Scientific network of the Graduate Program in Biological Sciences

Biochemistry at the Federal University of Rio Grande do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v8i.257

Keywords:

Bibliometrics; Co-authorship; Network; Biochemistry; UFRGS.

Abstract

This article aims to identify the scientific network of professors/researchers at the Graduate Program in Biological Sciences: Biochemistry (GPSBiochemistry), from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), in the period 2007-2016. Applies bibliometrics indicators of scientific production (number of documents published in journals) and co-authorship. The data collection of the scientific production of the 48 professors from GPSBiochemistry/UFRGS took place at Coleta Capes and at the Sucupira Platform, belonging to the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), followed by the verification of whether this production was indexed in the Web of Science. In order to treat and normalize the names of the institutions in which the researchers declared their affiliation, a controlled vocabulary of authorities was created in the Thesa tool. The networks were created using the VosViewer software. GPSBiochemistry/UFRGS has a wide scientific network of collaboration in the published documents, and the most frequent interactions, in all periods analyzed, were with researchers affiliated with departments of the university itself (UFRGS) and with institutions located in the southern region of the country. Due to the lack of standardization of the names of the researchers' affiliation institutions, this article proposes a standardization protocol for the institutional name for the GPSBiochemistry/UFRGS context, which can be used by managers in the definition of an internal policy for submission of manuscripts per professor. In addition, the controlled vocabulary of authorities "Institutions of Biochemistry", created for the development of this research, may be used in other studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ediane Maria Gheno, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

É mestre e doutora em Educação em Ciências pela UFRGS. É graduada em Letras pela Faculdade Porto-Alegrense (FAPA) e Biblioteconomia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Tem experiência na área de Educação em Ciências e Ciência da Informação (Biblioteconomia), atuando principalmente nos seguintes temas: Bibliotecas Comunitárias, Projetos de fomento ao livro e à leitura, divulgação científica, avaliação institucional, Bibliometria e Cientometria. Atualmente, está realizando estágio de Pós-Doutorado na UFRGS e atua como Docente Colaboradora no PPG em Educação em Ciência (PPGQVS-UFRGS) e é colaboradora no @cientonaltas PODCAST, programa de divulgação e popularização científica do PPGQVS.

Rene Faustino Gabriel Junior, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduado em Biblioteconomia e Documentação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2008), com mestrado em Ciência, Gestão e Tecnologia da Informação pela Universidade Federal do Paraná (2011) e doutorado em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2014). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCIN) da mesma universidade. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Biblioteconomia, atuando principalmente nos seguintes temas: Ciência da Informação, Estudos Métricos da Informação, Bibliometria, Brapci, Comunicação Científica, Dados de Pesquisa e Produção Científica. Implantou e coordena a Base de Dados de Periódicos em Ciência da Informação (BRAPCI). Membro do Grupo de Pesquisa de Comunicação Científica e do Núcleo de Estudos em Ciência, Inovação e Tecnologia da UFRGS. 

References

AITCHISON, J.; GILCHRIST, A.; BAWDEN, D. Thesaurus construction and use: a practical manual. London: Taylor & Francis e-Library, 2005.

BUFREM, L. S.; COSTA, F. D. O.; GABRIEL JUNIOR, R. F.; PINTO, J. S. P. Modelizando práticas para a socialização de informações: a construção de saberes no ensino superior. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 15, n. 2, 2010.

GABRIEL JUNIOR, R. F.; LAIPELT, R. C. Thesa: ferramenta para construção de tesauro semântico aplicado interoperável. Revista P2P & Inovação, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p.124-145, mar./set. 2017.

GHENO, E. M. et al. Impacto da internacionalização na visibilidade da produção científica do Programa de Pós-Graduação em Ciências Biológicas: Bioquímica/UFRGS (2007-2016). Encontros Bibli, v. 25, p. 1-25, 2020.

GHENO, E. M. Relações entre produtividade e colaboração no Programa de Pós-Graduação em Ciências Biológicas, Bioquímica/UFRGS (2007-2016). Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.

HAYASHI, M. C. P. I.; HAYASHI, C. R. M.; LIMA, M. Y. Análise de redes de co-autoria de artigos científicos em educação especial. Liinc em revista, v. 4, n. 1, 2008.

LUUKKONEN, T.; PERSSON, O.; SILVERTSEN, G. Understanding patterns of international scientific collaboration. Science, Technology & Human Values, v. 17, n.1, p. 101-126, 1992.

MOLINA, J. L. El estúdio de las redes personales: contribuciones, métodos y perspectivas. Empiria, v.10, p.71-106, jul./dec.2005.

MOURA, A. M. M. Motivação para a pesquisa, determinação de parcerias e divisão da coautoria e coinvenção: principais critérios utilizados pelos pesquisadores da área da biotecnologia. Em Questão, v. 18, n. 3, p. 29-45, 2012.

WELLMAN, B. An electronic group is virtually a social network. In: KIESLER, S. Culture of the Internet. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 179-205, 1997.

Published

2021-10-28

How to Cite

GHENO, E. M.; GABRIEL JUNIOR, R. F. Scientific network of the Graduate Program in Biological Sciences: Biochemistry at the Federal University of Rio Grande do Sul. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 8, 2021. DOI: 10.24208/rebecin.v8i.257. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/257. Acesso em: 3 jul. 2024.