The Librarian training in the context of Scientific Communication
analysis of pedagogical proposals from federal and state universities in the South and Southeast regions of Brazil
DOI:
https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.320Keywords:
Scientific Communication, Librarian TrainingAbstract
Scientific Communication can be understood as dissemination of results, theories and discussion of scientific research. The Librarian has a primary role in terms of working with information sources related to Scientific Communication, being a facilitator and mediator of scientific and technological information. This research addresses the formation of the Librarian in relation to Scientific Communication. Therefore, it aims to investigate aspects related to the teaching of scientific communication in the training of librarians. The methodological procedures of this study were undertaken from the bibliographical research, for the theoretical foundation of the study, followed by documentary and exploratory research. Regarding the documentary research, the contents of the pedagogical proposals of the curricular components related to Scientific Communication were verified in federal and state universities in the South and Southeast regions of Brazil. The results show that most universities contemplate Scientific Communication in the training of their professionals and that their curricular components discuss issues related to Scientific Communication, such as information channels and sources, in addition to issues related to technology. It is concluded that the issues related to Scientific Communication are present in the curriculum of the investigated courses, but that they still need to be updated in relation to the themes: open science, data management, citizen science and fight against fake news.
Downloads
References
ALVARADO, Rubén Urbizagástegui; OLIVEIRA, Marlene. A comunidade científica da biblioteconomia e ciência da informação brasileira. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 18, n. 1, 2008. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/95538. Acesso em: 11 mar. 2022.
BIOMANGUINHOS. Informações sobre o novo coronavírus. [S. l.]: Fundação Oswaldo Cruz, 2021. Disponível em: https://www.bio.fiocruz.br/index.php/br/sua-saude/informacoes-sobre-doencas/informacoes-coronavirus. Acesso em: 11 mar. 2022.
BUENO, Wilson Costa. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. 1 especial, p. 1-12, 2010. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6585 . Acesso em: 11 mar. 2022.
CUNHA, Murilo Bastos da; CAVALCANTI, Cordélia Robalinho de Oliveira. Dicionário de Biblioteconomia e Arquivologia. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 2008.
DIAS, Cláudia Augusto. Comunicação científica. Brasília, DF: [S. n.], 1999.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Em busca da pedagogia da emancipação na educação para a competência em informação sustentável. Revista Digital de Biblioteconomia & Ciência da Informação, Campinas, v. 9, n. 2, p. 166-183, 2011. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/114226. Acesso em: 11 mar. 2022.
LE COADIC, Yves-François. A ciência da informação. Brasília: Briquet de Lemos, 1996.
MAIA, Francisca Clotilde de Andrade; FARIAS, Maria Giovanna Guedes. Mediação bibliotecária na comunicação científica. In: FARIAS, Gabriela Belmont de; FARIAS, Maria Giovanna Guedes. Competência e Mediação da Informação: percepções dialógicas entre ambientes abertos e científicos. São Paulo: ABECIN, 2019.
OKADA, Tamires Cassia Rodrigues; ALCARÁ, Adriana Rosecler. O bibliotecário como educador e multiplicador da competência em informação. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, v. 14, p. 786-807, 2021. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/166572. Acesso em: 12 mar. 2022.
RODRIGUES, Charles; BLATTMANN, Ursula. Gestão da informação e a importância do uso de fontes de informação para geração de conhecimento. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 19, n. 3, p. 4-29, 2014. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/50139. Acesso em: 10 mar. 2022.
SÁ, Dominichi Miranda de. Especial Covid-19: os historiadores e a pandemia. [S. l.]: Casa de Oswaldo Cruz, 2020. Disponível em: http://www.coc.fiocruz.br/index.php/pt/todas-as-noticias/1853-especial-covid-19-os-historiadores-e-a-pandemia.html. Acesso em: 11 mar. 2022.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard. [S. l.: s. n.], 2022. Disponível em: https://covid19.who.int/. Acesso em: 11 mar. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marcus Vinícius de Albuquerque Guimarães, Carla Beatriz Marques Felipe, Raimunda Fernanda dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.