Educational principles of Paulo Freire in University Teaching in Librarianship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v8i.286

Keywords:

University teaching, Graduation in Library Science, Pedagogical strategies, Principles of Paulo Freire, Human principles

Abstract

University teaching exercises in the Undergraduate Program in Library Science requires a set of technical-pedagogical skills, many of which are not always explored during initial teacher education, especially those of a pedagogical nature. This context problematizes the need for the teacher to consider educational principles, in order to strengthen the teaching-learning required in the librarian's training path. Assuming that educational practices have taken new directions from the legacy constituted by the educator Paulo Freire, it is necessary to identify the application of the principles postulated by this author in the doing of the Librarianship teacher, which is the main objective of this study. In addition, the study presents an overview of teaching practice in the Undergraduate Course in Library Science; systematizes the Freirean principles and the attitudes linked to them; and correlates these principles with the pedagogical practices that permeate librarian training courses. Qualitative in nature, the study uses bibliographic research, by consulting published articles on teaching in Library Science, and content analysis, in order to synthesize Freire's proposals, which reveal new paths for education. The results indicated that the teaching practice resorts to human and social principles, with democratic principles not being explored. Based on these evidences, it is concluded that there is a need to adopt pedagogical strategies that enable a more critical, emancipatory and interventionist education, in order to encourage librarians to practice professionally trengthen the recognition and performance of Librarianship in society.

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Author Biography

Jorge Santa Anna, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES, 2012). Atualmente, é instrutor de cursos sobre Normalização e Editor de Textos para Trabalhos Acadêmicos e Redação Oficial no Departamento de Pessoas da UFES; mestrando do Programa de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimento da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG); bolsista do projeto elaboração e implantação de uma política de periódicos e construção do portal de periódicos de Minas Gerais, financiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa de Minas Gerais (FAPEMIG); membro do grupo de pesquisa Informação e sistemas de informação: Estudos de usuários e usos, financiado pelo CNPQ; atua no ramo da consultoria informacional, com foco em normalização, estruturação e revisão de projetos e pesquisas acadêmico-científicas; ministra aulas, cursos e treinamentos sobre metodologia científica e leciona nos cursos de Biblioteconomia e Administração; e é revisor e assessor do periódico Pró-Discente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFES . Tem experiência na área de consultoria de acervos bibliográficos, normalização e revisão de trabalhos científicos. Realiza pesquisa em diferentes temáticas da Ciência da Informação, trabalhando principalmente com os seguintes temas: formação continuada, tratamento da informação, fazer bibliotecário, tecnologia da informação, formação e desenvolvimento de coleções e organização da informação e do conhecimento, com foco nas novas formas de representação e linguagem documentária direcionadas à gestão de coleções digitais.

Lattes: http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8131480Z4

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Published

2021-12-31

How to Cite

SANTA ANNA, J. Educational principles of Paulo Freire in University Teaching in Librarianship. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 8, p. 1–34, 2021. DOI: 10.24208/rebecin.v8i.286. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/286. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de Pesquisa