Contents core in undergraduate courses of Library Science in center-west brazil
an approach in the area of information organization
DOI:
https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.324Keywords:
Teaching in Library Science., Curriculum contents., Information organization.Abstract
Its approaches the area of information organization from a formative perspective, considering the character of teaching established in this context, along with undergraduate courses in Library Science in Brazil. In this sense, it recognizes the evidence of the information organization as a specific teaching axis in library graduation. It aims to delineate the content core in information organization, coming from the Librarianship courses in the Brazilian Midwest. It is a descriptive, quali-quantitative and documentary research, with a sampling plan on three federal public universities in the Center-West of Brazil and a priority data collect plan on the pedagogical projects of such institutions, embodied by an analytical design on the curriculum of the disciplines. It demonstrates that the content core in information organization brings together a broadly technicist character of formation, based on instruments that support the library work of descriptive and subject representation of information, in addition to standing out among the other teaching axes with regard to the quantity of courses offered in this context. It is concluded that librarian training in information organization, as configured in the Brazilian Midwest, is pragmatic and expressive.
Downloads
References
ALMEIDA, N. B. F. Biblioteconomia no Brasil: análise dos fatos históricos da criação e do desenvolvimento do ensino. 2012. 161 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, Brasília, 2012. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/11170. Acesso em: 07 out. 2021.
ALMEIDA, N. B. F.; BAPTISTA, S. G. Breve histórico da Biblioteconomia brasileira: formação do profissional. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 25., 2013, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: FEBAB, 2013.
BATISTA, A. R. A trajetória do ensino de Biblioteconomia na Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC (1974-2008). Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 16, n. 2, p. 579-598, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. CNE/CES 492/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 9 jul. 2001, Seção 1e, p. 32. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0492.pdf. Acesso em: 07 out. 2021.
CASTRO, C. A. História da Biblioteconomia Brasileira: perspectiva histórica. Brasília, DF: Thesaurus, 2000. 287 p.
DIAS, E. W.; NAVES, M. M. L. Análise de assunto: teoria e prática. 2. ed. rev. Brasília: Briquet de Lemos, 2013.
GUIMARÃES, J. A. C. Estudos Curriculares em Biblioteconomia no Mercosul: reflexões sobre uma trajetória. In: VALENTIM, Marta Lígia Pomim (coord.). Formação do profissional da informação. São Paulo: Polis, 2002. p. 49-87.
HUBNER, M. L. F.; SILVA, J. F. M.; ATTI, A. Origens do ensino de Biblioteconomia no Brasil. Biblos, Rio Grande, v. 35, n. 1, 2021. DOI: 10.14295/biblos.v35i1.12105. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/12105. Acesso em: 23 mar. 2022.
LUNARDELLI, R. A.; MOLINA, L. G.; TONELLO, I. S.; BARBOSA, A. M.. A análise da informação e seu ensino nos cursos de Arquivologia e Biblioteconomia da Universidade Estadual de Londrina: relato de experiência. Biblos, Rio Grande, v. 33, n. 2, p. 60-74, jul./dez. 2019.
NASCIMENTO, F. M. S. Processo de ensino-aprendizagem no campo da organização da informação. Convergências em Ciência da Informação, v. 2, n. 3, p. 123-140, set./dez. 2019. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/conci/article/view/13686/10506. Acesso em: 26 mar. 2022.
OLIVEIRA, L. P. Formação e prática em Indexação e Resumos: um estudo com discentes da graduação em Biblioteconomia. Biblionline, João Pessoa, v. 14, n. 2, p. 25-39, 2018.
PANDO, D. A. Epistemologia da organização da informação: uma análise de sua cientificidade no contexto brasileiro. 2018. 463 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília, 2018. Disponível em: https://bit.ly/2YezLbC.Acesso em: 23 mar. 2022.
PANDO, D. A. Formação e demanda profissional em tratamento temático da informação no Brasil: uma análise comparativa de conteúdos programáticos universitários e de concursos públicos em Biblioteconomia. 2005. 187 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília, 2005. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/95535/pando_da_me_mar.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 26 mar. 2022.
PINTO, E. M. História do ensino de Biblioteconomia no Brasil: da fundação da Biblioteca Nacional à criação da Universidade de Brasília. 2015. 65 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2015.
RODRIGUES, M. E. F. A pesquisa como princípio educativo na formação do profissional da informação. In: VALENTIM, Marta Ligia Pomim (org.). Formação do profissional da informação. São Paulo: Polis, 2002. p. 89-102.
RUSSO, M. Fundamentos de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Rio de Janeiro: E-papers Serviços Editoriais, 2010. (Coleção Biblioteconomia e Gestão de Unidades da Informação. Série Didáticos; n. 1)
SANTOS, R. F. D.; VALÉRIO, E. D. O ensino das práticas de organização e tratamento da informação étnico-racial e sobre diversidade de gênero frente à formação do(a) bibliotecário(a). Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, v. 5, n. Especial, p. 14-23, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/114056. Acesso em: 23 mar. 2022.
TANUS, G. F. S. C. (Re)visitando os caminhos do ensino da Biblioteconomia no Brasil. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 14, n. esp. 45 anos, 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Daniele da Silva Martins, Lais Pereira de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.