A Leitura e a leitura de clássicos literários

reflexões em tempos de pandemia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v7iespecial.186

Keywords:

Leitura; Literatura Clássica; Mediação.

Abstract

Since the beginning of 2020, people have heard of COVID 19, and since mid-March, has begun a social isolation that has never been preceded in Brazil. Therefore, man will have to relearn how to live in society, rethinking attitudes and values ​​because of the pandemic that is plaguing the world. This scenario motivated the reflections raised in this article, which aims to discuss the value of reading classical literature in times of pandemic and, still, to reflect on how literary classics can suggest possible ways to understand the COVID-19 pandemic moment. In view of the closure of libraries and schools, it is also questioned how the librarian and the teacher can contribute to their social commitment to mediate reading. Based on a theoretical framework derived from Literary Studies, Librarianship and Sociology, was used bibliographic research to discuss the guiding questions of this study

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Esther Hermes Luck, Universidade Federal Fluminense

Professor Associado da Universidade Federal Fluminense. Subchefe do departamento de Cência da Informação. Coordenadora do Curso BibEaD. Pesquisadora nas áreas de  Bibliotecas Escolares, Formação de Professores e Educação Superior.

Claudia Vanessa Bergamini, Universidade Federal do Acre;

Since the beginning of 2020, people have heard of COVID 19, and since mid-March, has begun a social isolation that has never been preceded in Brazil. Therefore, man will have to relearn how to live in society, rethinking attitudes and values ​​because of the pandemic that is plaguing the world. This scenario motivated the reflections raised in this article, which aims to discuss the value of reading classical literature in times of pandemic and, still, to reflect on how literary classics can suggest possible ways to understand the COVID-19 pandemic moment. In view of the closure of libraries and schools, it is also questioned how the librarian and the teacher can contribute to their social commitment to mediate reading. Based on a theoretical framework derived from Literary Studies, Librarianship and Sociology, was used bibliographic research to discuss the guiding questions of this study.

References

BLEYER, Beatriz. Acesso a acervo online bate recorde e Biblioteca da PUCPR aumenta oferta de obras. Cidades. Coronavirus, 8 abr. 2020. Disponível em: http://www.portalcomunicare.com.br/acesso-a-acervo-online-bate-recorde-e-biblioteca-da-pucpr-aumenta-oferta-de-obras/ Acesso em: 14 maio 2020.

BOURDIEU, Pierre. Metamorfose dos gostos. In: BOURDIEU, Pierre. Questões de Sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, Maria Alice.; CATANI, Afrânio. Escritos da educação. Petrópolis: Vozes, 1998a. p. 71-79.

BOURDIEU, Pierre. Método científico e hierarquia social dos objetos. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio. Escritos da educação. Petrópolis: Vozes, 1998b. p. 35-38.

CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos? Trad. Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

CÂNDIDO, Antônio. A literatura e a formação do homem. Ciência e Cultura, São Paulo, v.24, n. 9, p. 803-809, set. 1972.

DOMINGUES, Ivan. O fio e a trama: reflexões sobre o tempo e a história. São Paulo: Iluminuras; Belo Horizonte: Ed.UFMG, 1966.

GREGORIN FILHO, Nicolau José. Literatura juvenil: adolescência, cultura e formação de leitores. São Paulo: Melhoramentos, 2011.

GREIMAS, Algirdas-Julien; FONTANILLE, Jacques. Semiótica das paixões. Dos estados de coisas aos estados de alma. São Paulo: Ática, 1993.

HEMEROTECA DIGITAL. Coronavírus: buscas por pandemias do passado movimentam bibliotecas virtuais. O Globo, 11 abr. 2020. Disponível em https://www.bn.gov.br/acontece/links-de-midia/coronavirus-buscas-por-pandemias-passado-movimentam Acesso em: 14 maio 2020.

ISER, Wolfgang. O ato da leitura: Uma teoria do efeito estético. São Paulo: Editora 34, 1996. (Vol. 1-2)

PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura. São Paulo: Editora 34, 2010.

TEIXEIRA, Claudia Souza; COSTA, Andressa Abraão. Movimento booktobers: práticas emergentes de mediação de leitura. Texto livre: linguagem e tecnologia. Belo Horizonte, v. 9, n. 2, p. 13-31, jul./dez. 2016.

YEPES, Ricardo; ECHEVARRÍA, Javier Aranguren. Fundamentos de Antropologia: um ideal de excelência humana. São Paulo: Instituto brasileiro de Filosofia e Ciência “Raimundo Lúlio”. São Paulo, 2005.

ZOLA, Émile. Germinal. Tradução Francisco Bittencourt. São Paulo: Abril Cultural, 1979.

Published

2020-10-11

How to Cite

LUCK, E. H.; BERGAMINI, C. V. . A Leitura e a leitura de clássicos literários: reflexões em tempos de pandemia. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 54–71, 2020. DOI: 10.24208/rebecin.v7iespecial.186. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/186. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de Pesquisa