sales Paixão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.