Special libraries

inform, welcome and humanize

Authors

  • Sheila Silveira Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo https://orcid.org/
  • Evanda Paulino Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v8i.245

Keywords:

Special libraries, Health information consumption, Special services for patients

Abstract

Unfortunately, patients and caregivers often count only with information that is given directly from their healthcare providers. This group of patients, families, friends and caregivers can be classified as consumers of health information. The relationship between patient and physician is historically linked to a feeling of confidence, however, because of social and political issues this trust has been weakened, and the patient, due to lack of information, attempt to search information at sources that is not always clear and reliable, which may impact patient’s emotional state negatively and cause stress. Information is an element that ensures rights and dignity to every individual, for this reason, to establish a unit of information in the hospital environment focused on consumer of health information is important to promote a humanizing treatment, relieve stress and educate consumers of information regarding prevention of diseases. It should be highlight that an individual seeks health information not only when he/she is sick. In addition, every person is a potential consumer of health information, because he/she seeks welfare and quality of life. This study aimed to determine the use health information, show the importance and benefits provided by the access to clear and reliable information.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASHTON, K.; OERMANN, M. H. Patient education in home care. Home healthcare nurse, Hagerstown, v. 32, n. 5, p. 288-294, May 2014.

AZEVEDO, A. W. Formação e competência informacional do bibliotecário-médico brasileiro. 2009. 106f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Centro de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2009.

BENEDUZI, A. C. Bibliotecas Especiais: a biblioteca hospitalar como um repositório de saúde e bem-estar ao alcance do paciente. 2004. 70f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Curso de Biblioteconomia Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegra, 2004.

BOEGER, M. A. Gestão em hotelaria hospitalar. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2008. 101 p.

CHOBOT, M. C. The challenge of providing consumer health information services in public libraries. Washington, DC: AAAS, 2010.

DE MARCO, M. A. Psicologia médica: abordagem integral do processo saúde-doença. Porto Alegre: Artmed, 2012.

GALVÃO, M. C. B. Informação clínica: do prontuário do paciente às bases de evidências. 23 ago. 2012. In: ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Infohome. Londrina: OFAJ, 2012. Disponível em: http://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod701. Acesso em: 28 maio 2014.

HENN, G. Apostila de auxiliar de biblioteca: livro post. 2011. Disponível em: http://biblioteconomiaparaconcursos.com/2011/12/23/auxiliar-de-biblioteca-livro-post/. Acesso em: 05 maio 2014.

ISMAEL, J. C. O médico e o paciente: breve história de uma relação delicada. São Paulo: T. A. Queiroz, 2002.

PLAIN LANGUAGE ACTION AND INFORMATION NETWORK. Plain language: improving communication from the Federal Government to the public. 2011. Disponível em: http://www.plainlanguage.gov/index.cfm. Acesso em: 25 out. 2014.

SIQUEIRA, E. O paciente informado e seu novo papel. Disponível em: http://blogs.estadao.com.br/ethevaldo-siqueira/2010/09/04/o-paciente-informado-e-seu-novo-papel/. Acesso em: 08 maio 2014.

SMITH, C. A. Consumer health information. In: WOOD, M. S. Introduction to health sciences librarianship. New York: Haworth Press, 2008. p. 429-458.

VIEGAS, D. Humanização hospitalar. In: VIEGAS, D. Brinquedoteca hospitalar: isto é humanização. Rio de Janeiro: Wak Ed, 2007. p. 47-52.

WURMAN, R. S. Ansiedade de informação 2: um guia para quem comunica e dá instruções. São Paulo: Cultura, 2005. 299 p.

Published

2021-10-28

How to Cite

SILVEIRA, S.; PAULINO, E. Special libraries: inform, welcome and humanize. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 8, 2021. DOI: 10.24208/rebecin.v8i.245. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/245. Acesso em: 3 jul. 2024.