Contents core in undergraduate courses of Library Science in center-west brazil

an approach in the area of information organization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.324

Keywords:

Teaching in Library Science., Curriculum contents., Information organization.

Abstract

Its approaches the area of ​​information organization from a formative perspective, considering the character of teaching established in this context, along with undergraduate courses in Library Science in Brazil. In this sense, it recognizes the evidence of the information organization as a specific teaching axis in library graduation. It aims to delineate the content core in information organization, coming from the Librarianship courses in the Brazilian Midwest. It is a descriptive, quali-quantitative and documentary research, with a sampling plan on three federal public universities in the Center-West of Brazil and a priority data collect plan on the pedagogical projects of such institutions, embodied by an analytical design on the curriculum of the disciplines. It demonstrates that the content core in information organization brings together a broadly technicist character of formation, based on instruments that support the library work of descriptive and subject representation of information, in addition to standing out among the other teaching axes with regard to the quantity of courses offered in this context. It is concluded that librarian training in information organization, as configured in the Brazilian Midwest, is pragmatic and expressive.

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Author Biographies

Daniele da Silva Martins, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Graduanda em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Goiás - UFG. Interesse na área de Ciência da Informação, com ênfase em Biblioteconomia, principalmente nos temas: Tratamento da Informação, Atuação profissional do bibliotecário e Área formativa em Biblioteconomia.

Lais Pereira de Oliveira, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Docente do curso de graduação em Biblioteconomia da Universidade Federal de Goiás (UFG). Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). Mestre em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (UnB). Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Goiás (UFG).

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Published

2022-06-20

How to Cite

MARTINS, D. da S. .; PEREIRA DE OLIVEIRA, L. Contents core in undergraduate courses of Library Science in center-west brazil: an approach in the area of information organization. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–16, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.324. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/324. Acesso em: 3 jul. 2024.