Assistive technology and library training

a pilot study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.326

Keywords:

Library Science Teaching. Accessibility. Social Inclusion. Assistive Technology.

Abstract

This text is to present research on the presence of Assistive Technology (AT) and the possibilities of social inclusion in the training path of librarians. The objective is to identify the presence and reflection on AT in the curriculum of the Undergraduate Course in Library Science. The methodology adopted corresponds to exploratory research based on technical procedures of bibliographic and documentary research. The research universe is the Librarianship course at the Federal University of Maranhão, based on the analysis of a pedagogical political project and its curricular structure. TA's mark on the curricular structure and functioning of this course is evident. It is concluded that, in the scope of Librarianship, significant initiatives are already contemplated, however, the Courses need to move forward and seek coping measures for this problem.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERSCH, R. Tecnologia assistiva e educação inclusiva. Ensaios Pedagógicos, Brasília: SEESP/MEC, p. 89-94, 2006.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº 4.084 de 30 de junho de 1962. Dispõe sobre a profissão de bibliotecário e regula seu exercício. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 2 jul. 1962. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/1950-1969/L4084.htm. Acesso em: 12 out. 2017.

BRASIL. Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República (Comp.). Cartilha do Censo 2010 Pessoas com Deficiência, p. 36, 2012. Disponível em:http://www.pessoacomdeficiencia.gov.br/app/sites/default/files/ publicacoes/cartilha-censo-2010-pessoas-com-deficienciareduzido.pdf. Acesso em: 12 out. 2017.

DINIZ, I. C. S.; ALMEIDA, A. M.; FURTADO, C. Bibliotecas Universitárias Inclusiva: acessibilidade e oportunidades para usuários com necessidades especiais. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, n. esp. CBBD, 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/881. Acesso em: 25 set. 2020.

FROTA, T. Acessibilidade: o início. Acessibiteca, 2013. Disponível em: http://www.acessibiteca.uff.br/?page_id=724. Acesso em: 12 out. 2017.

TEIXEIRA, C. M. S.; FERREIRA, V. T. F.; VETTER, S. M. J. Tecnologia Assistiva nos cursos de Biblioteconomia das Instituições de Ensino Superior públicas das regiões Norte e Nordeste do Brasil. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL E NACIONAL DE TECNOLOGIAS DIGITAIS NA EDUCAÇÃO, 2., 2020, São Luís. Anais [...]. São Luís: EDUFMA, 2020. p. 2538-2547. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/16FP8g1cVGFP6n9o6F7lP-Tetc5yA2R81/view. Acesso em: 25 set. 2020.

VARELA, R. C. B.; OLIVER, F. C. A utilização de Tecnologia Assistiva na vida cotidiana de crianças com deficiência. 2012. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/csc/2013.v18n6/1773-1784/pt/. Acesso em: 25 set. 2020.

WAGNER, L. C.; LINDEMAYER, C. K.; PACHECO, A.; SILVA, L. D. A. Acessibilidade de pessoas com deficiência: um olhar da comunidade da periferia de Porto Alegre. Ciência em Movimento, ano 7, n. 23, 2010/1. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ipa/index.php/RS/article/viewFile/94/58. Acesso em: 17 set. 2020.

Published

2022-06-20

How to Cite

MARINHO, R.; TEIXEIRA, C. M. de S. . Assistive technology and library training: a pilot study. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–11, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.326. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/326. Acesso em: 3 jul. 2024.