Training and developing informational skills in the disciplines of information sources

Authors

  • Cláudio César Pereira Universidade Estadual de Londrina
  • Adriana Rosecler Alcará Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v8i.277

Keywords:

Information skills; Information literacy; Information sources

Abstract

The study aims to describe the main difficulties and challenges faced by teachers during the activities of the disciplines of information sources and their perceptions in relation to the formation of skills for students' information literacy. The research was exploratory and descriptive, with a qualitative approach, using the questionnaire as a technique for data collection, applied to teachers who teach the disciplines of information sources in Librarianship courses in the southern region of Brazil. The data pointed out that the main difficulties were the unevenness among students, the lack of skills to deal with digital resources and outdated equipment and in conditions of use. In relation to the activities and actions developed during the disciplines, it is possible to see that they contribute to the development of skills for information literacy, reflecting on the academic life of students and their future performance in the world of work

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudio César Pereira, Universidade Estadual de Londrina

Mestre em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual de Londrina (PPGCI/UEL)

References

AUSTRALIAN AND NEW ZEALAND INSTITUTE FOR INFORMATION LITERACY (ANZIL). Australian and New Zealand Information Literacy Framework: principles, standards and practice. In: BUNDY, A. (ed.). ANZIL: 2004. 48 p.

BELLUZZO, R. C. B. O uso de mapas conceituais para o desenvolvimento da competência em informação: um exercício de criatividade. In: PASSOS, R.; SANTOS, G. C. (orgs.). Competência em informação na sociedade de aprendizagem. Bauru: Kayros, 2005.

BORGES, J. et al. Competências infocomunicacionais: um conceito em desenvolvimento. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v. 5, n. 1, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/12902/1/67-325-1-PB.pdf. Acesso em: 08 abr. 2021.

DULZAIDES IGLESIAS, M. E.; MOLINA GÓMEZ, A. La competencia informacional: concepción relevante a considerar en la Educación Superior. MediSur, Cienfuegos, v. 5, n. 1, p. 44-47, 2007. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2951074. Acesso em: 10 jan. 2021.

GASQUE, K. C. G. D. Letramento informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, 2012. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/13025. Acesso em: 18 mar. 2021.

Published

2021-10-28

How to Cite

PEREIRA, C. C.; ALCARÁ, A. R. Training and developing informational skills in the disciplines of information sources. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 8, 2021. DOI: 10.24208/rebecin.v8i.277. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277. Acesso em: 3 jul. 2024.