Photographic collection organization
the case of Carroça de Mamulengos
Keywords:
photographic collection organization, Companhia Carroça de Mamulengos, social memory, photographic collection preservationAbstract
This text presents the adversities involved in the impact of the lack of organization of a photographic collection on the preservation and dissemination of history, as is the case with the Companhia Carroça de Mamulengos. The central question posed is: what are the challenges faced in the practice of organizing a photographic collection? The general objective is to evaluate the activities developed in the organization of the photographic collection of the project 'Preservação da memória da Carroça de Mamulengos: memorial 45 anos'. The text discusses the theoretical-conceptual conceptions of information organization and, consequently, the descriptive and thematic representation of informational objects. It highlights the categories of image description focused on context, scenery, characters, and events, as well as the presentation of photography as a special material that requires special care, as they are informational, historical, ethnographic, and anthropological sources. In the methodological aspects, a descriptive and bibliographic approach of a qualitative nature is employed. Inferences are made about the challenges faced in the organization of the collection, as well as the need for library practices for the preservation of social memory, the dissemination of culture, and access to knowledge and practices. It is concluded that one of the main challenges encountered is the lack of detailed information about the images; this information gap hinders the descriptive and thematic representation of the photographs, compromising their understanding and retrieval.
Downloads
References
CINTRA, A. M. M. et al. Para entender as linguagens documentárias. 2. ed. São Paulo: Polis, 2002.
FRANÇA, S. P. Uma flor no mundo: experiência educativa de uma brincante na Carroça de Mamulengos, 2020. 98 fls. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense, Niterói. 2020.
GRIGOLETO, M. C. Leitura, narrativa e mediação: reflexões sobre memória, informação e conhecimento. In: GERLIN, M. N. M. (org.). Competência em informação e narrativa numa sociedade conectada por redes. Brasília: Faculdade de Ciência da Informação Universidade de Brasília, 2018. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/ 10482/32703. Acesso em: 20 maio 2023.
GONÇALVES, M. C. A percepção de usuários sobre a indexação na análise de assuntos na catalogação. In: FUJITA, M. S. L. (org.). A indexação de livros: a percepção de catalogadores e usuários de bibliotecas universitárias: m estudo de observação do contexto sociocognitivo com protocolos verbais. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009. p. 95-118.
HINGST, T. Análise da indexação de imagens fotográficas em um banco de imagens comerciais. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia) – Universidade Federal de Santa Catarina. Centro de Ciências da Educação, Florianópolis. 2011. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/117080. Acesso em: 4 jul. 2023.
KOSSOY, B. Fotografia & História. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
MEY, E. S. A.; SILVEIRA, N. C. Catalogação no plural. Brasília: Briquet de Lemos, 2009.
SMIT, J. W. A representação da imagem. Informare, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 28- 36, jul./dez. 1996.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Arysa Cabral Barros, Katty Anne de Souza Nunes, Fabiana Aparecida Lazzarin, Hellen Alves de Oliveira, Jéssica Alves de Souza, Susana de Oliveira Brito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.