Collaborative learning strategy with simultaneous rooms on google meet

Authors

  • Andréa Soares Rocha da Silva Universidade Federal do Ceará
  • Fábio Araújo Bezerra Universidade Federal do Ceará
  • Paula Pinheiro da Nóbrega Universidade de Fortaleza
  • Francisco Elísio Barbosa de Oliveira Universidade Federal do Ceará
  • Danielle Magalhães Rodrigues Universidade Federal do Ceará
  • Marilia Clara Farias Barros Universidade Federal do Ceará
  • Adara Moura Oliveira Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.306

Keywords:

Learning Strategy. Collaborative Learning. Google Meet.

Abstract

Information and Communication Technologies (ICT) were the main tools used during the Pandemic in remote teaching strategies, given the impossibility of face-to-face classes. In this context of social isolation, Google tools such as Google Meet, Google Forms, among others, were widely used. The present work consists of the report of the experience lived by the five authors, who, in a collaborative and remote way, planned and produced an online workshop, which was given by them in an international event in the area of Information Science. The workshop aimed to train the participants for the collaborative production of didactic resources in digital format. For this, after an initial explanation, the participants were divided into groups through Google Meet breakout rooms, each of the rooms being moderated by a different facilitator. Each group learned how to use a different tool (Canva, PowerPoint online, Google Forms, and Google Sites), and in the end presented the resource they had developed. The experience was considered successful by both participants and facilitators. The facilitation strategy, using an active, constructionist methodology, was made possible by Google Meet's breakout rooms, allowing different tools to be explored simultaneously by the groups attending the workshop. However, the participants regretted the little time available to experience the tools used by the other groups.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERGMANN, Jonathann; SAMS, Aaron. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Tradução Afonso Celso da Cunha Serra. Rio de Janeiro: LTC, 2018. Tradução de Flip your classroom: reach every student in every class every day.

CANÊDO, Karina; CANADO, Valdir. Guia facilitação remota: como criar uma jornada de facilitação que faça sentido em espaços virtuais? [S.l.]: Escola Nacional de Administração Pública, 2020.

ELMÔR FILHO, Gabriel et al. Uma nova sala de aula é possível: aprendizagem ativa na educação: Rio de Janeiro: LTC, 2019.

NÓBREGA, Paula Pinheiro da; DAVID, Priscila Barros; SILVA, Andrea Soares Rocha da. Sala de aula invertida e fatores intervenientes da aprendizagem: experiência em uma instituição federal de ensino superior com uma turma de alunos de graduação. Revista Paidéi@, v. 10, n 18, p. 1-30, jul. 2018. Disponível em:
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/853/838. Acesso em: 14 dez. 2021.

ROSARIO, Cintya Lopes do. Sala-ambiente: espaço de interação e práticas pedagógicas inovadoras. In: SIMPÓSIO DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO E TECNOLOGIA, 11., 2012, [S.l.]. Anais [...]. [S.l.: s.n.], 2014.

TORRES, Patrícia Lupion; IRALAS, Esrom Adriano F. Aprendizagem colaborativa: teoria e prática. In: SARTORI, Ademilde et al. Ciência, inovação e ética: tecendo redes e conexões para a produção do conhecimento. Curitiba: SENAR, 2014. 412 p. p. 91-126.

Published

2022-06-20

How to Cite

SOARES ROCHA DA SILVA, A.; ARAÚJO BEZERRA, F.; PINHEIRO DA NÓBREGA, P.; BARBOSA DE OLIVEIRA, F. E. .; MAGALHÃES RODRIGUES, D. .; FARIAS BARROS, M. C. .; MOURA OLIVEIRA, A. . Collaborative learning strategy with simultaneous rooms on google meet. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–15, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.306. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/306. Acesso em: 3 jul. 2024.