Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology
Keywords:
Problem Based Learning (PBL), Teaching and Learning, Undergraduate Archivology, UFBAAbstract
Education takes place on the bus, at home, at church and in the family, and we are all part of this process. This scenario has favored the creation of a constructivist proposal for higher education, which consists of educating for autonomy, innovative methodologies, using research, student participation, group work, as a means of deepening and resinifying knowledge, active teaching and learning methods. The aim of this research is to analyze how the active Problem Based Learning (PBL) method contributes to the teaching and learning process in the undergraduate Archivology course at the Federal University of Bahia (UFBA). A qualitative, descriptive case study was carried out. The results indicate that the teaching and learning objectives of PBL are recommended as an efficient method for training archivists. The final considerations endorse the method as an innovative model for the social sciences, which makes an excellent contribution to the training and work of information professionals.
Downloads
References
CAVAZZA, N. Psicologia das atitudes e das opiniões. São Paulo: Loyolea, 2008.
BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011.
BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1986.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.
SERVA, M. What Makes a Good PBL Problem? Apresentação no Seminário do Consórico STHEMBRASIL, Lorena, 2014.
URBINA, S. Fundamentos da Testagem Psicológica. Porto Alegre: Artmed. 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jaqueline Silva de Souza, José Carlos Sales dos Santos, Ângelo Augusto Abdalla dos Santos, Lucídio Lopes de Alencar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.