Digital Humanities and CImplifica

Contemporary Information Issues

Authors

  • Májory Karoline Fernandes de Oliveira Miranda Universidade Federal de Pernambuco
  • Maria Valquíria Monteiro da Cruz Jacob Universidade Federal de Pernambuco https://orcid.org/0000-0002-7185-4340

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.343

Keywords:

Digital Humanities; Neo-documentation; Concept Maps; Interdisciplinarity; Cimplifica Podcast.

Abstract

The study of Digital Humanities is for Information Science (CI), since the beginning of the 20th century, linked to the context of information transformations with documentary types, pioneered by Paul Otlet and Suzanne Briet. The research has as general objective to reflect on the role of Digital Humanities (HDs) in CI from the podcast platform CImplifica. As specific objectives we propose to discuss the area of ​​Documentation, related to Digital Humanities; map the CI research landscape; analyze disciplinary relationships within the scope of CI. This is a descriptive and bibliographical research, with analysis of the digital podcast platform CImplifica. CImplifica materializes the relationships between HDs and CI, based on characteristics based on neo-documentation and the new post-custody model. As an instrument for analysis and better understanding of the specific objectives mentioned above, we apply the concept maps (CM). It is considered that CI, the democratization of information, its production and use of collaborative formats are part of the digital culture called HDs, and integrates the post-custody model, in which information is represented by the revisited premise of neodocumental.

 

Keywords: Digital Humanities; Neodocumentation; Conceptual Maps; Interdisciplinarity; transdisciplinarity; Podcast Cimplifica.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRIET, Suzanne. O que é a documentação? Brasília: Briquet de Lemos, 2016. 106 p. Traduzido por Maria Nazareth Rocha Furtado.

CASTILHO, Carlos Albano Volkmer de. O papel da curadoria na promoção do fluxo de notícias em espaços informativos voltados para a produção de conhecimento. 2015. 155 f. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) - Programa de Pós-graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/158799. Acesso em: 14 set. 2020.

LANCASTER, Frederick Wilfrid. Indexação e resumos: teoria e prática. 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2004. 452 p. Traduzido por Antônio Agenor Briquet de Lemos.

LEMOS, Joana Gusmão; JORENTE, Maria José Vicentini; NAKANO, Natalia. O paradigma pós custodial e sua representação no design da informação no sítio do arquivo nacional do Reino Unido. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p. 674-690, nov. 2014. Disponível em: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/3581/3067. Acesso em: 14 set. 2020.

MOURA, Maria Aparecida. Ciência da Informação e humanidades digitais: mediações, agência e compartilhamento de saberes. Perspect. ciênc. inf., Belo Horizonte, v. 24, n. esp., p. 57-69, mar. 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362019000600057&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 14 set. 2020.

OLIVEIRA, Marlene de. Origens e evolução da ciência da informação. In: OLIVEIRA, Marlene de; CENDÓN, Beatriz Valadares; ARAÚJO, Eliany Alvarenga; MOTA, Francisca Rosalina Leite; DIAS, Guilherme Atayde; ANDRADE, Maria Eugênia Albino. Ciência da informação e biblioteconomia: novos conteúdos e espaços de atuação. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005. 143 p.

RIBEIRO, Fernanda. Gestão da informação: Preservação da memória na era pós custodial: um equilíbrio precário? In: MESA-REDONDA DE PRIMAVERA DO PORTO - “CONSERVAR PARA QUÊ?”. 8., 2005, Porto. Anais [...]. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto. 2005. p. 1-9. Disponível em: http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/artigo8861.PDF. Acesso em: 22 ago. 2009.

RUSSELL, Isabel Galina. ¿Qué son las humanidades digitales? Revista Digital Universitaria, Cidade do México, v. 12, n. 7, p. 3-xx-10-xx, 1 jul. 2011. Disponível em: http://www.revista.unam.mx/vol.12/num7/art68/index.html. Acesso em: 14 set. 2020.

RODRIGUES, Maria Rosemary; CERVANTES, Brígida Maria Nogueira. Os mapas conceituais para a visualização de conceitos de áreas do conhecimento em unidades de informação. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 18, n. 1, p. 752-776, out. 2012. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/877. Acesso em: 14 set. 2020.

SANTOS, Francisco Edvander Pires; FARIAS, Maria Giovanna Guedes; FEITOSA, Luiz Tadeu; CAVALCANTE, Lidia Eugenia; NUNES, Jefferson Veras. Documento e informação audiovisual: bases conceituais numa perspectiva neodocumentalista. Em Questão, Porto Alegre, v. 24, n. 2, p. 235-259, maio/ago. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/76085. Acesso em: 6 ago. 2020.

TANUS, Gabrielle Francinne de S. C.; RENAULT, Leonardo Vasconcelos; ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. O conceito de documento na Arquivologia, Biblioteconomia e Museologia. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 158-174, fev. 2013. ISSN 1980-6949. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/220. Acesso em: 17 out. 2020.

Published

2022-06-20

How to Cite

MIRANDA, M. K. F. de O. .; JACOB, M. . V. M. da C. . Digital Humanities and CImplifica: Contemporary Information Issues. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–13, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.343. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/343. Acesso em: 23 nov. 2024.