Design thinking as a methodology for action planning in information literacy
DOI:
https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.331Keywords:
Information literacy; Design Thinking; Competency development.Abstract
Design Thinking is a broad tool that can be applied in several fields, including Information Science. The problem that gives rise to this study is based on the following premise: how can Design Thinking support the planning of actions aimed at the process of Information Literacy? This paper seeks to demonstrate how Design Thinking can help in the application and consolidation of actions that foster skills and competencies necessary for the development of the Information Literacy process. The methodology studied here comes from bibliographic research in the areas of Information Science, through Information Literacy, and around Design, through Design Thinking. The study observed that Design Thinking, from its own methodology, can contribute to the development of Informational Literacy actions from the collective thought of the creators of these intervention actions aimed at the development of Informational Literacy
Downloads
References
ALMEIDA JUNIOR, O. F. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A.; SILVA, R. J. (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. 278p.
ANDERSON, C. A cauda longa: do mercado de massa para o mercado de nicho. Rio de Janeiro: Elservier, 2006.
ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARY – ACRL. Information literacy competency for higher education. Chicago: ALA, 2000. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/standards/informationliteracycompetency. Acesso em: 8 maio 2021.
AZEVEDO, W. O que é Design. 1. ed. ebook. São Paulo: Editora Brasiliense, 2017. Disponível em: https://play.google.com/books/reader?id=wQtDDwAAQBAJ&hl=pt&pg=GBS.PT4.w.2.0.44. Acesso em: 8 maio 2021.
BROWN, T. Design Thinking: Uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. São Paulo: Elsevier Editora, 2010.
BUNDY, A. Australian and New Zealand information literacy framework: principles, standards and practice. Australian and New Zealand: Institute for Information Literacy, 2004 Disponível em: https://www.utas.edu.au/__data/assets/pdf_file/0003/79068/anz-info-lit-policy.pdf. Acesso em: 8 maio de 2021.
DUDZIAK, E. A. Conhecimento da informação: princípios, filosofia e prática. Ci. Inf., Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, abr. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652003000100003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 8 maio 2021.
Educadigital. Design Thinking para Educadores. Disponível em: https://educadigital.org.br/dteducadores/. Acesso em: 8 abril 2021.
GASQUE, K.C.G.D.; TESCAROLO, R. Desafios para implementar o letramento informacional na educação básica. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 41-56, abr. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982010000100003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 8 maio 2021.
GASQUE, K. C. G. D. Letramento informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, 2012. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/13025/1/LIVRO_Letramento_Informacional.pdf. Acesso em: 8 maio 2021.
MELO, A.; ABELHEIRA, R. Design Thinking & Thinking Design: metodologia, ferramentas e reflexões sobre o tema. São Paulo: Novatec Editora, 2018.
VIANNA, M.; VIANNA, Y.; ADLER, I.; LUCENA, B.; RUSSO, B. Design Thinking: Inovação em Negócios. Rio de Janeiro: MJV Press, 2021. Disponível em: https://cdn2.hubspot.net/hubfs/455690/Ofertas/E-books/Arquivos/livro-design-thinking-business-innovation.pdf. Acesso em: 8 abr. 2021.
WARDLE, C. Notícias falsas. Es complicado. First draft. 2017. Disponível em: https://firstdraftnews.org/latest/noticias-falsas-es-complicado. Acesso em: 8 maio 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Matheus Ribeiro Menezes, Pablo Boaventura Sales paixão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.