Problem-Based Learning (PBl) in the Unochapecó Library graduation
DOI:
https://doi.org/10.24208/rebecin.v10.371Keywords:
Problem-based learning, Active methodologies, Librarianship, UnochapecóAbstract
The research aims to report the application of the Problem-Based Learning (PBL) methodology in teaching-learning in the Librarianship course at Unochapecó. Regarding the methodology, documental analysis was used, based on the analysis of the Pedagogical Project of the Course (PPC), curricularized extension project, teaching plan of the curricular component, and of the documents used in the construction of the discipline, as well as the evaluations carried out by the students and the representative of the partner institution. With regard to the results of the work, the organization of the PBL is presented, consisting of three stages: diagnosis, hypotheses/investigation and final report; the dynamics used (diagnosis with the SWOT tool, generous reading, filing, construction of manuals), materials (videos, articles, standards), in addition to the report on the seminar and work delivered by the groups, to end the component evaluation. It is concluded that the PBL made it possible to experience a meaningful learning experience for the students of the course, by bringing them closer to the library environment and the challenges imposed on the librarian's work, regarding the application of document normalization.
Downloads
References
BARRETT, Terry; MOORE, Sarah M. New approaches to problem-based learning. New York: Routledge, 2011.
BEDIN, Jéssica; SANTOS, Hilario Junior dos. Mapa Mental da ABex. In: SANTOS, Hilario Junior dos; CECCHETTI, Elcio (orgs.). Aprendizagem Baseada em Experiências (ABEx): fundamentos teóricos e práticos. Chapecó, SC: Argos, 2021. Disponível em: https://editoraargos.com.br/e-books-gratuitos/aprendizagem-baseada-em-experiencias-abex-fundamentos-teoricos-e-praticos--hilario-junior-dos-santos-elcio-cecchetti-orgs. Acesso em: 5 fev. 2023.
BIBLIOTECONOMIA. Unochapecó. Bibliotecas para um mundo melhor: ações do curso de Biblioteconomia (Projeto de Curricularização da Extensão). 2021.
BUFREM, Leilah Santiago; SAKAKIMA, Andréia Massamí. O ensino, a pesquisa e a aprendizagem baseada em problemas. Transinformação, v. 15, p. 351-361, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tinf/a/6qbtPRd5BKJxHx4s4RMYnjJ/?lang=pt. Acesso em: 15 dez, 2022.
FARIAS, Gabriella Belmont de. Teorias de aprendizagem aplicáveis ao ensino de biblioteconomia. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, v. 2, n. 2, p. 3-17, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/72141. Acesso em: 16 fev. 2023.
LEITE, Laurinda; ESTEVES, Esmeralda. Ensino orientado para a Aprendizagem Baseada na Resolução de Problemas na Licenciatura em Ensino da Física e Química. In: CONGRESSO GALAICO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA, 8., 2005, Braga. Anais [...] CIED: Universidade do Minho, 2005. p. 1751-1768.
MAROCCO, Andréa de Almeida Leite; ZAMBARDA, Andréa Bencke; DICKMANN, Ivo. ABEx e metodologias ativas: possibilidades para maior engajamento dos estudantes. In: SANTOS, Hilario Junior dos; CECCHETTI, Elcio (orgs.). Aprendizagem Baseada em Experiências (ABEx): fundamentos teóricos e práticos. Chapecó, SC: Argos, 2021. Disponível em: https://editoraargos.com.br/e-books-gratuitos/aprendizagem-baseada-em-experiencias-abex-fundamentos-teoricos-e-praticos--hilario-junior-dos-santos-elcio-cecchetti-orgs. Acesso em: 5 fev. 2023.
MASETTO, Marcos Tarciso. Competências pedagógicas do professor universitário. 3. ed. São Paulo: Summus, 2015.
PLANO DE ENSINO. Aprendizagem Baseada em Problemas VIII: Normalização documental. Biblioteconomia. Unochapecó. 2022
PRUDENCIO, Dayanne da Silva; FONSECA RODRIGUES, Mara Eliane. Práticas inovadoras no ensino de Biblioteconomia no Brasil: análise das publicações do GT-6 da ANCIB e da BRAPCI. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, v. 14, n. 2, 2019. Disponível em: https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A11%3A5213515/detailv2?sid=ebsco%3Aplink%3Ascholar&id=ebsco%3Agcd%3A137790567&crl=c. Acesso em: 15 dez. 2022.
PRUDENCIO, Dayanne da Silva; OLIVEIRA, Luisi Maria da Costa; MATOS, Elesbão de Oliveira. Metodologias de aprendizagem ativa na formação do bibliotecário: inovações no ensino de Gestão da Informação. REBECIN, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 82-96, jul./dez. 2019. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/160694. Acesso em: 15 dez. 2022.
RIBEIRO, Luis Roberto de Camargo. Aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma experiência no ensino superior. São Carlos: EdUFCar, 2019.
SÍVERES, Luiz. Caminhos e encruzilhadas da universidade. Encruzilhadas da universidade particular: caminhos e possibilidades. Brasília: Universa, 2006. p. 79-96.
SOUZA, Samir Cristino de; DOURADO, Luis. Aprendizagem baseada em problemas (ABP): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. Holos, v. 5, p. 182-200, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.15628/holos.2015.2880. Acesso em: 04 maio 2021.
UNOCHAPECÓ. A instituição. 2023. Disponível em: https://www.unochapeco.edu.br/. Acesso em 18 fev. 2023.
UNOCHAPECÓ. Projeto pedagógico do curso de graduação em Biblioteconomia (bacharelado) - modalidade Educação a Distância (EaD). 2022.
VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Competências essenciais para a formação e a atuação do bibliotecário. Revista Eletrônica da ABDF, v. 3, n. 2, p. 46-63, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/165974 . Acesso em: 18 fev. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jéssica Bedin, Andréa de Almeida Leite Marocco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.