Emergency remote teaching from the student perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.321

Keywords:

Remote teaching; Pandemic – teaching; Librarianship; Digital technology.

Abstract

The text discusses how technology is part of the teaching process from the students’ point of view, in order to establish new meanings in the digital world. The specific objectives are to know the devices, platforms and technological strategies that higher education students use in the teaching-learning process, as well as to discuss the implications and developments of learning mediated by mobile technologies in students linked to undergraduate courses. Methodological procedures are characterized as an exploratory study, whose survey with students. For data collection, an online questionnaire was used, developed on the Google Forms platform with multiple choice questions. It is concluded that there is a need to establish a policy, by the university, to improve technical and theoretical knowledge not received due to the adopted remote teaching format.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARCELOS, R.; TAROUCO, L.; BERCHT, M. O uso de mobile learning no ensino de algoritmos. Novas Tecnologias na Educação, v. 7, n. 2, p. 1-11, dezembro, 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/13573/0. Acesso em: 10 out. 2021.

BIESTA, G. J. J. Good Education in an age of measurement: Ethics, Politics, Democracy. New York: Routledge, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=4156937&pid=S0101-4838202000020001600004&lng=pt. Acesso em: 10 out. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, p. 39. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 11 out. 2021.

BRASIL. RESOLUÇÃO N° 2.078-CONSEPE, 17 de julho de 2020. Regulamenta o Ensino Emergencial Remoto e/ou Híbrido na UFMA durante o período de pandemia do novo Coronavírus (SARS-COV-2/COVID-19). UFMA: São Luís, 2020. Disponível em: http://www.ufma.br/portalUFMA/arquivo/0Y4SKln1B1KZXFS.pdf. Acesso em: 15 out. 2021.

LOUREIRO, C. B.; LOPES, M. C. Aprendizagem e tecnologias móveis sem fio: conexões, problematizações e possibilidades. Educação, Porto Alegre, v. 44, n. 1, p. 1 -13, jan-abr. 2021. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/32274. Acesso em: 12 out. 2021.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013.

Published

2022-06-20

How to Cite

MARINHO, R.; SANTOS, A. . D. dos . Emergency remote teaching from the student perspective. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–11, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.321. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/321. Acesso em: 23 nov. 2024.