Teaching on audiovisual documentation in Brazilian Archival Science
Keywords:
teaching, audiovisual documentation, Brazilian ArchivalAbstract
The treatment of audiovisual documentation by Information Science professionals, such as Archivology, Museology and Librarianship, for a long time proved to be a challenge. Despite some advances, studies in the field of Information Science and Archivology point to a demand for professionals to deal with this documentation and the need for proximity to the areas of cinema and linguistics. At the 18th National Meeting of Audiovisual Archives and Collections that took place at the 18th Ouro Preto Film Festival in Minas Gerais, in June 2023, in the thematic table that presented “audiovisual mapping initiatives”, the terminological oscillation on the different audiovisual supports was mentioned as a problem by different professionals. Therefore, this bibliographical, documentary and descriptive research aimed to verify, through the analysis of the curricular matrices of Archivology courses in Brazil, how teaching on audiovisual documentation has been carried out. The survey showed that seven Archivology courses offer specific disciplines with thematic axes related to the treatment of audiovisual documents. In the work presented, it was verified that teaching on the audiovisual theme in Archivology is essential to contribute to the advancement of research, techniques and treatment procedures for audiovisual archives.
Downloads
References
BETHÔNICO, J. Signos audiovisuais e ciência da informação: uma avaliação. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 58-78, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2006v11nesp3p58. Acesso em: 19 maio. 2022.
EDMONDSON, R. Arquivística audiovisual: filosofia e princípios. Tradução Carlos Roberto Rodrigues de Souza. Brasília: UNESCO, 2017. 100 p.
MANINI, M. P. Imagem, memória e informação: um tripé para o documento fotográfico. Domínios da Imagem, Londrina, v. 5, n. 8, p. 77–88, 2011. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/dominiosdaimagem/article/view/23354. Acesso em: 24 ago. 2023.
SANTANA, L. A. Documentos audiovisuais no Brasil: trajetória, institucionalização e novas perspectivas. 2019. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília.
SUNDSTRÖM, A. D. S. S.; MORAES, J. B. E.; ALBUQUERQUE, A. C. Filme de ficção para a Ciência da informação: um estudo sobre as abordagens de organização e representação temática. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação. Florianópolis, v. 24, n. 54, p. 124-134, jan./abr. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2019v24n54p124. Acesso em: 24 nov. 2019.
SMIT, J. W. O documento audiovisual ou a proximidade entre as 3 Marias. Revista brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 26, n. 1/2, p. 81-85, jan./jun. 1993. Disponível em: https://www.eca.usp.br/acervo/producao-academica/000866736.pdf. Acesso em: 18 maio. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Matriz Curricular. Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: http://www.unirio.br/arquivologia/estrutura-curricular. Acesso em: 28 jun. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Estrutura curricular. 2020. Disponível em: https://www.ufsm.br/cursos/graduacao/santa-maria/arquivologia/informacoes-do-curriculo. Santa Maria, 2020. Acesso em: 28 jun. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kalinka Brant da Silva, Hildenise Ferreira Novo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.