Problem-Based Learning (PBl) in the Unochapecó Library graduation

Authors

  • Jéssica Bedin Unochapecó
  • Andréa de Almeida Leite Marocco Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó) https://orcid.org/0000-0002-4868-1074

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v10.371

Keywords:

Problem-based learning, Active methodologies, Librarianship, Unochapecó

Abstract

The research aims to report the application of the Problem-Based Learning (PBL) methodology in teaching-learning in the Librarianship course at Unochapecó. Regarding the methodology, documental analysis was used, based on the analysis of the Pedagogical Project of the Course (PPC), curricularized extension project, teaching plan of the curricular component, and of the documents used in the construction of the discipline, as well as the evaluations carried out by the students and the representative of the partner institution. With regard to the results of the work, the organization of the PBL is presented, consisting of three stages: diagnosis, hypotheses/investigation and final report; the dynamics used (diagnosis with the SWOT tool, generous reading, filing, construction of manuals), materials (videos, articles, standards), in addition to the report on the seminar and work delivered by the groups, to end the component evaluation. It is concluded that the PBL made it possible to experience a meaningful learning experience for the students of the course, by bringing them closer to the library environment and the challenges imposed on the librarian's work, regarding the application of document normalization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jéssica Bedin, Unochapecó

Doutora e mestre em Ciência da Informação, especialista em Gestão de Bibliotecas Escolares e Bacharela em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Especialita em Aprendizagem Ativa e Inovação Acadêmica na Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó). Atua como professora no curso de Biblioteconomia na Unochapecó. Bibliotecária CRB-14/1440.

Andréa de Almeida Leite Marocco, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Doutora e Mestre em Direito pelo Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade Federal de Santa Catarina (PPGD/UFSC). Graduada em Direito (2005) e em Letras Português/Inglês (2002), pela Universidade do Oeste de Santa Catarina. Especialista em Direito Público (2009) e em Metodologia do Ensino de Línguas (Inglesa, Portuguesa e Espanhola). Especialista em Docência no Ensino Superior. Professora Titular da graduação e do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Direito da Universidade Comunitária da Região de Chapecó - UNOCHAPECÓ. Pró-reitora de Pesquisa, Extensão e Pós-graduação da Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó. Advogada.

References

BARRETT, Terry; MOORE, Sarah M. New approaches to problem-based learning. New York: Routledge, 2011.

BEDIN, Jéssica; SANTOS, Hilario Junior dos. Mapa Mental da ABex. In: SANTOS, Hilario Junior dos; CECCHETTI, Elcio (orgs.). Aprendizagem Baseada em Experiências (ABEx): fundamentos teóricos e práticos. Chapecó, SC: Argos, 2021. Disponível em: https://editoraargos.com.br/e-books-gratuitos/aprendizagem-baseada-em-experiencias-abex-fundamentos-teoricos-e-praticos--hilario-junior-dos-santos-elcio-cecchetti-orgs. Acesso em: 5 fev. 2023.

BIBLIOTECONOMIA. Unochapecó. Bibliotecas para um mundo melhor: ações do curso de Biblioteconomia (Projeto de Curricularização da Extensão). 2021.

BUFREM, Leilah Santiago; SAKAKIMA, Andréia Massamí. O ensino, a pesquisa e a aprendizagem baseada em problemas. Transinformação, v. 15, p. 351-361, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tinf/a/6qbtPRd5BKJxHx4s4RMYnjJ/?lang=pt. Acesso em: 15 dez, 2022.

FARIAS, Gabriella Belmont de. Teorias de aprendizagem aplicáveis ao ensino de biblioteconomia. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, v. 2, n. 2, p. 3-17, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/72141. Acesso em: 16 fev. 2023.

LEITE, Laurinda; ESTEVES, Esmeralda. Ensino orientado para a Aprendizagem Baseada na Resolução de Problemas na Licenciatura em Ensino da Física e Química. In: CONGRESSO GALAICO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA, 8., 2005, Braga. Anais [...] CIED: Universidade do Minho, 2005. p. 1751-1768.

MAROCCO, Andréa de Almeida Leite; ZAMBARDA, Andréa Bencke; DICKMANN, Ivo. ABEx e metodologias ativas: possibilidades para maior engajamento dos estudantes. In: SANTOS, Hilario Junior dos; CECCHETTI, Elcio (orgs.). Aprendizagem Baseada em Experiências (ABEx): fundamentos teóricos e práticos. Chapecó, SC: Argos, 2021. Disponível em: https://editoraargos.com.br/e-books-gratuitos/aprendizagem-baseada-em-experiencias-abex-fundamentos-teoricos-e-praticos--hilario-junior-dos-santos-elcio-cecchetti-orgs. Acesso em: 5 fev. 2023.

MASETTO, Marcos Tarciso. Competências pedagógicas do professor universitário. 3. ed. São Paulo: Summus, 2015.

PLANO DE ENSINO. Aprendizagem Baseada em Problemas VIII: Normalização documental. Biblioteconomia. Unochapecó. 2022

PRUDENCIO, Dayanne da Silva; FONSECA RODRIGUES, Mara Eliane. Práticas inovadoras no ensino de Biblioteconomia no Brasil: análise das publicações do GT-6 da ANCIB e da BRAPCI. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, v. 14, n. 2, 2019. Disponível em: https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A11%3A5213515/detailv2?sid=ebsco%3Aplink%3Ascholar&id=ebsco%3Agcd%3A137790567&crl=c. Acesso em: 15 dez. 2022.

PRUDENCIO, Dayanne da Silva; OLIVEIRA, Luisi Maria da Costa; MATOS, Elesbão de Oliveira. Metodologias de aprendizagem ativa na formação do bibliotecário: inovações no ensino de Gestão da Informação. REBECIN, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 82-96, jul./dez. 2019. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/160694. Acesso em: 15 dez. 2022.

RIBEIRO, Luis Roberto de Camargo. Aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma experiência no ensino superior. São Carlos: EdUFCar, 2019.

SÍVERES, Luiz. Caminhos e encruzilhadas da universidade. Encruzilhadas da universidade particular: caminhos e possibilidades. Brasília: Universa, 2006. p. 79-96.

SOUZA, Samir Cristino de; DOURADO, Luis. Aprendizagem baseada em problemas (ABP): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. Holos, v. 5, p. 182-200, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.15628/holos.2015.2880. Acesso em: 04 maio 2021.

UNOCHAPECÓ. A instituição. 2023. Disponível em: https://www.unochapeco.edu.br/. Acesso em 18 fev. 2023.

UNOCHAPECÓ. Projeto pedagógico do curso de graduação em Biblioteconomia (bacharelado) - modalidade Educação a Distância (EaD). 2022.

VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Competências essenciais para a formação e a atuação do bibliotecário. Revista Eletrônica da ABDF, v. 3, n. 2, p. 46-63, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/165974 . Acesso em: 18 fev. 2023.

Published

2023-12-31

How to Cite

BEDIN, J.; MAROCCO, A. de A. L. Problem-Based Learning (PBl) in the Unochapecó Library graduation. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 10, p. 01–27, 2023. DOI: 10.24208/rebecin.v10.371. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/371. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência