Gender equality and projects developed in state colleges: a research report

Authors

  • Jaqueline Silva Souza Federal University of Bahia (UFBA) https://orcid.org/0000-0001-5743-780X
  • José Carlos Sales Santos Federal University of Bahia (UFBA) https://orcid.org/0000-0003-1758-3639
  • Ângelo Augusto Abdalla Santos Federal University of Bahia (UFBA)
  • Lucídio Lopes Alencar Federal University of the São Francisco Valley (Univasf)
  • Jolie Kelly Amaral Federal University of Bahia (UFBA)

Keywords:

Gender Equality, Agenda 2030, State Colleges, Secretary of Education of the State of Bahia

Abstract

This investigation deals with a research report for a doctoral thesis proposal and presents programs and projects developed by the Bahia State Department of Education (SEEB) in Brazil. It is intended to serve as a source of consultation and debate for those interested in researching the subject. Its aim is to analyze how SEEB contributes to the 2030 agenda, in terms of achieving gender equality and empowering women and girls, through its projects. The research is descriptive and uses a bibliographical and documentary research technique of a qualitative nature. To this end, a documentary survey was carried out on SEEB's homepage. The results indicate that SEEB does not develop projects in the area of gender equality, which is still an emerging issue. There is therefore a need to expand the literature in this area, which justifies the proposal for a doctoral research project on gender equality and the digital literacy of adolescent women in public schools in Bahia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAHIA (Estado). Secretária da Educação do Estado da Bahia. Programas projetos. SEEB: Salvador, 2023. Disponível em: http://www.educacao.ba.gov.br/programasprojetos. Acesso em: 13 jun. 2023.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre, RS: Artmed. 2007.

EPIFÂNIO, J. L. Igualdade de gêneros: Concepções tradicionais, resistência e avanços nas relações entre os gêneros. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. n. 11, v. 16, p. 76-92, 2020. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/igualdade-de-generos. Acesso em: 3 jul. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

UNESCO. Educação para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: objetivos de aprendizagem. ONU: Paris, 2017. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252197. Acesso em: 22 jun. 2023.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (Brasil). Programas da ONU ajudam a diminuir a desigualdade de gênero online. Nações Unidas Brasil: Notícias, 13 out. 2021. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/151393-programas-da-onu-ajudam-diminuir-desigualdade-de-g%C3%AAnero-online. Acesso em: 5 jun. 2023.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Transformando Nosso Mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Tradução Centro de Informação das Nações Unidas, 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/sites/default/files/2020-09/agenda2030-pt-br.pdf. Acesso em: 13 jun. 2023.

RUBIN, G. The Traffic in Women: notes on the "Political Economy" of Sex. In: REITER, R. (ed.). Toward an Anthropology of Women. New York, Monthly Review Press, 1975.

Published

2024-04-26

How to Cite

SOUZA, J. S.; SANTOS, J. C. S.; SANTOS, Ângelo A. A.; ALENCAR, L. L.; AMARAL, J. K. . Gender equality and projects developed in state colleges: a research report. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, p. 1–13, 2024. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/395. Acesso em: 18 may. 2024.