The practice of content curation in an extension project at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN)
DOI:
https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.304Keywords:
Good practices, Information mediation, Content curation, cybermetria, WebometricsAbstract
This work aims to present the extension project 'Observatory of Good Practices around the book, reading, literature and the library' and discuss its role as a space for curating content and mediating information. Thus, we intend to discuss the role of the librarian as a mediator and curator, which effectively implies the search, monitoring, selection, creation and dissemination of information. The Good Practices project was born from the need to publicize the achievements and activities carried out nationally and internationally around these dimensions: book, reading, literature, library, seeking to encourage the publication of more reports on the subject, as well as to inspire students and librarians from the knowledge of good practices. The project is in progress with weekly posts on social networks (Instagram, Facebook and Twitter) and on a specific website, which has been productive in allowing society greater visibility of good practices that are of theoretical and practical interest in Librarianship. and Information Science. The metrics applied in social networks (cybermetria) and on the project's website (webometrics) are also presented as a way of demonstrating the informational engagement of users regarding the access and use of the information that is made available. It concludes that access to information is essential for the recognition of good practices and that the project in question can serve as an inspiration for librarians, favoring the realization of a more engaged and active Librarianship.
Downloads
References
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-103, jan./dez. 2009.
ARAÚJO, Ronaldo Ferreira. Mídias sociais e comunicação científica: análise altmétrica em artigos de periódicos da ciência da informação. Em Questão, v. 21, n. 1, p. 96-109, 2015.Disponível em: DOI: 10.19132/1808-5245211.96-109 Acesso em: 20 dez. 2021.
BHARGAVA, Rohit. Manifesto for the content curator: the next big social media job of the future? 2009. Disponível em: http:// www.rohitbhargava.com/2009/09/manifesto-for-the-contentcurator-the-next-big-social-media-job-of-the-future.html. Acesso em: 27 nov. 2021.
BHARGAVA, Rohit. The 5 Models of content curation. 2011. Disponível em: http://www.rohitbhargava.com/2011/03/the-5- models-of-content-curation.html. Acesso em: 27 nov. 2021.
BJÖRNEBORN, Lennart. Small-world strutures across an academie web space: a library and information science approach. 2004. 399f. Dissertação (PhD em Ciência da Informação)- Departmentof Informations Studies, Royal School of Library and Information Science, Copenhagen, Denmark, 2004.
CARVALHO, Andréa Vasconcelos. Curadoria de conteúdo: entre os desafios e as perspectivas da gestão da informação digital. In: CARVALHO, Andréa Vasconcelos; BARBOSA NETO, Pedro Alves. Desafios e perspectivas em gestão da informação e do conhecimento. Natal: EDUFRN, 2020.
CORREIA, Ana-Paula. As múltiplas facetas da curadoria de conteúdos digitais. Revista docência e ciberespaço, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 14-32, set./dez. 2018.
DESCHAINE, Mark E.; SHARMA, Sue Ann. The Five Cs of Digital Curation: Supporting Twenty-First-Century Teaching and Learning. InSight: A Journal of Scholarly Teaching, Parkville, Missouri, USA, v. 10, p. 19-24, 2015.
FACHIN, Juliana. Mediação da informação na sociedade do conhecimento. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, v. 27, n. 1, p. 25-41, jan./jun. 2013.
FERREIRA, Emanuelle Geórgia Amaral. Uma nova Biblioteconomia para a sociedade contemporânea. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 24, n. 1, 2019.
GUALLAR, Javier; LEIVA-AGUILERA, J. El content curator: guia básica para el nuevo profesional de internet. Barcelona: UOC, 2014.
GUALLAR, Javier; TRAVER, Paula. Curación de contenidos de bibliotecas en medios sociales: plataformas, técnicas y buenas prácticas. Anuario ThinkEPI, v. 15, e15d02, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.3145/thinkepi.2021.e15d02 Acesso em: Acesso em: 27 nov. 2021.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MACEDO, Thiarlei. Métricas de marketing digital sua aplicação nas aaões de marketing das organizações: estudo de caso múltiplos. 2014 (Dissertação de mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
RECUERO, Raquel. Curtir, compartilhar, comentar: trabalho de face, conversação e redes sociais no facebook. Verso e reverso, v. 28, n. 68, p. 117-127, 2014.
RECUERO, Raquel. Engajamento Social: o fim dos likes do Instagram e a necessidade de novas métricas. 2019. Disponível em: encurtador.com.br/kmtJ8. Acesso em: 25 maio 2021.
SANCHES, Gisele A. Ribeiro; RIO, Sinomar Ferreira do. Mediação da informação no fazer do bibliotecário e seu processo em bibliotecas universitárias no âmbito das ações culturais. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 1, n. 2, p. 103-121, jul./dez. 2010.
SPECIAL LIBRARY ASSOCIATION (SLA). Competencies for Special Librarians of the 21st Century. 2003. Disponível em: encurtador.com.br/ivwA1. Acesso em: 26 maio 2021.
SILVA, Ilaydiany Cristina Oliveira da. Aplicação de indicadores webométricos em Programas de Pós-graduação em engenharia recomendado pela CAPES. 2011. 13 f. Dissertação (Mestrado em Estratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e Operações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011.
SOUZA, Claudia (org.). Atuação dos profissionais da Arquivologia, Biblioteconomia e Museologia em época de pandemia. Florianópolis, SC: Rocha Gráfica e Editora; Selo Nyota, 2020. p. 187-206. Disponível em: http://biblio.eci.ufmg.br/ebooks/2021010004.pdf. Acesso em: 25 maio 2021.
SILVA, Ilaydiany Oliveira da; GOUVEIA, Fabio Castro. Engajamento informacional nas redes sociais: como calcular?. AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, v. 10, n. 1, p. 94-102, jan./abr. 2021.
SOUZA, E. Métricas em Mídias Sociais: pólvora comunicação, 2009. Disponível em: http://pt.slideshare.net/interney/mtricas-em-mdiassociais. Acesso em: 20 dez. 2021.
TANUS, Gabrielle Francinne de Souza Carvalho. Live sobre "As bibliotecas (contemporâneas ou mais do mesmo?) Diante da pandemia do Covid-19". Canal WebConCIB, [S.l.], 2020. (106 minutos). Disponível em: https://youtu.be/0k26QJ3knJE. Acesso em: 26 maio 2021.
TANUS, Gabrielle Francinne; REIS, Debora Crystina; FERREIRA,
Emanuelle Geórgia Amaral. Observatório de boas práticas em torno do livro, leitura, literatura e bibliotecas: espaço de mediação da informação. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–13, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.337. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/337. Acesso em: 13 dez. 2022.
TANUS, Gabrielle Francinne de Souza Carvalho; SILVA, Ilaydiany Cristina Oliveira da. Cartilha: curadoria de conteúdo para bibliotecários/as. Natal: [s.n], 2022. [E-book]. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/47577. Acesso em: 13 dez. 2022.
TERRA, Carolina Frazon; Carvalho, Eric. Street art: das margens da sociedade para a comunicação organizacional: o grafite no ambiente digital como técnica de branding para relacionamento com o público consumidor metropolitano. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE RELAÇÕES PÚBLICAS E COMUNICAÇÃO, 14., Salvador, Anais [...]. 2014. Disponível em: https://www.rpbahia.com/_files/ugd/8595da_44e0aa737d2d459ab8703db988807666.pdf. Acesso em: 13 dez. 2022.
VALLS, Valéria Martin. A ressignificação do fazer biblioteconômico frente a “nova” sociedade. Canal WebConCIB, [S.l.], 27 jun. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gabrielle Francinne de S. C. Tanus, Débora Crystina Reis, Emanuelle Geórgia Amaral Ferreira, Ilaydiany Cristina Oliveira da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.