Mapping critical knowledge for librarian training

a methodological approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v8i.292

Keywords:

Critical Knowledge; Knowledge Management; Methodology; Librarianship.

Abstract

This article presents the composition of a methodology for mapping the critical knowledge necessary for the training of professional librarians from the point of view of professors and graduates of the librarianship course at the Federal University of Amazonas. Such methodology is based on the precepts of Knowledge Management, adapting its strategies to the academic environment. For this, the methodology was developed in two stages, first with the study and preparation of instruments applied to students and graduates with open-ended and multiple-choice questions, taking into account the subjects and contents presented in the Pedagogical Project of the University Course, but also distributed in thematic axes pointed out by the works developed by the Brazilian Association of Education in Information Science. The second stage involved the pre-test and validation of the instrument and submission to the Institution's Ethics Committee. The result is a methodology capable of studying and identifying critical knowledge, applied to the educational environment aiming to contribute to the discussion of a professional training project that contemplates this set of knowledge necessary for librarian training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Celia Regina Simonetti Barbalho, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Ciência Comunicação e Semiótica (PUC/SP). Mestre em Ciência da Informação (PUC/Campinas). Professora da Faculdade de Informação e Comunicação, Curso de Biblioteconomia, da UFAM. Pesquisadora e líder do grupo de pesquisa Gestão da Informação e do Conhecimento na Amazônia (UFAM).

Danielly Oliveira Inomata, Universidade Federal do Amazonas

PhD in Information Science (UFSC/PGCIN). Master in Information Science (UFSC/PGCIN). Professor at the Faculty of Information and Communication, Library Science Course, at UFAM. Researcher and deputy leader of the Information and Knowledge Management in the Amazon (UFAM) research group.

Tatiana Brandão Fernandes, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Ciência da Informação (UFRJ/IBICT). Mestre em Ciência da Comunicação (UFAM). Professora da Faculdade de Informação e Comunicação, Curso de Biblioteconomia, da UFAM. Pesquisadora do grupo de pesquisa Gestão da Informação e do Conhecimento na Amazônia (UFAM).

References

ABECIN. Projeto pedagógico e avaliação da graduação: referências para a renovação e ressignificação do ensino em Biblioteconomia/Ciência da Informação – 2001. São Paulo, 2001. 29p. (Documentos ABECIN, 1).

ALVES, L. et al. Identificando Características de Organizações Intensivas em Conhecimento em Universidades: Um Estudo de Caso nas Instituições do Sistema ACAFE de Santa Catarina-Brasil. In: COLOQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTIÓN UNIVERSITARIA EN AMÉRICA DEL SUR, 8., 2008, Asunción, Paraguay. Anais [...]. Florianópolis: INPEAU, 2008. v. 1. p. 235-249.

ASIAN PRODUCTIVITY ORGANIZATION - APO. APO knowledge management tools and techniques manual. Tokyo: APO, 2020.

BATISTA, F. F. Modelo de gestão do conhecimento para a administração pública brasileira. Rio de Janeiro: IPEA, 2012.


BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Universidade Aberta do Brasil. Ministério da Educação. Projeto pedagógico do curso de bacharelado em Biblioteconomia na modalidade a distância. 2. ed. Brasília: Capes: Uab, 2017. 62p. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-a-distancia/uab/mais-sobre-o-sistema-uab/cursos-nacionais-do-sistema-universidade-aberta-do-brasil/bibead. Acesso em: 12 maio 2020.

CEPEDA-CARRION, I. et al. Critical processes of knowledge management: an approach toward the creation of customer value. European Research On Management And Business Economics, v. 23, n. 1, p. 1-7, Jan. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.iedeen.2016.03.001.

CUGINI, A.; MICHELON, G.; PILONATO, S. Performance measurement in academic departments: the strategy map approach. Public Money & Management, v. 31, n. 4, p. 271-278, 2011.

DAVENPORT, T.; PRUSAK, L. Conhecimento empresarial. São Paulo: Publifolha, 1998.

DRUCKER, P. F. A prática da administração de empresas. São Paulo: Atlas, 1999.

ERMINE, J.-L.; BOUGHZALA, I.; TOUNKARA, T. Critical knowledge map as a decision tool for knowledge transfer actions. Electronic Journal of Knowledge Management, v. 4, n. 2, p. 129-140, 2006.

JURADO, G. R. R. Construcción de mapas de conocimiento en las universidades. Revista institucional UPB, v. 53, n. 153, p. 65-78, 2013.
GARCIA, C. L. S.; VALENTIM, M. Gestão do conhecimento em universidades: uma proposta de mapeamento conceitual para o departamento de ciência da informação da universidade estadual paulista. In. SECIN – SEMINÁRIO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 3., 2009, Londrina. Anais […]. Londrina: UEL, 2009.
GRUNDSTEIN, M.; ROSENTHAL-SABROUX, C. A Process modeling approach to identify and locate crucial knowledge. In: WORLD MULTI-CONFERENCE ON SYSTEMICS, CYBERNETICS AND, INFORMATICS, 12., 2008, Orlando, Florida. Proceedings […]. [S. l.: s. n.], 2008. p. 49-54.
HOMMERDING, N.; VERGUEIRO, W. Profissionais da informação e o mapeamento do conhecimento nas organizações: o caso da KPMG Brasil. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 2, n. 1, 2004.
HUANG, S.; CUMMINGS, J. N. When critical knowledge is most critical: centralization in knowledge-intensive teams. Small Group Research, v. 42, n. 6, p. 669-699, 2011.
INOMATA, D. O. et al. Mapeamento dos conhecimentos críticos e da produção científica do GT4 da ANCIB: um olhar prospectivo. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO - ENANCIB, 20., 2019, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2019.
MARTINELLI, S. G. et al. Gestão do Conhecimento científico em universidades: mapeamento dos processos de desenvolvimento de projetos. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTÃO UNIVERSITÁRIA NA AMÉRICA DO SUL, 17., 2017, Mar del Plata, Argentina. Anais […]. Mar del Plata: UNMP; Florianópolis: UFSC, 2017.
NONAKA, I.; TOYAMA, R.; KONNO, N. SECI, Ba and leadership: a unified model of dynamic knowledge creation. Long Range Planning, v. 33, n. 1, p. 5-34, Feb. 2000.
PEREIRA, C. A; PEREIRA, N. S. P; MONTEIRO, R. P. Mapeamento conceitual do Balanced Scorecard no ensino superior. Revista Capital Científico-Eletrônica, v. 13, n. 3, p. 10-27, 2015. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/2304639
79.pdf. Acesso em: 24 set. 2021.
PEREIRA, M. et al. Gestão acadêmica e administrativa universitária empreendedora. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTÃO UNIVERSITÁRIA NA AMÉRICA DO SUL, 11., 2011, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2011.
PROBST, G.; RAUB, S.; ROMHARDT, K. Gestão do conhecimento: os elementos construtivos do sucesso. Porto Alegre: Bookman, 2002.
ROWLEY, J. Is higher education ready for knowledge management? International Journal of Educational Management, v. 14, n. 7, p. 325-333, Jan. 2000.
SCHLESINGER, C. C. B. et al. Gestão do conhecimento da administração pública. Curitiba: Instituto Municipal de Administração Pública, 2008.
SOUZA, I. M. Empreendedorismo na Gestão Universitária. In: COLOQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTIÓN UNIVERSITARIA EN AMÉRICA DEL SUR, 8., 2008, Asunción, Paraguay. Anais [...] Florianópolis: INPEAU, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/61475/Empreendedorismo%
20na%20Gest%C3%A3o%20Universit%C3%A1ria.pdf?sequence=1. Acesso em: 05 out. 2021.

Published

2021-12-31

How to Cite

SIMONETTI BARBALHO, C. R.; INOMATA, D. O.; FERNANDES, T. B. Mapping critical knowledge for librarian training: a methodological approach. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 8, p. 1–26, 2021. DOI: 10.24208/rebecin.v8i.292. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/292. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de Pesquisa