Collaborative learning strategy with simultaneous rooms on google meet
DOI:
https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.306Keywords:
Learning Strategy. Collaborative Learning. Google Meet.Abstract
Information and Communication Technologies (ICT) were the main tools used during the Pandemic in remote teaching strategies, given the impossibility of face-to-face classes. In this context of social isolation, Google tools such as Google Meet, Google Forms, among others, were widely used. The present work consists of the report of the experience lived by the five authors, who, in a collaborative and remote way, planned and produced an online workshop, which was given by them in an international event in the area of Information Science. The workshop aimed to train the participants for the collaborative production of didactic resources in digital format. For this, after an initial explanation, the participants were divided into groups through Google Meet breakout rooms, each of the rooms being moderated by a different facilitator. Each group learned how to use a different tool (Canva, PowerPoint online, Google Forms, and Google Sites), and in the end presented the resource they had developed. The experience was considered successful by both participants and facilitators. The facilitation strategy, using an active, constructionist methodology, was made possible by Google Meet's breakout rooms, allowing different tools to be explored simultaneously by the groups attending the workshop. However, the participants regretted the little time available to experience the tools used by the other groups.
Downloads
References
CANÊDO, Karina; CANADO, Valdir. Guia facilitação remota: como criar uma jornada de facilitação que faça sentido em espaços virtuais? [S.l.]: Escola Nacional de Administração Pública, 2020.
ELMÔR FILHO, Gabriel et al. Uma nova sala de aula é possível: aprendizagem ativa na educação: Rio de Janeiro: LTC, 2019.
NÓBREGA, Paula Pinheiro da; DAVID, Priscila Barros; SILVA, Andrea Soares Rocha da. Sala de aula invertida e fatores intervenientes da aprendizagem: experiência em uma instituição federal de ensino superior com uma turma de alunos de graduação. Revista Paidéi@, v. 10, n 18, p. 1-30, jul. 2018. Disponível em:
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/853/838. Acesso em: 14 dez. 2021.
ROSARIO, Cintya Lopes do. Sala-ambiente: espaço de interação e práticas pedagógicas inovadoras. In: SIMPÓSIO DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO E TECNOLOGIA, 11., 2012, [S.l.]. Anais [...]. [S.l.: s.n.], 2014.
TORRES, Patrícia Lupion; IRALAS, Esrom Adriano F. Aprendizagem colaborativa: teoria e prática. In: SARTORI, Ademilde et al. Ciência, inovação e ética: tecendo redes e conexões para a produção do conhecimento. Curitiba: SENAR, 2014. 412 p. p. 91-126.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Andréa Soares Rocha da Silva, Fábio Araújo Bezerra, Paula Pinheiro da Nóbrega, Francisco Elísio Barbosa de Oliveira, Danielle Magalhães Rodrigues, Marilia Clara Farias Barros, Adara Moura Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.