Perceptions about the Master’s Teaching Internship in Information Science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.317

Keywords:

Libranrianship. Teaching internship. Professional qualification. theory and practice. UFRJ.

Abstract

This paper aims to present perceptions about the teaching internship as an alternative to the practice of teaching developed by students of the Masters in Information Science. The experience took place in two classes between 2020.2 and 2021.1, for students of the Bachelor's Degree in Library Science at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ), which occurred remotely due to the covid-19 pandemic. Such activities provided opportunities for students to learn about topics related to University Library Management and Classical Logic through theory and practical examples. Added to this is the identification of technical skills with digital information and communication technologies in the preparation of a virtual environment for remote learning due to the pandemic and in helping students. The teaching internship provides knowledge of theory and provides opportunities for pedagogical practice through the preparation of the lesson plan with the guiding teacher. As methodological resources of teaching, we used the creation of formal and informal communication channels through e-mail and groups on whatsapp, literature review, research and other sources of information relevant to the subjects of the disciplines, in addition to scheduling lectures with librarians as a way of exemplifying the theories put into practice in the daily lives of such professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CONTE, E.; GUETIERRE, L. S. Estágio Docente em Questão: Experiências e implicações. Rev.Inter. Educ. Sup. Campinas (SP), v. 8, p. 1-24, jun. 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8656631/26842. Acesso em: 10 out. 2021.

CONTE, M. K.; PIMENTA, G. S. O estágio em docência na pós-graduação: contributos para a profissionalidade docnete. In: CONTE, M.K; PIMENTA, G. S. et. al. Didática e Prática de Ensino na relação com a Formação de Professores. 2 ed. Fortaleza (CE): EDUECE, 2015.

INÁCIO, A. M. et.al. Estágio docente em modalidade remota: breve relato de experiência em tempos pandêmico. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 3., 2020, Pelotas (RS), Anais [...]. Pelotas (RS): UFFS, 2020. Disponível em: https://portaleventos.uffs.edu.br/index.php/SENPE/article/view/14792. Acesso em: 10 out. 2021.

JOAQUIM, N. F.; VILLAS BOAS, A. A.; CARRIERI, A. P. Estágio docente: formação profissional, preparação para o ensino ou docência em caráter precário? Edu.Pesqu., São Paulo, v. 39, n. 2, p. 351-365, abr./jun. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/wZvDC8QVWmL3VXk6mp7kXRP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 set. 2021.

MORAGAS; R. A. R.; RODRIGUES, T. S.; RODRIGUES, S. G. S. A importância do estágio docência na pós-graduação em geografia da UFG/ITAJAÍ, e suas relações de proximidade com os alunos de graduação em Geografia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM GEOGRAFIA, 13., 2019, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: USP, 2019. Disponível em: http://www.enanpege.ggf.br/2019/resources/anais/8/1562619709_ARQUIVO_TRABALHOCOMPLETO-ENANPEGE-08-07-2019-SAOPAULO(1).pdf. Acesso em: 20 set.2021.

VERGARA, S. C. Projetos e Relatórios de Pesquisa em Administração. São Paulo: Atlas, 2011.

Published

2022-06-20

How to Cite

SOUZA, C. B. dos S. de. Perceptions about the Master’s Teaching Internship in Information Science. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–10, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.317. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/317. Acesso em: 3 jul. 2024.