Knowledge Management Models and Interrelationships with Organizational Culture
DOI:
https://doi.org/10.24208/rebecin.v8i.246Keywords:
Knowledge Management; Models; Organizational CultureAbstract
This research aims to present how culture is being portrayed in knowledge management models in order to highlight the perception of some researchers on this theme. To this end, a theoretical analysis of five knowledge management models is performed. The models presented show elements and activities that are linked to human and strategic factors, organizational infrastructure, and managerial processes. In this sense, three models are based on the perspective that if culture does not provide the necessary conditions for knowledge management, any attempt to conduct activities in this context is subject to face complex barriers and challenges. This highlights the importance of knowledge management focusing on factors that deal directly with human aspects, in order to make it possible for informal flows to add value to an organization's daily work. This requires developing a favorable culture to support the constitutive processes of this management model, providing its feasibility and consistency.
Downloads
References
BUKOWITZ, W. R.; WILLIAMS, R. L. Manual de gestão do conhecimento: ferramentas e técnicas que criam valor para a empresa. Porto Alegre: Bookman, 2002. 399p.
DAVENPORT, T. H.; PRUSAK, L. Conhecimento empresarial. Rio de Janeiro: Campus, 2003.
DUTRA, L. H. A. A ciência e o conhecimento humano como construção de modelos. Philósophos, Goiânia, v.11 n.2, p.247-286, ago./dez. 2006.
MARÍN MARÍN, H. Gestión del conocimiento, capital intelectual, comunicación y cultura. Medellín: Henry Marín Marín, 2005. 254p.
PÉREZ - MONTORO GUTIÉRREZ, M. O conhecimento e sua gestão em organizações. In: TARAPANOFF, K. (Org.). Inteligência, informação e conhecimento. Brasília: IBICT; UNESCO, 2006. p.117-155
PROBST, G.; RAUB, S.; ROMHARDT, K. Gestão do conhecimento: os elementos construtivos do sucesso. Porto Alegre: Bookman, 2002.
RICHTER, F. A. Cultura organizacional e gestão do conhecimento. In: ANGELONI, M. T. (Coord.). Organizações do conhecimento: infra-estrutura, pessoas e tecnologias. São Paulo: Saraiva, 2008.
SCHEIN, E. H. Guia de sobrevivência da cultura corporativa. Rio de Janeiro: José Olympio, 2001.192p
STOLLENWERK, M F. L. Gestão do conhecimento: conceitos e modelos. In: TARAPANOFF, K. (Org.). Inteligência organizacional e competitiva. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001. p.143-163
TERRA, J. C. C. As sete dimensões da gestão do conhecimento. In: TERRA, J. C. C. Gestão do conhecimento: o grande desafio empresarial. 3. ed. São Paulo: Negócio Editora, 2001. p.101-224
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.