The importance of Teaching Libras for Undergraduates in Library Science
DOI:
https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.318Keywords:
Librarianship; Social Librarianship; Citizenship; Inclusion; LibrasAbstract
This work aimed to report the importance of the obligation of the Libras course for students of the Bachelor's Degree in Library Science, as a way of developing skills aimed at assisting deaf users in their information units. It reports through a literature review in the scope of Pedagogy and Library Science that such a discipline is essential, as an inclusive and communicational factor for those who use it. It emphasizes the social character of librarianship, which aims to promote access to cultural goods and the promotion of citizenship to those who are socially invisible at many times. It maps, reports and highlights the Brazilian federal universities that have this discipline in their undergraduate courses, emphasizing those that offer the discipline as mandatory. It recommends and justifies the urgent need to insert this subject as a mandatory component in the curricula of bachelor's degrees in librarianship, as librarians, through their work, are part of the team that acts as an educating agent, whether in school, university or public libraries. It highlights the role of the librarian (a) as a professional who promotes social transformation through his work to promote reading, access to books and information, as indispensable components for the realization of citizenship for all who need it.
Downloads
References
BRASIL. Lei n° 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 15 out. 2021.
BRASIL. Lei n° 13.146, de 6 de junho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Presidência da República, 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 15 out. 2021.
DUROZOI, G.; ROUSSEL, A. Dicionário de Filosofia. 5. ed. Campinas: Papirus, 1993.
GERMANO JÚNIOR, M. M. S.; SANTOS, T. B; SOUZA, C. B. S. A importância do ensino de Libras para os discentes do bacharelado em Biblioteconomia: uma reflexão necessária. In: ENCONTRO NACIONAL DOS ESTUDANTES DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO, CIÊNCIA E GESTÃO DA INFORMAÇÃO, 41., Rio de Janeiro, 2018. Anais [...]. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/bitstream/1/12715/1/109.pdf . Acesso em: 15 out. 2021.
PEREIRA, J. M. Manual de metodologia da pesquisa científica. São Paulo: Atlas, 2007.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 22.ed. São Paulo: Cortez, 2007.
VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2010.
VYGOTSKY, L.S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Claudia Barbosa dos Santos de Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.