Informational practices in the socio-educational system of the state of Bahia
Keywords:
information practices in the socio-educational system, Socio-educational system in Bahía, Informative practices for young people deprived of libertyAbstract
This study intends to carry out an investigation into the initiatives and practices of access to information in socio-educational care units in Bahia, administered by the Fundação da Criança e do Adolescente, a state agency responsible for the custody of adolescents and young people in compliance with a court sentence for committing acts infractions. Its main objective is to map the information available to inmates while they are sentenced and to list the criteria for access and use of technological and reading resources by educators in the units. To carry out this study, descriptive research of a qualitative and quantitative nature is being carried out, taking as a sample two service units located in the city of Salvador; one aimed at serving adolescents and young females, and the other for male inmates. Research has highlighted the need for greater government investment in public policies to encourage reading in socio-educational units, as well as better equipment for teaching and learning spaces that use information technology resources in the context of socio-education. The policy for assisting adolescents deprived of liberty provides that, during the period of custody, inmates can develop skills and abilities that allow them to return to society in a safe way and able to continue their life projects. In this context, reading, pedagogical practices and information technologies appear as structural bases for the resocialization and reinsertion of these individuals into society.
Downloads
References
ARAÚJO, D. B. Representação social de adolescentes em conflito com a lei na mídia. Salvador: UFBA, 2019.
CRESWELL, J. W. Research design: qualitative & quantitative approaches. California: SAGE Publications, 2009.
FUNDAÇÃO DA CRIANÇA E DO ADOLESCENTE; SISTEMA DE INFORMAÇÃO PARA INFÂNCIA E ADOLESCÊNCIA; SISTEMA NACIONAL DE ATENDIMENTO SOCIOEDUCATIVO. Controle de Vagas, Salvador: FUNDAC, 2023.
SILVA, A. B. (org.). Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: paradigmas, estratégias e métodos. São Paulo: Saraiva, 2006.
GOFFMAN, Erwing. Manicômios, prisões e conventos. São Paulo: Perspectiva, 1974.
MARTELETO, R. M. Cultura informacional: construindo o objeto informação pelo emprego dos conceitos de imaginário, instituição e campo social. Ciência da Informação, v. 24, n.1, jan./abr. 1995. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/613.
Acesso em: 25 jul.2023.
MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: Investigações em psicologia social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
SELLTIZ, C.; WRIGHTSMAN, L. S.; COOK, S. W. Métodos de pesquisa das relações sociais. São Paulo: Herder, 1965.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Natalice de Jesus Sales, Ivana Aparecida Borges Lins
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.