The Classics of literature in public libraries in Porto Alegre, Rio Grande do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v8i.242

Keywords:

Clássicos da literatura; Cânone ocidental; Bibliotecas públicas; Ação cultural.

Abstract

Case study that examines the treatment that classics of literature receive in public libraries in Porto Alegre. It proposes definitions of classics based on literary theory. The study conceptualizes the public library as an institution that should provide culture, education, leisure and information for free. It relates the classics to these functions and asserts the need for special disclosure of the Western canon in these institutions. It examines the dissemination that the classics receive in public libraries in Porto Alegre, by means of structured interviews with their chief librarians and systematic, individual and non-participant observations of the physical spaces and virtual environments of the units. The study concludes that the dissemination of high literature by public libraries is very limited, due to lack of investments by the State Government and to lack of knowledge of the classics and their potential with the public on the part of those responsible for the information units.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADLER, Mortimer; VAN DOREN, Charles. Como ler livros: o guia clássico do leitor inteligente. São Paulo: É Realizações, 2011.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Bibliotecas públicas e bibliotecas alternativas. Londrina: UEL, 1997

BARTHES, Roland. O prazer do texto. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.

BLOOM, Harold. O cânone ocidental. 3. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.

______. Como e por que ler. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

______. Gênio: os 100 autores mais criativos da história da literatura. Rio de Janeiro: Objetiva, 2003.

CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos? São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

D’ONOFRIO, Salvatore. Literatura ocidental: autores e obras fundamentais. 2. ed. São Paulo: Ática, 2002.

ECO, Umberto. Sobre a literatura. Rio de Janeiro: Record, 2003.

FUNDAÇÃO BIBLIOTECA NACIONAL. Biblioteca pública: princípios e diretrizes. Rio de Janeiro, 2000.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS; UNESCO. Manifesto da IFLA/UNESCO sobre bibliotecas públicas. 1994. Disponível em: http://archive.ifla.org/VII/s8/unesco/port.htm. Acesso em: 6 abr. 2015

MACHADO, Ana Maria. Como e por que ler os clássicos universais desde cedo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2002.

SAINTE-BEUVE, Charles Augustin. What is a classic? 2001. Disponível em: http://www.bartleby.com/32/202.html. Acesso em: 11 mar. 2015.

SCHWARTZ, Roberto. Um mestre na periferia do capitalismo: Machado de Assis. 5. ed. São Paulo: Editora 34, 2012.

STUMPF, Ida Regina Chittó. Estudo de comunidades visando à criação de bibliotecas. Revista de Biblioteconomia e Comunicação, Porto Alegre, v. 3, p. 17-24, jan./dez. 1988.

SUAIDEN, Emir. Biblioteca pública e informação à comunidade. São Paulo: Global, 1995.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. 3. ed. Rio de Janeiro: Difel, 2010.

Published

2021-10-28

How to Cite

BERNARDES ZIMMERMANN, W.; BONOTTO, M. The Classics of literature in public libraries in Porto Alegre, Rio Grande do Sul. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 8, 2021. DOI: 10.24208/rebecin.v8i.242. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/242. Acesso em: 3 jul. 2024.