Training in the rede mediar
students performance to read actions fortification
DOI:
https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.315Keywords:
social media; mediation of reading; student training; Rede Mediar.Abstract
It deals with the mediation of reading in digital spaces, through the Rede Mediar extension project, in which the students of Librarianship courses at two universities can expand their theoretical and practical knowledge and their reflections on the importance of mediation of reading as a redefinition of life of subjects. The study aimed to analyze the context of creation and development of the Rede Mediar extension project and map the actions undertaken by the Rede Mediar Extension Project that favor the training of Librarianship students. This study is characterized as descriptive, with a qualitative approach, using the case study as a method. Systematic indirect observation being carried out on the website and in the Instagram profile of the Rede Mediar extension project. From the results, it was found that the extension project Rede Mediar favors the reach of conscious and humanizing action in the training process of readers and students of Library Science, as these students perform the mediation of reading in an environment that involves the regional, cultural and social plurality.
Downloads
References
BORTOLIN, Sueli. Mediação oral da literatura: a voz dos bibliotecários lendo ou narrando. 232f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho (UNESP), São Paulo, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/103349. Acesso em: 10 fev. 2021.
FALLA, Zoara (org.). Retratos da Leitura no Brasil. Rio de Janeiro: Sextante, 2021. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/wp-content/uploads/2021/06/Retratos_da_leitura_5__o_livro_IPL.pdf. Acesso em: 17 set. 2021.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1989. Disponível em: https://educacaointegral.org.br/wp-content/uploads/2014/10/importancia_ato_ler.pdf. Acesso em: 17 set. 2021.
FÓRUM de Pró-Reitores das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: FORPROEX-UFSC, 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 17 set. 2021.
REDE Nacional de Extensão. MEC homologa diretrizes da extensão. Disponível em: https://proext.ufba.br/sites/proext.ufba.br/files/diretrizes_para_as_politicas_de_extensao_da_educacao_superior_brasileira.pdf. Acesso em: 17 set. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Denise Braga Sampaio, Raquel do Rosário Santos, Pamela Oliveira Assis, Ingrid Paixão de Jesus, Dayane Patrícia Silva dos Reis, João Manoel Ferreira Santana dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.