Internship in Teaching in the Post-Graduation in Information Science

experiences and experiential meanings in the discipline of Methodology of Scientific Work

Authors

Keywords:

Teaching Internship, Teaching in Higher Education, Postgraduate Teacher Training, Stricto Sensu Training in Information Science

Abstract

Study that aims to report the experiences and meanings experienced in the teaching internship carried out in the discipline of Methodology of Scientific Work in the undergraduate courses in Accounting Sciences and Food Engineering at the Federal University of Paraíba (UFPB). It discusses the contributions of pedagogical mediation in that activity for stricto sensu training in Information Science, as well as the skills developed and formative aspects combined in the exercise of higher education by graduate students in IC. This is a descriptive study, with a qualitative approach, operationalized through field research, through immersion in the reality of the teaching internship, carried out between August and December 2023. Participant observation was adopted as an instrument for data collection and the experience report as a technique. It discusses information and pedagogical mediation in the teaching internship in dialogue with Gomes (2020), Rabello (2023), Castro and Almeida Júnior (2022), Ferreira and Santos Neto (2016), Paulo Freire (2019), Chaves and Cavalcante (2023), Fortunato, Araujo and Medeiros (2023), among others. Based on the evidence, it is stated that the course of practices and experiences in the reported teaching internship and their interfaces with the theoretical framework worked on in this study demonstrates the contribution of this activity to the training of graduate students in IC, while enabling the exercise of higher education with the monitoring of a professor. Recognizes, from what has been reported, that teaching in Higher Education is challenging, as it is a complex environment that demands specific knowledge and skills different from those consolidated in graduation, especially when it comes to bachelor courses (Library Science, Archival Science, among others).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A.; SILVA, R. J. (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. p. 9-32.

CARDOSO, I. N. A.; COSTA, C. J. de S. A.; MERCADO, L. P. L. Avaliação da aprendizagem utilizando portfólios digitais: Uma análise dos portfólios produzidos por discentes no Ensino Superior. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 18, n. 00, e023027, 2023.

CHAVES, I. T.; CAVALCANTE, L. E. Percepciones de docentes sobre museos virtuales en el ámbito de la mediación de la información y el aprendizaje. Palabra Clave (Argentina), v. 12, n. 2, p. 1-15, 2023.

FERREIRA, E. S.; SANTOS NETO, J. A. Mediação da informação e mediação pedagógica na pesquisa escolar. Biblioteca escolar em revista, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 1-18, 2016.

FORTUNATO, I.; ARAÚJO, O. H. A.; MEDEIROS, E. A. Estágio de docência: um manifesto sobre formação de professores para o ensino superior. Debates em Educação, Maceió, v. 15, n. 37, p. 1-17, 2023.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019. 256 p.

GOMES, H. F. Mediação da informação e suas dimensões dialógica, estética, formativa, ética e política: um fundamento da Ciência da Informação em favor do protagonismo social. Informação & Sociedade: Estudos, v. 30, n. 4, p. 1-23, 2020.

HORTIGÜELA, D.; PÉREZ-PUEYO, Á.; GONZÁLEZ-CALVO, G. Pero… ¿a qué nos referimos realmente con la evaluación formativa y compartida?: confusiones habituales y reflexiones prácticas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, Madrid, v. 12, n. 1, p. 13-27, may. 2019.

INÁCIO, A. L. M. et al. Estágio em docência na pós-graduação: perspectivas acerca da formação docente. Revista Transmutare, Curitiba, v. 4, n. 1, p. 1-17, 2019.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho científico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. 277 p.

RABELLO, R. Mediação da informação em presença: situacionalidade, transitoriedade e simetria entre implicadores e implicados. LOGEION: Filosofia da informação, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 62-90, 2023.

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. del P. B. Metodologia de Pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso: 2013. 624 p.

SANTOS, E. A. dos; FREIRE, L. I. F. Planejamento e aprendizagem docentedurante o estágio curricular supervisionado. ACTIO, v. 2, n. 1, p. 263-281, jan./jul. 2017.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Resolução nº 08/2023. Revoga a Resolução 05/2018 e dá nova redação às Normas do Estágio de Docência nos níveis de Mestrado e Doutorado no âmbito do PPGCI/UFPB. João Pessoa: PPGCI, UFPB, 2023. 4 p.

ZOPPO, B. M. et al. Avaliação na educação superior: portfólio como instrumento avaliativo. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 44, p. 515-537, jul./set. 2022.

Published

2024-04-26

How to Cite

COSTA, M. J. M.; CHAVES, I. T.; BERNADINO, M. C. R. Internship in Teaching in the Post-Graduation in Information Science: experiences and experiential meanings in the discipline of Methodology of Scientific Work. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, p. 1–15, 2024. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/390. Acesso em: 18 may. 2024.