Knowledge Management Models and Interrelationships with Organizational Culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v8i.246

Keywords:

Knowledge Management; Models; Organizational Culture

Abstract

This research aims to present how culture is being portrayed in knowledge management models in order to highlight the perception of some researchers on this theme. To this end, a theoretical analysis of five knowledge management models is performed. The models presented show elements and activities that are linked to human and strategic factors, organizational infrastructure, and managerial processes. In this sense, three models are based on the perspective that if culture does not provide the necessary conditions for knowledge management, any attempt to conduct activities in this context is subject to face complex barriers and challenges. This highlights the importance of knowledge management focusing on factors that deal directly with human aspects, in order to make it possible for informal flows to add value to an organization's daily work. This requires developing a favorable culture to support the constitutive processes of this management model, providing its feasibility and consistency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BUKOWITZ, W. R.; WILLIAMS, R. L. Manual de gestão do conhecimento: ferramentas e técnicas que criam valor para a empresa. Porto Alegre: Bookman, 2002. 399p.

DAVENPORT, T. H.; PRUSAK, L. Conhecimento empresarial. Rio de Janeiro: Campus, 2003.

DUTRA, L. H. A. A ciência e o conhecimento humano como construção de modelos. Philósophos, Goiânia, v.11 n.2, p.247-286, ago./dez. 2006.

MARÍN MARÍN, H. Gestión del conocimiento, capital intelectual, comunicación y cultura. Medellín: Henry Marín Marín, 2005. 254p.

PÉREZ - MONTORO GUTIÉRREZ, M. O conhecimento e sua gestão em organizações. In: TARAPANOFF, K. (Org.). Inteligência, informação e conhecimento. Brasília: IBICT; UNESCO, 2006. p.117-155

PROBST, G.; RAUB, S.; ROMHARDT, K. Gestão do conhecimento: os elementos construtivos do sucesso. Porto Alegre: Bookman, 2002.

RICHTER, F. A. Cultura organizacional e gestão do conhecimento. In: ANGELONI, M. T. (Coord.). Organizações do conhecimento: infra-estrutura, pessoas e tecnologias. São Paulo: Saraiva, 2008.

SCHEIN, E. H. Guia de sobrevivência da cultura corporativa. Rio de Janeiro: José Olympio, 2001.192p

STOLLENWERK, M F. L. Gestão do conhecimento: conceitos e modelos. In: TARAPANOFF, K. (Org.). Inteligência organizacional e competitiva. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001. p.143-163

TERRA, J. C. C. As sete dimensões da gestão do conhecimento. In: TERRA, J. C. C. Gestão do conhecimento: o grande desafio empresarial. 3. ed. São Paulo: Negócio Editora, 2001. p.101-224

Published

2021-10-28

How to Cite

DIAS SANTOS, C.; LÍGIA POMIM VALENTIM, M. Knowledge Management Models and Interrelationships with Organizational Culture. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 8, 2021. DOI: 10.24208/rebecin.v8i.246. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/246. Acesso em: 3 jul. 2024.