The use of digital technologies as a support to the mandatory internship in Librarianship in the period of the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.322

Keywords:

Estágio curricular; Tecnologia digital; COVID-19; Biblioteconomia

Abstract

The study addresses the uses and applicability of technologies in the Supervised Curricular Internship in Library Science. This study aims to analyze the uses and applicability of digital technologies as a support to the Compulsory Internship in the remote modality of the Bachelor in Librarianship Course at UFMA, during the pandemic of the covid-19. This is an exploratory study, which uses bibliographic and documental research to discuss digital technologies as an aid to the mandatory internship; the research scenario was the mandatory internship spaces at the Integrated Libraries Directorate of UFMA; the data collection instrument was systemic observation. Presents as a result the realization of various activities through the use of digital technologies, such as communication and interaction with internal and external users, research, creation of information products and services, updating of content in databases, among others, as well as the need to reflect on the practices in the mandatory internship in a hybrid way. It concludes that digital technologies today are not only tools for communication and dissemination of science for the networked society, but also auxiliary springs for the teaching-learning process, especially for professional practice in remote emergency teaching, in the pandemic period we live in.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999. v.1.

GARCIA, Marta Fernandes et al. Novas competências docentes frente às tecnologias digitais interativas. Teoria e Prática da Educação, v.14, n. 1, p. 79-87, 2012. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article
/view/16108/8715. Acesso em: 23 set. 2021.

MACHADO, Karen Graziela Weber; SANTOS, Pricila Kohls dos; COSTA, Camila Schwanke. As contribuições das tecnologias digitais para a internacionalização da Educação Superior em casa e a construção da cidadania global. Pará, Revista Cocar, v. 14 n. 29, maio/ago. 2020. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3404. Acesso em: 23 set. 2021

MAZUCATO, Thiago (org.). Metodologia da Pesquisa e do Trabalho Científico. Penápolis: FUNEPE, 2018. 96p.

UNGLAUB, Tânia Regina da Rocha et al. Estágio curricular supervisionado: desafios e possibilidades na articulação entre ensino, aprendizagem e tecnologias. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 15., 2018, Natal, RN. Anais [...]. Natal, RN: 2018. p.1-15. Disponível em: https://esud2018.ufrn.br/wp-content/uploads/188553_1ok.pdf. Acesso em: 30 out. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO. Portaria GR Nº 212/2020 – MR. Dispõe sobre o trabalho remoto no âmbito da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). São Luís, 23 mar. 2020. Disponível em: http://www.ufma.br/portalUFMA/
arquivo/KLQegljb8e800bl.pdf. Acesso em: 30 out. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO. Resolução nº 1191-CONSEPE, de 03 de outubro de 2014. que regulamenta o estágio dos cursos de graduação da UFMA. São Luís, MA: 2014.

Published

2022-06-20

How to Cite

FARIAS, M. das G.; CONCEIÇÃO, V. P. da . The use of digital technologies as a support to the mandatory internship in Librarianship in the period of the Covid-19 pandemic. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–17, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.322. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/322. Acesso em: 3 jul. 2024.