Analysis of Social Librarianship Aspects in the Librarianship Course at The Federal University of Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.312

Keywords:

Social Librarianship, Social formation of the librarian, Teaching plans, Federal University of Ceará

Abstract

It aims to analyze whether the themes related to Social Librarianship are discussed in the teaching plans of the Librarianship course at the Federal University of Ceará. For this, it is based on an exploratory and descriptive research, with a qualitative approach based on a documental research in the plans of the disciplines offered by the respective course. As a result, it is described which subjects explicitly and implicitly address aspects of Social Librarianship, based on diversity, ethics, social responsibility and critical performance of the librarian. Altogether, 14 subjects of the 34 existing in the curriculum present characteristics of Social Librarianship. It is concluded that the explicit and implicit aspects of Social Librarianship appear in practically all Curricular Units of the course, with the exception of the Information Technology unit. There is a need for improvement in this aspect, in addition to strengthening some other areas, with ethnic-racial, gender, inclusion, social vulnerability content, among others that can be aggregated in the disciplines and enable training in Librarianship focused on social aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Italo Teixeira Chaves, Universidade Federal da Paraíba

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba. Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará.

Francisca Clotilde de Andrade Maia, Universidade Federal do Ceará

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará. Bacharela em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70, 2011. 279 p.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2020.

CIVALLERO, Edgardo. ¿Qué es la bibliotecología progresista?: una aproximación básica. El Profesional de La Informacion, v. 22, n. 2, p.155-162, 2013. Disponível em: https://www.aacademica.org/edgardo.civallero/92.pdf. Acesso em: 10 mar. 2022.

COORDENAÇÃO DO CURSO DE BIBLIOTECONOMIA. Projeto Pedagógico do Curso de Biblioteconomia. Universidade Federal do Ceará: Fortaleza, 2004. Disponível em: https://biblioteconomia.ufc.br/pt/sobre-o-curso/estruturacurricular/. Acesso em: 15 set. 2021.

LINDEMANN, Cátia; SPUDEIT, Daniela; CORRÊA, Elisa Cristina Delfini. Por uma Biblioteconomia mais social: interfaces e perspectivas. Revista ACB, Florianópolis, v. 21, n. 22, p. 707-723, 2016. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1211. Acesso em: 10 mar. 2022.

TANUS, Gabrielle Francinne de Souza Carvalho. (Re)visitando os caminhos do ensino da Biblioteconomia no Brasil. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 14, n. esp., p. 171-194, 2018. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1102. Acesso em: 14 mar. 2022.

TANUS, Gabrielle Francinne de Souza Carvalho; SILVA, Daniela Cândido da. Biblioteconomia social, crítica e progressista: mapeamento da produção científica nacional e internacional. Revista Informação na Sociedade Contemporânea, Natal, v. 3, n. 1, p. 1-28, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/18371. Acesso em: 10 mar. 2022.

Published

2022-06-20

How to Cite

CHAVES, I. T.; MAIA, F. C. de A. Analysis of Social Librarianship Aspects in the Librarianship Course at The Federal University of Ceará. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–15, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.312. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/312. Acesso em: 3 jul. 2024.