The subject systematic literature review in the librarian's training curriculum

propositions as innovative action in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v7i1.193

Keywords:

Systematic literature review; professional training; professional performance; Clinical Librarianship

Abstract

Systematic Literature Review is applied in health care for searching for evidence that can be used to make more assertive decisions. In this task, health agents can count on the help of a clinical librarian, who facilitates the data collection in the literature exploration. This article is an experience report about the development of a discipline, whose content is the RSL, to be offered in the training of librarians, in order to prepare them to work in the health area. The article presents theoretical and practical arguments that justify and confirm the librarian's participation in the search for relevant literature; discusses possibilities of librarians working with health teams to provide accurate, fast and reliable information for decision making; and reports on the planning phase of the subject, as a product of the teaching activities developed in the Teaching Internship. The text is characterized as descriptive, with a qualitative approach, mentioning the experiences lived as a doctoral student in the Postgraduate Program in Knowledge Management and Organization, especially with the offering of the discipline Teaching Internship. The results revealed the importance of inserting the proposed discipline in the curriculum of Librarianship courses, preparing new professionals for the clinical field of action, especially by facilitating the search and selection of information sources that contribute to assist in medical experiments, facilitating the adoption of measures that promote the health of the population.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Célia da Consolação Dias, ECI/UFMG

Professoa Adjunta da ECI/UFMG

Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento da UFMG

Jorge Santa Anna, ECI/UFMG

Graduado em Biblioteconomia. Mestre e doutorando em Gestão e Organização do Conhecimento. Conselheiro do periódico Pró-Discente/UFES. Secretário da Associação de Bibliotecários de Minas Gerais.

Benildes Coura M S Maculan, ECI/UFMG

Professora Adjunta da ECI/UFMG

Pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Comnhecimento da UFMG

References

AHMED et al. COVID-19 and the 5G Conspiracy Theory: Social Network Analysis of Twitter Data. Journal of Medical Internet Research, Toronto, v. 22, n. 5, maio 2020.

ANDERSON, Patrícia et al. Enhancing library impact through technology. Medician Library Association, v. 103, n. 4, 2015.

BERAQUET, Vera Silvia Marão; CIOL, Renata. Atuação do bibliotecário em ambientes não tradicionais: o campo da saúde. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v. 3, n. 1, 2010.

BERAQUET, Vera Silvia Marão; CIOL, Renata. O bibliotecário clínico no Brasil: reflexões sobre uma proposta de atuação em hospitais universitários. DataGramaZero, v. 10, n. 2, 2009.

BIAGGI, Camila de; VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Perspectivas e tendências da atuação do bibliotecário na área da saúde. Rebecin, v. 5, n. 1, p. 27-32, jan./jun. 2018.

BOTELHO, Louise Lira Roedel; CUNHA, Cristiano Castro de Almeida; MACEDO, Marcelo. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, Belo Horizonte, v. 5, n. 11, maio/ago. 2011.

BRASIL. Ministério da Saúde. Diretrizes metodológicas: elaboração de revisão sistemática e metanálise de ensaios clínicos randomizados. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2012.

CAMACHO, Alessandra Conceição Leite Funchal; COELHO, Maria José. Políticas públicas para a saúde do idoso: revisão sistemática. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 63, n. 2, p. 279-284, abr. 2010.

CERRAO, Natalia Gallo; CASTRO, Fabiano Ferreira de; JESUS, Ananda Fernanda de. O método de revisão sistemática da literatura (RS) na área da Ciência da Informação no Brasil: análise de dados de pesquisa. Informação & Tecnologia, v. 5, n. 1, jan./jun. 2018.

CONFORTO, Edivandro Carlos; AMARAL, Daniel Capaldo; SILVA, Sérgio Luis da. Roteiro para revisão bibliográfica sistemática: aplicação no desenvolvimento de produtos e gerenciamento de projetos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE GESTÃO DE DESENVOLVIMENTO DE PRODUTO, 8., 2011, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: UFRGS, 2011.

ELAHE, Zare et al. Involving Clinical Librarians in Clinical Settings: Skills, Roles, Advantages and Barriers. Journal of Hospital Librarianship, v. 19, n. 2, 2019.

ESCOLA CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO. Programa de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimento. Resolução n. 06. Estabelece critérios para estágio docente de alunos vinculados ao Programa. Belo Horizonte, 2018. Disponível em: https://virtual.ufmg.br/20201/pluginfile.php/381432/mod_resource/content/1/Resolucao-06_Estagio-docente_PPGGOC.pdf. Acesso em: 18 maio 2020.

FAROOQ, Ali et al. Impact of Online Information on Self-Isolation Intention During the COVID-19 Pandemic: Cross-Sectional Study. Journal of Medical Internet Research, Toronto, v. 22, n. 5, maio2020.

FEATHERSTONE, Robin et al. Provision of pandemic disease information by health sciences librarians: a multisite comparative case series. Journal of the Medical Library Association, Chicago, v. 100, n. 2, abr. 2012.

FINAMOR, Marcio; LIMA, Clovis. Bibliotecários em hospitais: práticas informacionais. P2P & Inovação, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 109-129, set./fev. 2018.

GALVÃO, Cristina Maria; SAWADA, Namie Okino; TREVIZAN, Maria Auxiliadora. Revisão sistemática: recurso que proporciona a incorporação das evidências na prática da enfermagem. Revista Latino-americana de Enfermagem, v. 12, n. 3, p. 549-556, maio/jun. 2004.

GALVÃO, Taís Freire; PEREIRA, Mauricio Gomes. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 23, n. 1, p. 183-184, jan./mar. 2014.

GERBER, Andrew. How Medical Librarians Are Handling the Coronavirus Crisis. Library Journal, v. 1, mar. 2020.

GHOSH, Maitrayee. ICT and AIDS literacy: a challenge for information professionals in India. Maitrayee Program, Bradford, v. 41, n. 2, 2007.

GOMES, Isabelle Sena; CAMINHA, Iraquitan de Oliveira. Guia para estudos de revisão sistemática: uma opção metodológica para as Ciências do Movimento Humano. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 395-411, jan./mar. 2014.

IGARASHI, Wagner; IGARASHI, Deisy Cristina Corrêa; BORGES, Bárbara Johann. Revisão sistemática e sua potencial contribuição em negócios, gerenciamento e contabilidade. Gestão & Regionalidade, v. 31, n. 91, jan./abr. 2015.

LOCATIS, Craig et al. Lessons learned from ten years of distance learning outreach. Journal of the Medical Library Association, Chicago, v. 103, n. 2, abr. 2015.

LYON, Jennifer et al. The Lived Experience and Training Needs of Librarians Serving at the Clinical Point-of-Care. Med. Ref. Serv., v. 34, n. 3, p. 311-333, 2015.

MACULAN, Benildes Coura. Fichas de documentação teórico-metodológica. Belo Horizonte, agosto de 2017. 02 folhas impressas.

MOODLE. Recuso Wiki. 2020. Disponível em: https://moodle.ufsc.br/mod/folder/view.php?id=589262. Acesso em: 19 maio 2020.

MORRIELLO, Rossana; RASETTI, Maria Stela; BOCCIARDI, Claudia. Le biblioteche al tempo del coronavirus Alternate title: Libraries in the time of the coronavirus. Biblioteche Oggi, Milan, v. 38, abr. 2020.

NASCIMENTO, Suzan Barboza do. A inserção do bibliotecário no processo de revisão sistemática: atribuições e competências. 2014. 60f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) – Centro de Ciências Jurídicas e Econômicas, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.

SAFDARI, Reza et al. The new roles of medical librarians in medical research: A comparison of the viewpoint of researchers and librarians in Iran. Informationand Learning Science, v. 119, n. 11, p. 682-696, 2018.

SAMPAIO, Rosana Ferreira; MANCINI, Marisa Cotta. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista de Fisioterapia, São Paulo, v. 11, n. 1, jan. 2007.

SHOENBERGER, Elisa. News+: Librarians Fight Misinformation On Coronavirus. Library Journal, New York, v. 145, n. 5, maio 2020.

SPENCER, Angela; ELDREDGE, Jonathan. Roles for librarians in systematic reviews: a scoping review. Journal of the Medical Library Association, v. 106, n. 1, p. 46-56, 2018.

ZOWAWI, Hosam Mamoon et al. The Potential Role of Social Media Platforms in Community Awareness of Antibiotic Use in the Gulf Cooperation Council States: Luxury or Necessity? Journal of Medical Internet Research, Toronto, v. 17, n. 10, out. 2015.

Published

2021-09-01

How to Cite

DIAS, C. da C.; SANTA ANNA, J. .; MACULAN, B. C. M. S. . The subject systematic literature review in the librarian’s training curriculum: propositions as innovative action in times of pandemic. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 176–205, 2021. DOI: 10.24208/rebecin.v7i1.193. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/193. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência