Analysis of Social Librarianship Aspects in the Librarianship Course at The Federal University of Ceará
DOI:
https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.312Keywords:
Social Librarianship, Social formation of the librarian, Teaching plans, Federal University of CearáAbstract
It aims to analyze whether the themes related to Social Librarianship are discussed in the teaching plans of the Librarianship course at the Federal University of Ceará. For this, it is based on an exploratory and descriptive research, with a qualitative approach based on a documental research in the plans of the disciplines offered by the respective course. As a result, it is described which subjects explicitly and implicitly address aspects of Social Librarianship, based on diversity, ethics, social responsibility and critical performance of the librarian. Altogether, 14 subjects of the 34 existing in the curriculum present characteristics of Social Librarianship. It is concluded that the explicit and implicit aspects of Social Librarianship appear in practically all Curricular Units of the course, with the exception of the Information Technology unit. There is a need for improvement in this aspect, in addition to strengthening some other areas, with ethnic-racial, gender, inclusion, social vulnerability content, among others that can be aggregated in the disciplines and enable training in Librarianship focused on social aspects.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70, 2011. 279 p.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2020.
CIVALLERO, Edgardo. ¿Qué es la bibliotecología progresista?: una aproximación básica. El Profesional de La Informacion, v. 22, n. 2, p.155-162, 2013. Disponível em: https://www.aacademica.org/edgardo.civallero/92.pdf. Acesso em: 10 mar. 2022.
COORDENAÇÃO DO CURSO DE BIBLIOTECONOMIA. Projeto Pedagógico do Curso de Biblioteconomia. Universidade Federal do Ceará: Fortaleza, 2004. Disponível em: https://biblioteconomia.ufc.br/pt/sobre-o-curso/estruturacurricular/. Acesso em: 15 set. 2021.
LINDEMANN, Cátia; SPUDEIT, Daniela; CORRÊA, Elisa Cristina Delfini. Por uma Biblioteconomia mais social: interfaces e perspectivas. Revista ACB, Florianópolis, v. 21, n. 22, p. 707-723, 2016. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1211. Acesso em: 10 mar. 2022.
TANUS, Gabrielle Francinne de Souza Carvalho. (Re)visitando os caminhos do ensino da Biblioteconomia no Brasil. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 14, n. esp., p. 171-194, 2018. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1102. Acesso em: 14 mar. 2022.
TANUS, Gabrielle Francinne de Souza Carvalho; SILVA, Daniela Cândido da. Biblioteconomia social, crítica e progressista: mapeamento da produção científica nacional e internacional. Revista Informação na Sociedade Contemporânea, Natal, v. 3, n. 1, p. 1-28, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/18371. Acesso em: 10 mar. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Italo Teixeira Chaves, Francisca Clotilde de Andrade Maia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.