Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA)
a experiência da FABCI/FESPSP
DOI:
https://doi.org/10.24208/rebecin.v7i2.224Keywords:
Learning Management System, Teaching of Library Science, Remote teaching, Graduation in LibrarianshipAbstract
It presents the experience of the undergraduate course in Librarianship at the Faculty of Librarianship and Information Science - FaBCI of the São Paulo School of Sociology and Politics Foundation - FESPSP in the implementation and use of a Learning Management System (LMS) developed on the moodle platform, which provides a space for theoretical and practical complementation of the disciplines, promoting and boosting the student's informational competence in new information and communication technologies. The report highlights the history of LMS use in this course since 2011 with emphasis on its intensification since March 2020 due to the period of remote education emergency need, detailing the didactic-pedagogical experiences developed and including the resources used by teachers during the classes and an overview on performed activities. The final considerations of the report reaffirms that all acquired and intensified experiences expanded competences of everyone involved (teachers and students) in the application of technological resources to mediate learning, without compromising human relationship aspect.
Downloads
References
BIBLIOTECONOMIA: passado e futuro de uma profissão. São Paulo: Sociologia e Política, 2020. E-book. (84 p.). Disponível em: http://biblioteca.fespsp.org.br:8080/pergamumweb/vinculos/000010/000010fb.pdf. Acesso em: 19 nov. 2020.
FILATRO, Andrea. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008. 176 p.
FONTANA, Felipe. Técnicas de pesquisa. In: MAZUCATO, Thiago (Org.). Metodologia da pesquisa e do trabalho científico. Penápolis: FUNEPE, 2018. p. 59-78. Disponível em: http://biblioteca.fespsp.org.br:8080/pergamumweb/vinculos/00000f/00000fa2.pdf. Acesso em: 26 nov. 2020.
FUNDAÇÃO ESCOLA DE SOCIOLOGIA E POLÍTICA DE SÃO PAULO. Projeto pedagógico: curso de Biblioteconomia e Ciência da Informação FaBCI/FESPSP. 2019.
FUNDAÇÃO ESCOLA DE SOCIOLOGIA E POLÍTICA DE SÃO PAULO. Regulamento do AVA – Ambiente Virtual de Aprendizagem da FaBCI/FESPSP. 2019.
MOORE, Michel; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
PIVA JUNIOR, Dilermando et al. EaD na prática: planejamentos, métodos e ambientes. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.
SILVA, Robson Santos da. Ambientes virtuais e multiplataformas online na EaD. São Paulo: Novatec, 2015.
SILVA, Robson Santos da. Moodle 3 para gestores, autores e tutores. São Paulo: Novatec, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.