Trends in the approach to information and knowledge management in the curriculums of library courses

Authors

  • José Domingos Padilha Neto Universidade Federal da Paraíba https://orcid.org/0000-0001-9338-5357
  • Emeide Nóbrega Duarte Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v8i.275

Keywords:

Information and Knowledge Management. Information management. Knowledge management. Curriculum of Librarianship. Education in Librarianship.

Abstract

Discusses the curricular formation of the Librarianship course with a focus on Information Management and Knowledge Management, using the analysis of the approaches and content trends of these disciplines. It proposes to the Librarianship courses the adoption of the disciplines Information Management and Knowledge Management as effective curricular tools for the formation of essential knowledge, in the students of this course, about their future responsibility as managers. It has the following problem question: what are the approaches and trends in Information Management and Knowledge Management presented in the curricula of Library Science courses? It aims to present the trends in the approaches of Information Management and Knowledge Management in the curricula of Librarianship Courses in Brazil. Corresponds to an exploratory-descriptive study and the theoretical dimensions are the reflection on the curricula of the Library Science courses in Brazil through content analysis. Discover the main content approaches and trends in Information Management and Knowledge Management in the librarianship curricula. Emphasizes the importance of academic training in Librarianship supplied by disciplines that promote the formation of knowledge about the management of information and knowledge for professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Domingos Padilha Neto, Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba.

Emeide Nóbrega Duarte, Universidade Federal da Paraíba

Professora Dra. do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Cadastro nacional de cursos e instituições de educação superior e-MEC. 2017. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/. Acesso em: 12 abr. 2021.

CORRÊA, E.C.D. Gestão de estoques de Informação: novos termos e novas posturas para um novo contexto. São Paulo: FEBAB, 2016.

FERREIRA, D. T. Profissional da informação: perfil de habilidades demandadas pelo mercado de trabalho. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 42-49, jan./abr. 2003. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1018/1073. Acesso em: 15 abr. de 2016.

NONAKA, I; TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa. Rio de Janeiro: Elsevier, 1997.

PACHECO, F. F. Gestão do Conhecimento: justificativa, conceito e práticas. Curitiba: PUCPR, 2002.

SOUZA, E. D.; DIAS, E. J. W.; NASSIF, M. E. A gestão da informação e do conhecimento na ciência da informação: perspectivas Teóricas e Práticas Organizacionais. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v.21, n.1, p. 55-70, jan./abr. 2011. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/92901. Acesso em: 15 abr. 2021.

VALENTIM, M. L. P. Gestão da informação e gestão do conhecimento: especificidades e convergências. Londrina: Infohome, 2004. Disponível em: https://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=88. Acesso em: 12 abr. 2021.

Published

2021-10-28

How to Cite

DOMINGOS PADILHA NETO, J.; NÓBREGA DUARTE, E. Trends in the approach to information and knowledge management in the curriculums of library courses. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 8, 2021. DOI: 10.24208/rebecin.v8i.275. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/275. Acesso em: 3 jul. 2024.