The use of chat GPT in the teaching of the reference and information service discipline in the distance education format
na experience report
Keywords:
Distance learning, Reference and Information Service, Chat GPT, Librarianship, Science InformationAbstract
The text presents the development of a discipline in the distance modality (EaD) from the point of view of the democratization of access to education. For this, it addresses information and communication technologies in the teaching-learning process with emphasis on the use of GPT Chat. It situates the discipline of reference and information service (SRI) in the formation of the Bachelor of Librarianship, especially in the current context. it discusses the importance of information literacy or information competence, particularly in the context of technology usage. It is noted that digital technologies are considered as facilitating tools in mediating the information services available to users and can be employed by Information Science educators to practically shape the future librarian. This involves applying the concept of information literacy and utilizing technological resources. It aims to present an experience report on the use of ChatGPT in teaching the SRI discipline in the distance format. The methodology is descriptive-exploratory research. It concludes that distance learning has marked differences in relation to face-to-face teaching and recognizes the role of technologies in the teaching and learning process, encouraging the use of artificial intelligence as an aggregating and complementary instrument, admitting that, despite the contributions, they do not replace dialogue, interactions and exchanges of knowledge provided in human relationships.
Downloads
References
ANDRADE, Rodrigo de Oliveira. ChatGPT inaugura uma nova era na interação entre seres humanos e computadores Software promete reinventar desde mecanismos de busca on-line a assistentes de voz, com muitas implicações éticas. Pesquisa FAPESP. Edição 325 mar. 2023. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/o-universo-expandido-da-inteligencia-artificial/. Acesso em: 22 jun. 2023.
ACCART, Jean Philippe. Serviço de referência: do presencial ao virtual. Briquet de Lemos: Brasília, 2012.
BELLUZZO, R. C. B. O estado da arte da competência em informação (CoInfo) no Brasil: das reflexões iniciais à apresentação e descrição de indicadores de análise. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, n. esp., p. 47-76, jan/jul. 2017.
BEZERRA, Arthur Coelho. Teoria Crítica da Informação: proposta teórico-metodológica de integração entre os conceitos de regime de informação e competência crítica em informação. In: BEZERRA, Arthur Coelho; SCHNEIDER, Marco; PIMENTA, Ricardo M.; SALDANHA, Gustavo Silva. iKrítika: estudos críticos em informação. Rio de Janeiro, RJ: Garamond, 2019.
BEZERRA, Arthur Coelho; SCHEIDER, Marco; SALDANHA, Gustavo Silva. Competência crítica em informação como crítica à competência em informação. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 29, n. 3, p. 5-22, jul./set. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/47337/27363. Acesso em: 26 jan. 2025.
CALIL JUNIOR, Alberto. Serviço de referência e informação. Brasília, DF: CAPES: UAB; Rio de Janeiro, RJ: Departamento de Biblioteconomia, FACC/UFRJ, 2018.
DEZUANNI, M.; OSMAN, K. IFLA Trend Report: Phase 1. Brisbane: DMRC, 2024. Disponível em: Acesso em: 11 fev. 2025.
DEZUANNI, M; OSMAN, K.; BURTON, A; HECK, E. IFLA Trend Report Scenarios. Phase 2. Brisbane: DMRC, 2024. Disponível em: Acesso em: 11 fev. 2025.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information Literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/xDBTqDKvmcsvMnmwLWprjmG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 jun. 2023.
FONTOURA, Ricardo Veloso; VILLALOBOS, Ana Paula de Oliveira. Interfaces entre a Ciência da Informação e Inteligência Artificial: o uso de um ChatInteligente. Ci. Inf. Rev., Maceió, v. 9, n. 1/3, p. 1-15, jan./dez. 2022. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/11115/10502. Acesso em: 12 set. 2023.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6 ed. [5 reimp.] São Paulo: Atlas, 2017.
GROGAN, Denis. A prática do serviço de referência. Brasília: Briquet de Lemos, 2001.
HOUAIS, Antônio. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS. IFLA. IFLA Trend Report 2024 Update. Tradução e adaptação: Elisabeth Dudziak. IFLA, 2024. Disponível em: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/ifla-trend-report-2024.pdf. Acesso em: 06 fev. 2025.
LANKES, David; PRADO, Jorge do, Trad. Expect more: melhores bibliotecas para o mundo complexo, 2015. Disponível em: https://davidlankes.org/new-librarianship/expect-more-demanding-better-libraries-for-todays-complex-world/1-the-arab-spring-expect-the-exceptional/. Acesso em: 23 jun. 2023.
MANGAS, Sérgio Filipe Agostinho. Como planificar e gerir um serviço de referência. Biblios, [S.l.], n. 28, abr./jun. 2007.
Disponível em: http://eprints.rclis.org/12155/1/smangas1.pdf. Acesso em: 13 set. 2023.
MATA, Marta Leandro da; GERLIN, Meri Nadia Marques. Reflexões sobre ensino de biblioteconomia: ênfase curricular na função educacional do serviço de referência e da competência em informação. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, v. 32, n. 1, p. 31-52, jan./jun. 2018. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/7431/5451. Acesso em: 28 mar. 2023.
ROCKEMBACH, Moisés. Ciência da Informação e inteligência artificial: um caminho para arquivos e bibliotecas inteligentes. Organização do conhecimento no horizonte 2030: desenvolvimento sustentável e saúde. Atas do V Congresso ISKO Espanha-Portugal. Universidade de Lisboa. Faculdade de Letras. 25 e 26 de novembro de 2021.
SANTIN, Dirce Maria. Bibliotecário de referência. In: SILVA, Fabiano Couto Corrêa da (Org). O perfil das novas competências na atuação bibliotecária. Florianópolis (SC): Rocha Gráfica e Editora, 2020. p. 15-47.
UNESCO. ChatGPT e Inteligencia Artificial en la educación superior: Guía de início rápido. Educación 2030, 2023. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146_spa?posInSet=1&queryId=8f6500a2-3fe2-4eee-b97e-1714d28bb866. Acesso em: 30 maio 2023.
VALENTIM, M. L. P. O bibliotecário, o mercado de trabalho: desafios e perspectivas. São Paulo: Yotube, 2025 [Palestra]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=xmtqsnddXs0. Acesso em: 11 fev. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Paula Lima dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.
Licenciada por