Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA)

a experiência da FABCI/FESPSP

Authors

  • Valéria Martin Valls Faculdade de Biblioteconomia e Ciência da Informação da Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (FaBCI/FESPSP) https://orcid.org/0000-0003-2441-9474
  • Derick Casagrande Santiago Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (FESPSP)
  • Wellington Ferreira Rodrigues Faculdade de Biblioteconomia e Ciência da Informação da Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (FaBCI/FESPSP)

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v7i2.224

Keywords:

Learning Management System, Teaching of Library Science, Remote teaching, Graduation in Librarianship

Abstract

It presents the experience of the undergraduate course in Librarianship at the Faculty of Librarianship and Information Science - FaBCI of the São Paulo School of Sociology and Politics Foundation - FESPSP in the implementation and use of a Learning Management System (LMS) developed on the moodle platform, which provides a space for theoretical and practical complementation of the disciplines, promoting and boosting the student's informational competence in new information and communication technologies. The report highlights the history of LMS use in this course since 2011 with emphasis on its intensification since March 2020 due to the period of remote education emergency need, detailing the didactic-pedagogical experiences developed and including the resources used by teachers during the classes and an overview on performed activities. The final considerations of the report reaffirms that all acquired and intensified experiences expanded competences of everyone involved (teachers and students) in the application of technological resources to mediate learning, without compromising human relationship aspect.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valéria Martin Valls, Faculdade de Biblioteconomia e Ciência da Informação da Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (FaBCI/FESPSP)

Doutorado em Ciências da Comunicação (2005), Mestrado em Ciências da Comunicação (1998) e Graduação em Biblioteconomia e Documentação (1990) pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo - ECA/USP, além de extensão universitária em Docência pela Fundação Getúlio Vargas - FGV (2008). Coordenadora acadêmica e docente do curso de graduação em Biblioteconomia e Docente de pós-graduação do Núcleo de Ciência da Informação (FaBCI/FESPSP). Docente do MBA em Gestão Empresarial e Coaching (parceria FESPSP e SLAC). Membro do Conselho de Administração da SP Leituras - Associação Paulista de Bibliotecas e Leitura. Coordenadora Regional São Paulo da ABECIN (Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação) gestão 2019-2022. Consultora associada em projetos ligados à gestão da qualidade, informação e conhecimento, além de atuar como palestrante nesses temas.

Derick Casagrande Santiago, Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (FESPSP)

Coordenador do NEAD - Núcleo de Educação à Distância

Wellington Ferreira Rodrigues, Faculdade de Biblioteconomia e Ciência da Informação da Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (FaBCI/FESPSP)

Docente do curso de Biblioteconomia

References

BIBLIOTECONOMIA: passado e futuro de uma profissão. São Paulo: Sociologia e Política, 2020. E-book. (84 p.). Disponível em: http://biblioteca.fespsp.org.br:8080/pergamumweb/vinculos/000010/000010fb.pdf. Acesso em: 19 nov. 2020.

FILATRO, Andrea. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008. 176 p.

FONTANA, Felipe. Técnicas de pesquisa. In: MAZUCATO, Thiago (Org.). Metodologia da pesquisa e do trabalho científico. Penápolis: FUNEPE, 2018. p. 59-78. Disponível em: http://biblioteca.fespsp.org.br:8080/pergamumweb/vinculos/00000f/00000fa2.pdf. Acesso em: 26 nov. 2020.

FUNDAÇÃO ESCOLA DE SOCIOLOGIA E POLÍTICA DE SÃO PAULO. Projeto pedagógico: curso de Biblioteconomia e Ciência da Informação FaBCI/FESPSP. 2019.

FUNDAÇÃO ESCOLA DE SOCIOLOGIA E POLÍTICA DE SÃO PAULO. Regulamento do AVA – Ambiente Virtual de Aprendizagem da FaBCI/FESPSP. 2019.

MOORE, Michel; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

PIVA JUNIOR, Dilermando et al. EaD na prática: planejamentos, métodos e ambientes. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.

SILVA, Robson Santos da. Ambientes virtuais e multiplataformas online na EaD. São Paulo: Novatec, 2015.

SILVA, Robson Santos da. Moodle 3 para gestores, autores e tutores. São Paulo: Novatec, 2016.

Published

2020-12-23

How to Cite

MARTIN VALLS, V.; CASAGRANDE SANTIAGO, D.; FERREIRA RODRIGUES, W. Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA): a experiência da FABCI/FESPSP. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 89–104, 2020. DOI: 10.24208/rebecin.v7i2.224. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/224. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência