Technological Interactions and Teaching Strategies in Time of the Covid-19 Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.314Keywords:
Library Science – Teaching; Accessibility; Social inclusion; Assistive Technology; Emergency Remote TeachingAbstract
It presents the process of materialization of the teaching work, from its practices and the use of technologies as well as didactics adopted in the classroom of the Graduate Course in Library Science at UFMA. Explores the Emergency Remote Teaching – ERT model that disciplines the continuity and functioning of Brazilian higher education during the Covid-19 pandemic. It offers a reflective exercise to know and understand the effects of remote interactions in the teaching and learning process, and especially in classroom practices. Its objectives are: a) to map the conception of the professors of the Library Science Course at UFMA on Emergency Remote Teaching; b) identify the systems, equipment, connectivity and tools used to explore content and activities in remote classes; c) list the challenges and opportunities opportunely found in the ERT modality by the teachers with the ERT. This is a descriptive qualitative research, using the Google Forms platform, as a data collection instrument. Based on the collaboration of respondents, without a decisive emphasis, it can be concluded that the technological environment available in an incipient way produces dissatisfaction and difficulties in the teaching-learning process.
Downloads
References
BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. 270 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, p. 39. Disponível em:
https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 10 out. 2021.
BRASIL. RESOLUÇÃO N° 2.078-CONSEPE, 17 de julho de 2020. Regulamenta o Ensino Emergencial Remoto e/ou Híbrido na UFMA durante o período de pandemia do novo Coronavírus (SARS-COV-2/COVID-19). UFMA: São Luís, 2020. Disponível em:
http://www.ufma.br/portalUFMA/arquivo/0Y4SKln1B1KZXFS.pdf. Acesso em: 15 out. 2021.
FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 10. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2020.
MORAN, J. M. As múltiplas formas de aprender. Atividades & Experiências. jul. 2005. p. 11-13. Disponível em:
http://ucbweb.castelobranco.br/webcaf/arquivos/23855/6910/. Acesso em: 10 out. 2021.
NÓBREGA-THERRIEN, S. M.; MENEZES, E. A. de O.; THERRIEN, J. A reflexividade como busca de sentidos e significados: contribuição na formação dos saberes docentes. Educação em Foco, v. 18 n. 25, p. 171-199, 2015.
RODRIGUES, J. M. C.; SANTOS, P. M. G. dos. (Orgs.). Reflexões e desafios das novas práticas docentes em tempos de pandemia. João Pessoa: Editora do CCTA, 2020.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cláudia Maria Pinto de Abreu Pecegueiro, Raimunda Marinho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.