Brazilian librarian training in the context of data competence
DOI:
https://doi.org/10.24208/rebecin.v8i.264Keywords:
Formação do bibliotecário, Competência em informação, Competência em dados, Gestão de dados de pesquisa, Dados de pesquisaAbstract
It proposes to study the librarian formation in undergraduate courses at the national level in aspects related to information literacy and research data management. The relationship between information literacy and data literacy will be addressed in the theoretical framework. It uses as a methodological procedure a qualitative approach, carried out from an exploratory and descriptive method. It presents the data collection elaborated in searches on the website of the Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior (e-MEC) to verify the courses of Librarianship, which in their menus, promote the use of information literacy related to the management processes of search survey data. It presents as main results that the information literacy and the research data management are incipient themes in the initial formation of the Brazilian librarian. It concludes that data literacy, a branch of information literacy, in undergraduate education can design library practices to meet research needs regarding the steps that involve research data management.
Downloads
References
ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES (ACRL). Framework for information literacy for higher education. Chicago: ACRL, 2015. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/standards/ilframework. Acesso em: 17 abr. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Cadastro nacional de cursos e instituições de educação superior: cadastro e-MEC. Brasília, DF: MEC, 2019. Disponível em: http://emec.mec.gov.br/. Acesso em: 10 mar. 2019.
BUCKLAND, M. K. Information as thing. Journal of the American Society for Information Science, Nova Jersey, v. 45, n. 5, p. 351-360, 1991.
CALZADA PRADO, J.; MARZAL, M. A. Incorporating data literacy into information literacy programs: core competencies and contents. Libri, [s. l.], v. 63, n. 2, p. 123-134, 2013. DOI: https://doi.org/10.1515/libri-2013-0010.
CARLSON, J. R. et al. Determining data information literacy needs: a study of students and research faculty. Libraries and the Academy, Baltimore, v. 11, n. 2, p. 629-657, 2011.
CARLSON, J. R. et al. Developing an approach for data management education: a report from the data information literacy project. International Journal of Digital Curation, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 204–217, 2013. DOI: 10.2218/ijdc.v8i1.254.
COSTAL, M. Competência em informação para gestão de dados de pesquisa: um olhar para a formação do (a) bibliotecário (a). Orientadora: Marianna Zattar. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia e Gestão de Unidades de Informação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
KOLTAY, T. Data literacy for researchers and data librarians. Journal of Librarianship and Information Science, Newbury Park, v. 49, n. 1, p. 3-14, 2017a.
KOLTAY, T. Data literacy: in search of a name and identity. Journal of Documentation, Bingley, v. 71, n. 2, p. 401-415, 2015. DOI: https://doi.org/10.1108/JD-02-2014-0026.
KOLTAY, T. The bright side of information: ways of mitigating information overload. Journal of Documentation, Bingley, v. 73, n. 4, p. 767-775, 2017b. DOI: https://doi.org/10.1108/JD-09-2016-0107.
SHAPIRO, J. J.; HUGHES, S. K. Information literacy as a liberal art: enlightenment proposals for a new curriculum. Educom Review, [s. l.], v. 31, n. 2, p. 1-6, 1996. Disponível em: https://teaching.uncc.edu/sites/teaching.uncc.edu/files/media/article-books/InformationLiteracy.pdf. Acesso em: 3 set. 2020.
TARTAROTTI, R. C. D.; DAL'EVEDOVE, P. R.; FUJITA, M. S. L. Biblioteconomia de dados em repositórios de pesquisa: perspectivas para a atuação bibliotecária. Informação & Informação, Londrina, v. 24, n. 3, p. 207-226, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2019v24n3p207. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/38732. Acesso em: 7 nov. 2020.
ZATTAR, M. Competência em Informação e Desinfodemia no contexto da pandemia de Covid-19. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, p. 1-13, 2020. DOI: https://doi.org/10.18617/liinc. Disponível em: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5391/5112. Acesso em: 18 abr. 2021.
ZATTAR, M. Competência em mídia e em informação no ensino: um breve relato de experiência. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, n. especial, p. 272-279, 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/664. Acesso em: 26 jul. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.