Good Practices in the Formation of Reading Mediators and the Challenges of Remote Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.336

Keywords:

Reading mediation; Library teaching; Remote teaching; University extension.

Abstract

Discussion about good practices developed as a methodological process in the discipline "Reading and the Training of Readers", in the Librarianship Course of the Federal University of Maranhão (UFMA), through remote teaching, google meet platform and youtube, in the pandemic period of COVID 19, referring to the period from 2020 to 2021. This paper is an experience report on the process of training reading mediators, built together with undergraduate students, which was a creative process, considering the need for methodological changes, with regard to "new" ways of teaching and learning, based on the challenges imposed by the remote teaching model, but also boosted the reinvention of university work and knowledge, through good teaching, research and extension practices. In this context, the dialogical and shared method was favored in the development of pedagogical actions, through the planning of reading activities and mediation experiences that culminated in the XII Monteiro Lobato Week and the creation of the Reading Club, through workshops, round tables, and dialogues with specialists in the field of reading and literature. The reality of the teaching and learning process at the university in the pandemic period resulted in significant and challenging changes, especially in relation to methodological processes, teacher-student relationships, and the social and critical uses of information and communication technologies, as well as an attentive look at other possibilities of humanization through literary reading of different textual genres.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 3. ed. rev. e ampl. São Paulo: Duas Cidades, 1995.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Ed. Contexto, 2016.

CURSO de Biblioteconomia abrirá amanhã, 15, a XII Semana de Monteiro Lobato, em transmissão pelo canal da Diretoria de Bibliotecas da UFMA no Youtube. Notícias, UFMA, São Luís. 14/04/2021. Disponível em:

https://portalpadrao.ufma.br/site/noticias/curso-de-biblioteconomia-realiza-xii-semana-monteiro-lobato-pelo-canal-da-diretoria-de-bibliotecas-da-ufma-no-youtube.

XII SEMANA de Monteiro Lobato. Disponível em: https://youtu.be/nlsFBQDfewY. Acesso em: 16 abr. 2021.

FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez Editora; Autores Associados, 2001.

GRUPO de pesquisa realiza, nesta quinta-feira, roda de conversa Leituras e Livros. Notícias, UFMA, São Luís. 19/08/2021. Disponível em:

https://portalpadrao.ufma.br/site/noticias/grupo-de-pesquisa-realiza-roda-de-conversas-leituras-e-livros. Acesso em: 20 ago. 2021.

LANÇADO ontem, 24, o Clube de Leitura do Grupo de Pesquisa e Extensão em Mediação e Práticas de Leitura, do Departamento de Biblioteconomia. Notícias, UFMA, São Luís. 25/06/2021. Disponível em: https://portalpadrao.ufma.br/site/noticias/lancado-ontem-24-o-clube-de-leitura-do-grupo-de-pesquisa-do-departamento-de-biblioteconomia-da-ufma. Acesso em: 25 jun. 2021.

MORAN, José Manuel (org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.

OROZCO GÓMEZ, Guillermo. Uma pedagogia para os meios de comunicação. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 12, p. 77- 88, maio/ago.1998. (Entrevista publicada por Roseli Fígaro). Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36360/39080. Acesso em: 23/04/2008.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. Belo Horizonte: Ed. Artmed, 1998.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO. Resolução nº 2.078-CONSEPE, 17 de julho de 2020. Regulamenta o Ensino Emergencial Remoto e/ou Híbrido na UFMA durante período de pandemia do novo Coronavírus (SARS-COV-2/COVID-19)”. São Luís, 2020.

Published

2022-06-20

How to Cite

MARTINS, L. M. B. Good Practices in the Formation of Reading Mediators and the Challenges of Remote Teaching. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–14, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.336. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/336. Acesso em: 3 jul. 2024.