Final papers and research at the university

reflections from the Abecin TCC Contest

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.307

Keywords:

TCC Abecin Contest; Final paper; Scientific research

Abstract

It aims to present aspects of the works awarded by the TCC Abecin Contest. The research is characterized as exploratory, descriptive, documental and with a quantitative-qualitative approach. Data collection was carried out on the website of the Brazilian Association of Education in Information Science (Abecin) and identified 55 works awarded the award. For the document analysis, the indicators author of the research (if he was a scholarship holder during graduation) and the monographic work indicator (keywords and availability on the internet) were established. Among the authors, 29.5% were scientific initiation scholarship holders during graduation. Regarding the keywords, there was a predominance of general terms characteristic of the area “Library”, “Information”, “Data” and “Social”. As for availability, 69% of the works are available for access on the internet, strengthening debates on the importance of digital preservation and institutional memory. This study is considered as a brief presentation of aspects related to the authors and the awarded works, however, without exhausting the possibilities of investigation, since there are a series of other indicators that can be expanded to draw a more detailed and robust panorama of these studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andreza Pereira Batista, Universidade Federal do Ceará

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará. Membro do Grupo de Pesquisa Competência e Mediação em Ambientes de Informação (CMAI).

Francisca Clotilde de Andrade Maia, Universidade Federal do Ceará

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará. Membro do Grupo de Pesquisa Competência e Mediação em Ambientes de Informação (CMAI).

References

ALMEIDA, M. S. C. Os trabalhos de conclusão de curso e a contribuição para a produção do conhecimento científico no ensino do direito. In: CONGRESSO NACIONAL DO CONPEDI, 15., 2006, Manaus. Anais [...]. Manaus: UEA, 2006. Disponível em:

http://www.publicadireito.com.br/conpedi/manaus/arquivos/anais/manaus/ensino_jur_maria_s_cruz_de_almeida.pdf. Acesso em: 6 set. 2020.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO. Concurso TCC 2020. São Cristóvão, 2020a. Disponível em: https://abecin.org.br/concurso-tcc-2020/. Acesso em: 9 jul. 2020.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO. Regulamento Concurso TCC ABECIN – 2020. São Cristóvão, 2020b. Disponível em: https://abecin.org.br/wp-content/uploads/2020/12/Regulamento-TCC-2020.pdf. Acesso em: 9 jul. 2020.

GARCIA JUNIOR, E. F.; MEDEIROS, S.; AUGUSTA, C. Análise documental: uma metodologia da pesquisa para a Ciência da Informação. Revista Temática, João Pessoa, v. 13, n. 7, p. 138-150, jul. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/tematica/article/view/35383/18042. Acesso em: 6 set. 2020.

GOMES, H. F.; JESUS, I. P.; SANTOS, R. R. Iniciação científica como dispositivo para o desenvolvimento de competências em informação e da mediação consciente da informação. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 30, n. 1, p. 1-20, mar. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/47582/29715. Acesso em: 6 set. 2020.

GONÇALVES FILHO, A. M.; NORONHA, D. P. Panorama temático de trabalhos de conclusão de Curso de Biblioteconomia. Transinformação, Campinas, v. 16, n. 1, p. 59-70, abr. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-37862004000100005&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 9 jul. 2020.

RICHARDSON, R. J. et al. Pesquisa Social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

Published

2022-06-20

How to Cite

BATISTA, A. P.; MAIA, F. C. de A. Final papers and research at the university: reflections from the Abecin TCC Contest. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–15, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.307. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/307. Acesso em: 3 jul. 2024.