Training in the rede mediar

students performance to read actions fortification

Authors

  • Denise Braga Sampaio Universidade Federal da Bahia
  • Raquel do Rosário Santos Universidade Federal da Bahia
  • Pamela Oliveira Assis Universidade Federal da Bahia https://orcid.org/0000-0002-1453-5052
  • Ingrid Paixão de Jesus Universidade Federal da Bahia https://orcid.org/0000-0001-8301-3728
  • Dayane Patrícia Silva dos Reis Universidade Federal da Bahia
  • João Manoel Ferreira Santana dos Santos Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.315

Keywords:

social media; mediation of reading; student training; Rede Mediar.

Abstract

It deals with the mediation of reading in digital spaces, through the Rede Mediar extension project, in which the students of Librarianship courses at two universities can expand their theoretical and practical knowledge and their reflections on the importance of mediation of reading as a redefinition of life of subjects. The study aimed to analyze the context of creation and development of the Rede Mediar extension project and map the actions undertaken by the Rede Mediar Extension Project that favor the training of Librarianship students. This study is characterized as descriptive, with a qualitative approach, using the case study as a method. Systematic indirect observation being carried out on the website and in the Instagram profile of the Rede Mediar extension project. From the results, it was found that the extension project Rede Mediar favors the reach of conscious and humanizing action in the training process of readers and students of Library Science, as these students perform the mediation of reading in an environment that involves the regional, cultural and social plurality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denise Braga Sampaio, Universidade Federal da Bahia

Docente Adjunto do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba.

Raquel do Rosário Santos, Universidade Federal da Bahia

Docente Adjunto do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba.

Pamela Oliveira Assis, Universidade Federal da Bahia

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Bacharel em Biblioteconomia e Documentação pela UFBA.

Ingrid Paixão de Jesus, Universidade Federal da Bahia

Doutoranda e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Bacharel em Biblioteconomia e Documentação pela UFBA.

Dayane Patrícia Silva dos Reis, Universidade Federal da Bahia

Estudante do Curso de Biblioteconomia e Documentação da Universidade Federal da Bahia. 

João Manoel Ferreira Santana dos Santos, Universidade Federal da Bahia

Estudante do Curso de Biblioteconomia e Documentação da Universidade Federal da Bahia.

References

BORTOLIN, Sueli. Mediação oral da literatura: a voz dos bibliotecários lendo ou narrando. 232f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho (UNESP), São Paulo, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/103349. Acesso em: 10 fev. 2021.

FALLA, Zoara (org.). Retratos da Leitura no Brasil. Rio de Janeiro: Sextante, 2021. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/wp-content/uploads/2021/06/Retratos_da_leitura_5__o_livro_IPL.pdf. Acesso em: 17 set. 2021.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1989. Disponível em: https://educacaointegral.org.br/wp-content/uploads/2014/10/importancia_ato_ler.pdf. Acesso em: 17 set. 2021.

FÓRUM de Pró-Reitores das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: FORPROEX-UFSC, 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 17 set. 2021.

REDE Nacional de Extensão. MEC homologa diretrizes da extensão. Disponível em: https://proext.ufba.br/sites/proext.ufba.br/files/diretrizes_para_as_politicas_de_extensao_da_educacao_superior_brasileira.pdf. Acesso em: 17 set. 2021.

Published

2022-06-20

How to Cite

SAMPAIO, D. B. .; SANTOS, R. do R.; ASSIS, P. O. .; JESUS, I. P. de; REIS, D. P. S. dos; SANTOS, J. M. F. S. dos . Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–9, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.315. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315. Acesso em: 3 jul. 2024.