Entre Afetos
the impact of bibliotherapy on the lives of university
Keywords:
Bibliotherapy, Project Entre Afetos, Personal develomentAbstract
Contextualizes the contributions of bibliotherapy and its role in the project Entre Afetos, linked to the Pró-Reitoria de Cultura da Universidade Federal do Cariri, located in the south of Ceará and developed by professors and students of the Librarianship course. It establishes as a guiding question, what is the impact of bibliotherapy on the lives of the volunteer students of the Entre Afetos project? Its purpose is to understand the effects of this practice in promoting the emotional well-being of university students. It presents, in the theoretical foundation, the conceptual aspects, the typologies, the benefits and the importance of the practice of bibliotherapy as a therapeutic approach. It has, as methodological aspects, a descriptive, bibliographic and qualitative character, because the research observes, records and analyzes the benefits of bibliotherapy for the students participating in the Entre Afetos project, which were collected through a questionnaire. It infers the influence of the affections and emotions aroused in university students through bibliotherapy and the project on screen, as well as students' conception of the practice of bibliotherapy and the performance of the librarian in this axis. It concludes the positive impact of librarian practices on the life and personal development of participants, broadening their experiences and contributing to the development of skills related to library practice.
Downloads
References
CALDIN, C. F. A leitura como função terapêutica: biblioterapia. Encontros Bibli: revista eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da informação, Florianópolis, v. 6, n. 12, p. 32-44, 2001. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/34376. Acesso em: 5 set. 2022.
CALDIN, C. F. Leitura e terapia. 2009, 216 f. Tese de doutorado (Curso de Pós-Graduação em Literatura) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/92575 . Acesso em: 20 mar. 2020.
CALDIN, C. F. Biblioterapia: um cuidado com o ser. São Paulo: Porto das Ideias, 2010.
FONSECA, D. L. S.; SILVA JUNIOR, C. L. O projeto de biblioterapia e humanização “Nem todo herói usa capa, alguns leem livros”: um relato de experiência na fundação centro de controle de oncologia do Estado do Amazonas (FCECON). Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, v. 26, n. 1, p. 1-14, jan./abr.,2021. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1774. Acesso em: 4 abr. 2023.
GRIEGER, L. R. A biblioterapia como disciplina nos cursos de graduação em Biblioteconomia em Instituições de Ensino Superior do Brasil: uma possibilidade. 2023, 180 f. Dissertação de mestrado (Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação) - Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, Florianópolis, 2013.
LIMA, D. de. Aplicação da biblioterapia na Escola Básica Municipal Luiz Cândido da Luz. 2012. 73 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.
MERLEAU-PONTY, M. As ciências do homem e a fenomenologia. In: MERLEU-PONTY. Merleau-Ponty na Sorbonne: resumo de cursos de psicossociologia e filosofia. Campinas: Papirus, 1990. p. 154-213.
PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: Editora 34, 2008.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
SEIXAS, Cristiana. Biblioterapia e dança circular: ressonâncias espirais. In: SEIXAS, Cristiana. Quintais de biblioterapia: experiências na poética do cuidado. Niterói: Nome Próprio, 2020. p. 42-57.
OUAKNIN, M. Biblioterapia. Tradução: Nicolás Niymi Campanário. São Paulo: Loiola, 1996.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Arysa Cabral Barros, Fabiana Aparecida Lazzarin, Ivina Lobo Alencar, Jucieldo Alexandre, katty Anne de Sousa Nunes, Vitória Lopes Felix
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.